Jump to content

Irriterende "susing og knitring" fra stereo.


Øggi

Recommended Posts

Hoi.

 

Sliter med "litt" støy på stereo'n min i sierran. Har en forsterker som går på høyttalerne foran (mellomtone-sett)

og høyttalerne i hatthylla, og en forsterker på subwooferen bak.

 

Har hatt det slik siden i fjor, og jeg har ikke hatt problemer med støy i det hele tatt.

Siden det bare var en enkel kasse fra torshov, bestemte jeg meg for å lage en selv. Tok ut basseren og kobla ut ledningene som gikk inn på

forsterkeren og kjørte 1 uke uten bassforsterker eller bass.

Fikk omsider ferdig kassa jeg lagde og smatt den inn. Kobla inn alt slik det var før. "Gleda" meg til å høre om bassen var bedre (om det funka i det hele tatt) så jeg slo på tenninga, støy.. Det kommer musikk, men vanvittig med støy, går ikke an å kjøre med siden det følger turtallet og er vanvittig vondt å høre på. - HØY "susing"

 

Tenkte det kanskje var dårlig kontakt til jord, men det er også rart siden det funka som rakkern for en snau uke siden. Men måtte sjekke for det.

La på nye "sko" på kablene og forsikra meg om at det satt godt. Noe det gjorde. Satte nye "sko" på strømkablene også, tilfelle det skulle være noe surr der, men det hjalp pent lite.

 

Mistenker egentlig remote(signal-kabelen), men siden det ikke var noe problem før jeg satt inn den hjemmesnekra kassa, så blir jeg bare irritert og oppgitt.

 

Håper det er noen med litt ekspertise innen dette som kan komme med forslag og idéer til hva det kan være.

 

 

Mvh. :evil: rjan

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenkte, men hvorfor har det ikke vært der fra jeg monterte alt? Kjørt med det støyfritt i ett år.

 

 

Strømkabelen og signalkabel ligger på hver sin side av bilen under listene.

Evnt. Defekt signal-kabel?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt spørsmål. Rart med det, en ting du ikke aner kan ha noen betydning har større betydning enn du tror :P

 

Ville ikke tro at signal-kabelen din er deffekt, men den er kanskje ikke så godt isolert som den burde være. Kvailtets-kabel eller?

Jeg er ikke så veldig teknisk når det gjelder lyd, men en kompis hadde det problemet for en stund siden. Da løste det seg ved å adskille kablene.

Link to comment
Share on other sites

ikke endret noe der nei.

 

 

Men begynner å lure på om det kanskje er spilleren som er ferdig? Bak er det jo fire utganger til signal-kabel (altså 4 "hull" / 2x signal-kabler).

Den ene siden funket ikke da jeg monterte det. Og den lyden som kommer av anlegget nå, minner meg om den lyden da jeg skulle koble til der. Kanskje de siste har tatt kvelden?

 

 

Skal prøve å få sett litt mer på det i morra. Begynner å bli kvelden kjenner jeg :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kan være utganger på spilleren. Prøv å holde jord mot utgangene mens du spiller for å se om det blir borte. En annen tanke er jo at når signalkablene kommer ut av spilleren og går langsmed dashbordet, ligger de inærheten av strømførende kabler. Prøv å skjerme dem med sølvpapir eller no =)

91` Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Så over ledningene i pausa i dag. Begge strømkablene ligger på samme side. Signal-kabelen ligger på sjåfør siden, og strømkablene på motsatt side. Koblet av bassforsterkern, i tilfelle det var noe galt der som gjorde det. Men neida. Fant også ut at det lå en høyttalerkabel sammen med strømledningene. Visste ikke om dette kunne gjøre alt, men siden de gikk til forsterkeren tenkte jeg kanskje. Koblet fra den ledningen (går til mellomtone-settet foran) og prøvde igjen. Fremdeles like mye støy.

 

Jordingskablene er koblet til det festet til sideputene i baksetet.

 

 

Legger ved en liten videosnutt. "klikkingen/tikkingen" kommer da jeg skrur av og på langlys.

 

*Tikk takk*

 

 

Skal ut å teste litt mer nå, så kommer en edit i løpet av dagen.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Men begynner å lure på om det kanskje er spilleren som er ferdig? Bak er det jo fire utganger til signal-kabel (altså 4 "hull" / 2x signal-kabler).

Den ene siden funket ikke da jeg monterte det. Og den lyden som kommer av anlegget nå, minner meg om den lyden da jeg skulle koble til der. Kanskje de siste har tatt kvelden?

