Jump to content

olje tempratur


xXx

Recommended Posts

starta bilen opp i går etter bytte til 2wd høy trykk olje pumpe og pick up rør og ny bunn panne (2wd)...

dette er enn 4x4 motor fra cosworth om bygget til 2wd.

 

men over til problemet. da eg startet den i går så virket alt helt fint og stabilt og godt olje trykk;);) men da den begynte og bli go og varm etter bare og ha stått på tomgang ca 20 min. eller noe sånn så kikket eg inne i bilen på instrumentene og da viste den olje temp på 120 grader. har sensoren i bunn panna olja har ikkje vært så varm før etter det eg kan huske....???

olja er av type 0w40 mobil 1

har bytta varme vksler og da den som filteret står på men kan ikkje tenke meg denne skulle være med og foresake sånn temp.... noen som kan temke seg hva som kan være galt....

 

vann tempen låg stabilt sånn mitt på på det orginale instrumentet

og olje trykket låg på ca 3,5 bar ved denne tempraturen på tumgang...

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

den drittolja bør du få av motoren din snarest. kjørt i filler 3sett med rådelager kun med innkjøring med slik olje. 10-60w er eneste som dug,

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

i de tider jeg hadde cosw 4x4 og når ute temp var som nå brukte den som regel 12 min før viftene startet med og stå på tomgang .. har dine vifter startet ??

nå kjenner jeg ikke ditt oppset men på min standar brukte jeg Mobil 1 5-w30 hel synt på vinteren og biltema 10-w40 på sommeren og den murret som en katt - savner den

Link to comment
Share on other sites

starta bilen opp i går etter bytte til 2wd høy trykk olje pumpe og pick up rør og ny bunn panne (2wd)...

dette er enn 4x4 motor fra cosworth om bygget til 2wd.

 

men over til problemet. da eg startet den i går så virket alt helt fint og stabilt og godt olje trykk;);) men da den begynte og bli go og varm etter bare og ha stått på tomgang ca 20 min. eller noe sånn så kikket eg inne i bilen på instrumentene og da viste den olje temp på 120 grader. har sensoren i bunn panna olja har ikkje vært så varm før etter det eg kan huske....???

olja er av type 0w40 mobil 1

har bytta varme vksler og da den som filteret står på men kan ikkje tenke meg denne skulle være med og foresake sånn temp.... noen som kan temke seg hva som kan være galt....

 

vann tempen låg stabilt sånn mitt på på det orginale instrumentet

og olje trykket låg på ca 3,5 bar ved denne tempraturen på tumgang...

 

Min holder sjelden over 60 grader ved vanlig kjøring. 120 grader er for varmt ja.. Sikker på den sensoren din virker slik den skal da??

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Innkjøring kan det brukes mineral 10-40w olje. billig type.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

har aldrig hatt noe problem med mobil 1 sine oljer eg hvertfall. altid kjørt helsyntetisk på cosworthen eg og alle andre biler eg har hatt og aldrig hatt noen problemer. bruker til vanlig mobil 1 5w50 olja til cosworthen da men den tønna var tom så da blei det 0w40.

 

skal få sjekket den sensoren da men er auto meter sin helt nye fra summit så burde jo funke...!

 

nei bige viftene har ikkje startet enda, har ikkje latt den stå så lenge på tomgang til dei startet.

oppsettet er orginalt enda uten om jens speed grenrør og t-60 turbo.

har chip og dyser og sånn liggende men tenkte eg skulle starte den og sjekke att alt var i orden før eg bytta for mye liksom, for og prøve og har litt oversikt ....

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

da var problemet fikset;);) var barelitt dårlig kontakt på sensoren ;);)

å inn kjøringa gikk helt fint på 0w40 olja ikkje en ulyd stabilt og fint olje trykk på 3,3 bar på tomgang og 65 graders temp på olja.

så nå er det bare olje skift og vente på sommeren ;);)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...