Jump to content

spm ang sikring når batteriet er bak


D.Toft

Recommended Posts

tenkte å flytte batteriet fra motorrom og stappe det nedi bak.

framme skal jeg ha en fordelerblokk, og en 200ah automatsikring, kabelen som skal gå bakover er 50mm2 dobbelisolert, denne vil og få en 200ah automatsikring rett ved batteriet.

 

mitt spm da er da, må jeg ha sikring mellom + på batteri og forsterker? +kabelen til forsterker kommer ikke til å gå gjennom noe stål.

Link to comment
Share on other sites

hmm, ok.

MEN, om eg lager en kabel som er 20 cm lang fra batteri med 200ah sikring i enden, så inn i en fordelerblokk, der den ene kabelen går fram til motorrom,

og fra fordelerblokk og til forsterkere, holder det da? :P (om dere forstår)

har bare 2 stk automatsikringer :P

 

regner med at eg bør ha en automatsikring i motorrom, sammen med fordelerblokken der.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe batteri foran her da..

 

Sorry, leste ikke første innlegg godt nok... Da holder det med sikring ved batteriet bak, men det skal sikring på alle kurser ut fra batteriet selvfølgelig ;)

 

Edit: må jo selvfølgelig ha sikring foran også, med tanke på strømmen FRA dynamoen og bakover ;)

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint

Verdt å nevne at bilen kanskje har en dynamo, og selv om batteriet står bak står vel dynamoen fremme?

 

Ved gnisning av usikret ladekabel i torpedovegg så spørs det om ikke ting og tang kommer til å gå varmt der uten at noe vil stoppe det, før dynamo har brent opp?

Link to comment
Share on other sites

Verdt å nevne at bilen kanskje har en dynamo, og selv om batteriet står bak står vel dynamoen fremme?

 

Ved gnisning av usikret ladekabel i torpedovegg så spørs det om ikke ting og tang kommer til å gå varmt der uten at noe vil stoppe det, før dynamo har brent opp?

 

Bingo ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland
Sikringen skal alltid være der batteriet skal stå.

 

Trudde ikkje at det skulle vere batteri framme eg...?

Når dynamoen leverer 70-100 Ampere og sikringen er 200 Ampere, kva ryker først?? Dynamoen!

 

 

tenkte å flytte batteriet fra motorrom og stappe det nedi bak.

framme skal jeg ha en fordelerblokk, og en 200ah automatsikring, kabelen som skal gå bakover er 50mm2 dobbelisolert, denne vil og få en 200ah automatsikring rett ved batteriet.

 

mitt spm da er da, må jeg ha sikring mellom + på batteri og forsterker? +kabelen til forsterker kommer ikke til å gå gjennom noe stål.

 

 

200 ah sikring???? Meirer vel 200 Ampere...? :P

 

Verdt å nevne at bilen kanskje har en dynamo, og selv om batteriet står bak står vel dynamoen fremme?

 

Ved gnisning av usikret ladekabel i torpedovegg så spørs det om ikke ting og tang kommer til å gå varmt der uten at noe vil stoppe det, før dynamo har brent opp?

 

Verdt å nevne at eg har gått Teknisk fagskole for maskinist. Så har ein del peiling i elektro :)

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Spørsmål til: Techpoint, korleis kan den 200 A sikringen framme ha noken funksjon (kutte kontakt)?

-da skjer ikkje. ikkje når den er 200 A iallefall...

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til: Techpoint, korleis kan den 200 A sikringen framme ha noken funksjon (kutte kontakt)?

-da skjer ikkje. ikkje når den er 200 A iallefall...

 

Hvis ledningen kortslutter en plass mellom dynamo og batteriet bak, så går jo sikringen framme... Har han ikke sikring foran, så er faren for brann stor ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Nei, pga batteriet har ein mykje høgare kortsluttnings strøm enn dynamoen leverer. Den som vil bryte er sikringen bak.

 

Ein 200 Ampere sikring vil aldri kutte om det blir kontakt på ledningen mellom dynamo og batteri! ;)

 

(kontakt på + kabel til jord)

 

Det han KAN gjere er å ha ein sikring mellom dynamo og + på starter som er ca 10% større enn det dynamoen leverer.

Så om dynamo leverer 60 Ampere, så ha ein sikring på 70 Ampere der. Ved ein kortsluttning vil nok denne kutte da motstand e ca 0 ohm...

Link to comment
Share on other sites

200 ah sikring???? Meirer vel 200 Ampere...? :P

 

 

 

Verdt å nevne at eg har gått Teknisk fagskole for maskinist. Så har ein del peiling i elektro :)

 

200 AMPERE JA.

 

hvordan er dette i bmw eksempelvis da mange av dissa har bateri bak??

 

Mener dem ikke har noe fremme, tenker da på 325, E30.

 

Nei, pga batteriet har ein mykje høgare kortsluttnings strøm enn dynamoen leverer. Den som vil bryte er sikringen bak.

 

Ein 200 Ampere sikring vil aldri kutte om det blir kontakt på ledningen mellom dynamo og batteri! ;)

 

(kontakt på + kabel til jord)

 

Det han KAN gjere er å ha ein sikring mellom dynamo og + på starter som er ca 10% større enn det dynamoen leverer.

