Jump to content

Bærekuler nedre fremme og hjullager bak


Janna

Recommended Posts

Halla

Nedre opph.kule er lik på h+v.s ja. Og ja denne SER rett ut ja!

 

Eg meinar å huske at hjullager bake var like frå 71-82 på alle 1.3-1.6. (større på 2.0-2.3, der er dei like som på Capri MKII-III??).

Skiller på "liten" og "stor" aksel.

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

Cort MKIII og oppover skal i hovudsak væra rimelig like så vidt meg bekjent ja!

Meca leverer foresten deler til Taunus. Både opph. kule og hj.lager

 

 

Det er verd å merke seg at originale Ford/Motorcraft opphengskuler (og endeledd) holder mye høyere kvalitet en de "piratdelene" som selges nå.

 

Jeg fikk tak i nedre kuler hos Ford for litt over et år siden. Rart hva de finner hvis de bruker litt tid på å spore opp ting.

Link to comment
Share on other sites

Det er verd å merke seg at originale Ford/Motorcraft opphengskuler (og endeledd) holder mye høyere kvalitet en de "piratdelene" som selges nå.

 

Jeg fikk tak i nedre kuler hos Ford for litt over et år siden. Rart hva de finner hvis de bruker litt tid på å spore opp ting.

 

Ford sjekket for meg, og kunne ikke skaffes.

 

Men på Meca er det to alternativ for 1979 modell.

 

Type HK År Motor

1.6 Sedan 73 05.75-07.79 OHC LC

1.6 Sedan 73 07.79-07.82 LCJ

 

Kulene er lik, men ikke lagrene.

Link to comment
Share on other sites

Ford sjekket for meg, og kunne ikke skaffes.

 

Men på Meca er det to alternativ for 1979 modell.

 

Type HK År Motor

1.6 Sedan 73 05.75-07.79 OHC LC

1.6 Sedan 73 07.79-07.82 LCJ

 

Kulene er lik, men ikke lagrene.

 

ang kulene så fkk jeg beskjed om at ford klarte å skaffe 3 stk bære kuler, to fra england og en i norge jeg kjøpte alle 3.

kjøpte også to øvre fra meca, de virker ganske solide å greie.

hjullagrene kjøpte jeg også på meca, virker som de holder bra, og tok 15 min å bytte. :)

jeg trur du skal ha det øvre, men hvorfor ikke legge inn reg nr?

da får du hvertfall riktig.

kulene hadde de flere mnd bestillingstid på når jeg sjekket sist, men mulig de har de på lager igjen nå.

 

Per-Joar

Link to comment
Share on other sites

ang kulene så fkk jeg beskjed om at ford klarte å skaffe 3 stk bære kuler, to fra england og en i norge jeg kjøpte alle 3.

kjøpte også to øvre fra meca, de virker ganske solide å greie.

hjullagrene kjøpte jeg også på meca, virker som de holder bra, og tok 15 min å bytte. :)

jeg trur du skal ha det øvre, men hvorfor ikke legge inn reg nr?

da får du hvertfall riktig.

kulene hadde de flere mnd bestillingstid på når jeg sjekket sist, men mulig de har de på lager igjen nå.

 

Per-Joar

 

 

Ved å legge inn bilnr kommer det opp to alternativ.

 

Type HK År Motor

 

1.6 Sedan 73 05.75-07.79 OHC LC

1.6 Sedan 73 07.79-07.82 LCJ

 

Her er det visst to forskjellige lagre bak.

 

Men har kjøpt lager hos Bil & Dekk no, og der stemmer iallafall artikkel nr med det Ford sa jeg trengte.

 

Bærekulene bestiller jeg på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Halla

 

Stikk-akslingene er ikkje festa med noen låsesplint nei. Akselen er festa til bakakselen ved hjelp av ei holdeplate som sitter mellom navet og lager. Lageret vert holdt på plass av ein krympering som du må knuse for å ta bort. Nyy ring må ALTID benyttest og denne skal varmes og PRESSES på plass.

Du må altså ta av bremsetromlene, på "plata" , (senteret), som hjulboltene er festa i er det to hull. Disse hulla gjer deg muligheita til å komme til 4 skruer som fester "holdeplata" på stikkakselen til bakakselen. Når disse er skrudd bort er det "bare" å trekke akselen ut.

Dette kan henge noko innst i helv........

Dette kan du løysa ved hjelp av enten ein glideters, eller på måten Ford beskriver i sine repp. manualer;

Bruk fire lange skruer av rett dimm og gjenge størrelse,( husker sef. ikkje dim. i hodet nå, men eg har kjøpt meg skruer til dette formålet på Biltema, kan sikkert finna del.nr. på dei om du gir meg litt tid), disse skrur du inn frå baksiden av ankerplata, i hullene til dei 4 skruene som holdt stikkakselen, (men frå motsatt side da), med disse terser du av stikkakselen ved å skru dei inn i navet frå baksiden.

Ford sin måte er ofte å foretrekke, da du på denne måten får eit jevnt trykk på akselen.

Svært enkelt, men vanskelig å forklare uten bilder.

Hadde skanner`n min vært oppe å gått, så skulle eg sendt deg bilder pr. mail..

Håper dette var til hjelp...

 

Edit, fant bilder hær; http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/Taun...en/sheet030.htm Sjå side 53.

Delen som ligger forran pos. 10, som hennholdsvis er lager og krympering.

Betre å forstå nå? :D

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

:D

Skruer kjøpt på Biltema, til tersing av "hub" frå baksiden, altså frå diff. mot bak sida av hjul, har dimm. M10x100 og delenr. 19-794.

Dette er altså metoden Ford sjølv beskriver i org. repp. litteratur for mekanikkere i organisasjonen i 1974.

Du får eit jevnere og kraftigere moment mot stikkaksel på denne måten, en ved bruk av slagters Bruk 2 eller fire skruer!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

slegge på hjul er en fin resept på dette. men ikke bruk en felg du vil ha for de pleier ikke å like å bli slått med slegge. noe jeg forsåvidt forstår da jeg ser for meg at det er ubehagelig:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...