 

Tok ut spilleren og byttet signal-kablene over til de to andre, det er akkurat den samme lyden.. Da er begge utgangene "brent" / ødelagt?

 

Da blir det vel anskaffelse av ny cd spiller fortest mulig, hvis det er problemet. Kjører med en høyttaler koblet rett på spilleren. Får da litt lyd :P

Link to comment
Share on other sites

Dette har kanskje ikke så mye med stereo ute i bil og gjøre men for meg høres det ut som om det er phono kabelen som ikke er bra!

 

Sånn lyd har/hadde jeg når phono inngangen på forsterkern min streika, også når den spiller bass blir det bare værre.

Har du sjekka hele phonokabelen, for min kom i klem ved sete bak på sierran, og det førte til noe forferdelig støy!

 

Hyler det desto høyere du kommer i turtall?

Jeg hadde det før, men etter att jet begynte å ha 2 jordingspunkt per forsterker slutta det.

1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1

Link to comment
Share on other sites

Dette har kanskje ikke så mye med stereo ute i bil og gjøre men for meg høres det ut som om det er phono kabelen som ikke er bra!

 

Sånn lyd har/hadde jeg når phono inngangen på forsterkern min streika, også når den spiller bass blir det bare værre.

Har du sjekka hele phonokabelen, for min kom i klem ved sete bak på sierran, og det førte til noe forferdelig støy!

 

Hyler det desto høyere du kommer i turtall?

Jeg hadde det før, men etter att jet begynte å ha 2 jordingspunkt per forsterker slutta det.

 

Har ikke sjekka hele kabelen nei. Skal skaffe meg en kabel og dra den fra spilleren og bak til forsterker. Kan godt hende det er den !

Skal også røske ut baksetet. Skal ikke se bort i fra at den ligger i klem :mellow: ''

 

edit: Ja, hyler vanvittig!

Hvor hadde du dine jordingspunkter?

 

du har sprengt høytalera...

 

Hører lett forskjell på en sprengt høyttaler og støy. Koblet den ene til cd-spiller, spiller fint den...

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekka hele kabelen nei. Skal skaffe meg en kabel og dra den fra spilleren og bak til forsterker. Kan godt hende det er den !

Skal også røske ut baksetet. Skal ikke se bort i fra at den ligger i klem :mellow: ''

 

edit: Ja, hyler vanvittig!

Hvor hadde du dine jordingspunkter?

 

 

 

Hører lett forskjell på en sprengt høyttaler og støy. Koblet den ene til cd-spiller, spiller fint den...

 

Jeg har jording i setebeltet feste og under gulv matten på en stor bolt av no slag :P

1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal flytte jordingsplassene til setebelte.

 

Kjøpte meg en signal-kabel og hadde den løst fra spiller og bak til forsterkerne bare for å teste. (og en annen remote-kabel)

Ble litt likere (virkelig LITT), men omtrent like mye støy som den som ligger under teppet.. Så det hjalp pent lite.

 

Begynner å tro det er CD-spillern, for det er akkurat samme lyd som de andre koblingene på spillern som er kaputt(?).

 

 

 

-Har ikke prøvd to jordingspunkter per, men det får jeg mulighet til å prøve i morgen / til helga.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være forsterker og, men da er det isåfall begge forsterkerne? Kommer slik lyd på basseren og..

 

Skal høre med en kompis i morgen om jeg får prøve spilleren hans, så får vi se..

 

Håper det er spilleren og ikke forsterkerne ihvertfall..

 

 

Takker for svar og tips :)

 

 

edit: Har planlagt ny spiller med USB inngang over jul, så krysser fingra på at det er spilleren og ikke forsterkerne :rolleyes:

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Du har nok brent jordingsbanen til signalutgangene i spilleren, og dette skjer pga dårlig jording av forsterkerene, så sørg for å få deg et skikkelig jordingspunkt, du kan med fordel sveise inn et eget jordingspunkt ;)

 

Prøv å jorde signalkabelen (tvinne en ledning rundt den ytterste "delen/lederen" på signalkabelen, og jord den) og sjekk om det blir bedre da... blir det bedre, så er spilleren din problemet

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er det som har skjedd. Skal fikse ordentlige jordingspunkter tenker jeg :)

 

Har hivd ut alt av forsterkere og div ledninger siden jeg ikke har mulighet for å få kjøpt meg ny spiller før jul.

 

Forslag til jordingspunkter? En jordingskabel på det feste bak sideputa bak, og en i beltefestet f.eks?

 

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...