Så om dynamo leverer 60 Ampere, så ha ein sikring på 70 Ampere der. Ved ein kortsluttning vil nok denne kutte da motstand e ca 0 ohm...

 

Sikker på at den ikke ryker når man drar den til jord? prøvd selv?

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Spørsmål til: Techpoint, korleis kan den 200 A sikringen framme ha noken funksjon (kutte kontakt)?

-da skjer ikkje. ikkje når den er 200 A iallefall...

Prøvd å sett hvor mange ampere som går når du kortslutter en dynamo da, vi snakker jo da om maks overbelastning pga kortslutningen.

 

Skal også nevnes at jeg har jobbet som elektriker i 13 år og i tillegg driver egen bilstereobutikk med montering. (Siden vi måtte gå den veien)

 

Men for all del, jeg har jo en dynamo liggende her, kanskje man skal prøve å se hva som skjer når man kortslutter den..

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Techpoint der ja, ved en kortslutting stiller situasjonen seg helt annerledes i forhold til normal belastning av dynamoen.

 

En sikring foran, og en sikring bak ved dynamo er nok det beste.

Jeg kommer selv til å gå for denne løsningen.

 

Ved f.eks. kinning over lang tid (dra den på starteren) så får den kabelen fra batteri og frem rimelig mye å gjøre på.

Kan jo kjenne hvor varm en slik kabel blir viss du kinner i f.eks. 20sek uten å få start.

En kompis opplevde at all isolasjon på kabelen ble smeltet/stiv på en 35kvadrat kabel ved mye kinning.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å sett hvor mange ampere som går når du kortslutter en dynamo da, vi snakker jo da om maks overbelastning pga kortslutningen.

 

Skal også nevnes at jeg har jobbet som elektriker i 13 år og i tillegg driver egen bilstereobutikk med montering. (Siden vi måtte gå den veien)

 

Men for all del, jeg har jo en dynamo liggende her, kanskje man skal prøve å se hva som skjer når man kortslutter den..

 

Hmm... Bare noen spørsmål:

 

Har BMW sikring foran fra dynamo?

Har Cosworth det originalt..?

Hvis det skal være en sikring fra dynamo, må jo den være nødevndigvis minimum 5-10 cm fra dynamo da for at den skal ha en funksjon. Si ledningen fra dynamo er 1 meter da, og sikringen står etter 80 cm. Hva skjer da hvis ledningen ryker på 50 cm? Blir jo full kortslutning da.. Men er jo egentlig ikke noen grunn til at den ledningen skal skape problemer så sant den ikke smelter eller noe.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Hmm... Bare noen spørsmål:

 

Har BMW sikring foran fra dynamo?

Har Cosworth det originalt..?

Hvis det skal være en sikring fra dynamo, må jo den være nødevndigvis minimum 5-10 cm fra dynamo da for at den skal ha en funksjon. Si ledningen fra dynamo er 1 meter da, og sikringen står etter 80 cm. Hva skjer da hvis ledningen ryker på 50 cm? Blir jo full kortslutning da.. Men er jo egentlig ikke noen grunn til at den ledningen skal skape problemer så sant den ikke smelter eller noe.

Det er mye mulig at disse bilene ikke har sikring der, MEN disse bilene er gjerne godkjent med batteri bak og dynamo foran.

Og da er det ofte en godkjent kabel osv osv..

 

Gjør du selv slike endringer uten at det er godkjent betyr det avkortning i forsikring om noe går galt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mulig at disse bilene ikke har sikring der, MEN disse bilene er gjerne godkjent med batteri bak og dynamo foran.

Og da er det ofte en godkjent kabel osv osv..

 

Gjør du selv slike endringer uten at det er godkjent betyr det avkortning i forsikring om noe går galt.

 

Ja, men fikk ikke svar på siste spørsmålet mitt med kortslutning ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Ja, men fikk ikke svar på siste spørsmålet mitt med kortslutning ;)

glemte den ja..

 

Om en kabel kortslutter før sikringen så blir den jo varm, isolasjonen smelter, brann er vel ikke utenkelig i verste fall.

Har man ett syrebatteri så er som regel kortslutningsstrømmen ikke så stor, så batteriet vil nok flate ut ganske fort også, og da kan man være heldig og det går bra.

 

I min bruksbil er vel og merke kortslutningsstrømmen 5000A og da er man garantert en relativt alvorlig case om noe kortslutter.

 

For noen år siden (14-15 år siden) tok jeg og en kamerat en 4mm2 kabel fra batteri og gjennom torpedoveggen, dette ble gjort fort og gæli og hullet i torpedoveggen var uten noen form for isolasjon.

 

Det tok vel ca 10 minutter før vi hadde gnisset hull på den ledningen (som også var usikret) det tok vel ca 5-10 sekunder før hele ledningen på 5 meter var uten isolasjon rundt. Og hva som evt hadde skjedd videre om vi ikke hadde fått revet den av batteriet så fort som vi gjorde er jo ikke godt å si nå.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...