Jump to content

spm ang sikring når batteriet er bak


D.Toft

Recommended Posts

Guest kenneth birkeland

Ha sikring som er 10% større enn det merke strøm på dynamo er mellom dynamo og + på starter.

Så har du ein sikring max 20cm fra batteriet som er litt mindre enn det kabelen bak til batteriet er godkjent for.

Da er du sikker.

 

Ein 200 A sikring vil ikkje ha noken funksjon.

Skal veldig masse til for at denne ryker. Vil begynne å brenne lenge før denne ryker ;)

(kan jo prøva å sveisa med 200 Ampere)

 

(framme altså)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvor mener dere strømmen til pluss kabelen til batteri skal tas i fra siden dere mener at den MÅ ha sikring?

En slik kabel kobles ideelt til pluss terminalen på starter, og går direkte til batteri i bagasjerom.

 

Ingen spesiell godkjenning er nødvendig ved å flytte batteriet bak. Men koblet slik det diskuteres her, så hadde det nok vært nødvendig.. ;)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
tenkte å flytte batteriet fra motorrom og stappe det nedi bak.

framme skal jeg ha en fordelerblokk, og en 200ah automatsikring, kabelen som skal gå bakover er 50mm2 dobbelisolert, denne vil og få en 200ah automatsikring rett ved batteriet.

 

mitt spm da er da, må jeg ha sikring mellom + på batteri og forsterker? +kabelen til forsterker kommer ikke til å gå gjennom noe stål.

 

 

 

det er alltid greit å ha en sikring uansett, så om det er plass til det så er vel det annbefalt å ha det :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...