Jump to content

Bytte av motor!


Sirræva

Recommended Posts

Hallaisen!

 

Skal bytte motor i Sierra`n min!

 

Donorbilen er ein Scorpio med Doch.

 

Kor mykje av ledningenettet må eg ta over frå Scorpioen?

Passer motor og girkassefester? Flytte over mellom aksling og?

 

 

Planen er å bygge turbo på denne etter kvart, noko oppgraderinger eg bør gjera før eg setter nedi nye motoren som gjer jobben enklere?

 

Bytte bolter på ramme og veivlager? Eller er ikkje dette nødvendig på Ford?

 

Edit:

 

Bilen min er ein 89 model med gasser/monopoint. Er vel 2.0 8v?

Edited by Sirræva
Link to comment
Share on other sites

Kommer jo i grunn an på hvilken motor du har i bilen din orginalt. Har du dohc fra før av trenger du bare bytte motor. Er ikke sikker på om den Scorpionen du henter motor fra har elektrisk eller mekanisk speedometer. Har den elektrisk så passer det ikke rett over. Motorfester passer rett over på Sierra. Eneste forskellene der er mellom 2wd og 4x4. Synest også jeg husker at mellomakseln er litt lengre på Scorpio. Er noen år siden jeg målte sist så kan ikke garantere den. Girkassetraversen må du sansynligvis bruke fra din bil. Det finns flere typer av disse, og i verste fall må du kanskje modifisere litt.

 

Når det kommer til motorstyring er det vanskelig å svare orntlig. Du sier ikke noe om hvilken motor du har i bilen din fra før, og helle ikke hvilken årsmodell det er, mk1/mk2. Før 85 er hele motorstyringen intergrert i bilens ledningsnett, og jeg tror det er samme tilfellet med de siste modellene. Mk1 fra 85 og mk2 opp til i vertfall 90 har motorstyring som enkelt skilles fra bilens øvrige ledningsnett med hurtigkoplinger. Mk1 og mk2 har ikke samme type hurtigkopling, og heller ikke på samme plass. Men med eec-iv motorstyringen er det uansett ikke vanskelig å bytte motorstyring med ei som har annerledes kopling, siden det stort sett dreier seg om å kople opp strøm jording og bensinpumpe.

Skal også nevnes at senere type Scorpio ble levert med eec-v motorstyring på dohc, i motsetning til Sierra og RS2000 Escort som bare ble levert med eec-iv motorstyring på dohc motoren.

 

Når det kommer til turbokonvertering av dohc motoren er litt av problemet at det enda ikke finns veldig mange her i landet som har hatt gode resultater kombinert med god driftsikkerhet over tid. Det står forøvrig skrevet mer om akkurat dette temaet på teknisk forumet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Mk1 fra 85 og mk2 opp til i vertfall 90 har motorstyring som enkelt skilles fra bilens øvrige ledningsnett med hurtigkoplinger.

 

Dette stemmer nok overens med DOHC iallefall ja. Så denne støtter jeg deg i. Bytta motor i en 89mod med motor (her kunne ikke ledningsnettet skilles fra motorstyrings-nett) fra en 90mod (der dette kunne skilles uten problem)

Her må det gammle ledningsnettet benyttes, å bytte ut noen koplinger (for eks. lambda) Med mindre du bytter hele ledningsnettet med 90mod delebil. Noe som i bunn å grunn er unødvendig når du bytter NA motor til en anna NA.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Ekte 89 modeller skal ha koplinga inni dasbordet på høyresida. Mk1 har den i motorrommet ved venstre innerskjerm/rammevange.

Cosworth har den ved batteri(L8), men det blir en annen historie. Eec-iv motorstyringen er soppas enkel at det er ingen behov for å bytte hele ledningsnettet selv om man bytter til en motorstryring som ikke passer plug'n play.

Jeg har selv gjort om ei L8 motorstyring til å passe plug'n play på en 89 modell kombi.

Har også laga om ei esc2(samme hurtigkopling som mk1 IS) tenning til å passe plug'n play på en 84 modell.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

La merke til noe når jeg kikka på el-nettet til 2.9 prosjektbilen min. Det er jo utrolig enkelt å koble bilens motorstyring vekk fra resten av nettet. 2 koplinger å motoren er frakoplet. Om jeg skulle kople inn en annen type motor (eks. NA) så vill det vere så enkelt som å kople i nettet fra NA å rett i kontaktene å i tilleg bytte hjerne? For begge desse har vell Eec-iv motorstyring.

 

Ikke det att jeg har tenkt å gjøre det, bare for å praktisere spørsmålet.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Takker alle sammen for gode svar!

 

So i bunn og grunn skal dette vere ein grei sak.

Men sia doch ikkje er noko serlig turbokonverterings vennlig motor, bør eg kansje heller bygge turbo på orginal motoren?

Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt ikke si at dohc ikke er turbovennlig. Man kan bare ikke gjøre alt på samme måte som med ohc. Men som sagt er det ikke så mange som har langvarig erfaring med dohc turbo her i landet enda. Skal si at etter å ha kjørt en del dohc turbo så virker mange ohc turbo Sierraer svært tragisk. Med dohc ligger alt tilrette for høyt moment helt i fra bunn av, og svært god kjørbarhet i det daglige.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange som snakker om NA å turbo kommer inn på toppakningen. Noe som mange (inkludert meg selv) mener er en svakhet. Men Truckdriver, du har "litt" erfaring på dette virker det som. Finnes det noen form for forsterka pakning som kan brukes til erstatning til den orginale? Hvilke svakheter ellers er det med NA turbo-konvertering? :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange som snakker om NA å turbo kommer inn på toppakningen. Noe som mange (inkludert meg selv) mener er en svakhet. Men Truckdriver, du har "litt" erfaring på dette virker det som. Finnes det noen form for forsterka pakning som kan brukes til erstatning til den orginale? Hvilke svakheter ellers er det med NA turbo-konvertering? :)

 

Kva meiner du med NA turbo?

 

Har hørt at folk bruker noko som heiter gruppe A topp pakning?

 

Men tilbake til motorbytte mitt, scorpioen er ein 93 modell. og min sierra er 89 modell.

 

Er det kun motor styringa eg må bytte av ledninge nettet?

 

nokon som kan forklare litt meir, gjerne med bilder eller liknande?

svigers kjem med scorpioen på lørdag, og oljelampa begynte å lyse på veg på jobb idag, so ikkje lenge igjen den motoren der. hehe... Når eg kjøpte bilen fylte eg 3,5 liter olje! Han som hadde bilen før er mild sagt sløv.

Link to comment
Share on other sites

om du allerede har dohc motor i bilen bruker du alt nettet fra motoren som sitter i bilen din, om du er heldig sitter det 2 kontakter rett over høyere motorfeste på begge bilene, og da det veldig enkelt

 

med NA tror jeg han snakker motorkode.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

om du allerede har dohc motor i bilen bruker du alt nettet fra motoren som sitter i bilen din, om du er heldig sitter det 2 kontakter rett over høyere motorfeste på begge bilene, og da det veldig enkelt

 

med NA tror jeg han snakker motorkode.

 

Nei det har eg ikkje. Svigers kjem oppøve med scorpioen på lørdag. ska begyne i helga. men eg har ikkje injektion på bilen min no. er gasser motor. men det er fortsatt veldi enkelt also? :-)

Link to comment
Share on other sites

da er jeg med.

siden bilen er en 93 mod kan du få en liten utfordring, scorpio etter 92 fikk motorstyrings nettet flettet inn i resten av bilnettet.

det er ikke umulig å få skilt ut, bare vanskeligere enn på de tidligere hvor det bare var en kontakt bak dashbordet.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

da er jeg med.

siden bilen er en 93 mod kan du få en liten utfordring, scorpio etter 92 fikk motorstyrings nettet flettet inn i resten av bilnettet.

det er ikke umulig å få skilt ut, bare vanskeligere enn på de tidligere hvor det bare var en kontakt bak dashbordet.

 

Da va då so pokker! So då må eg fjerna all av den gamle motorstyringen i sierraen min og då? og legge opp nytt til DOCH motoren?

Link to comment
Share on other sites

16v motoren har eec-v motorstyring, som er noe mer komplisert en noen av innsprøytningene som ble levert i Sierra. Den har bla 2 gasspjeld, og ett spjeld inni innsuget som er styrt av motorstyringa.

Og for å gjøre forvirringa større så er NA også en forkortelse for sugemotor, særlig brukt om trimma sugemotorer :D Adoptert engelskspråklig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

16v kom ikke før i 94, det er nok en dohc 8v med mindre noen har bygget om bilen.

 

Då er vel sjangsen for at da e 8v stor! Men svigers menine da va 16v, men har nok feil der gitt.

 

16v motoren har eec-v motorstyring, som er noe mer komplisert en noen av innsprøytningene som ble levert i Sierra. Den har bla 2 gasspjeld, og ett spjeld inni innsuget som er styrt av motorstyringa.

Og for å gjøre forvirringa større så er NA også en forkortelse for sugemotor, særlig brukt om trimma sugemotorer :D Adoptert engelskspråklig.

 

 

DOOOHH! Då vert da straks mykje verre. Men satse på at svigers har feil og at da e 8v.

Edited by Sirræva
Link to comment
Share on other sites

Veldig mange som snakker om NA å turbo kommer inn på toppakningen. Noe som mange (inkludert meg selv) mener er en svakhet. Men Truckdriver, du har "litt" erfaring på dette virker det som. Finnes det noen form for forsterka pakning som kan brukes til erstatning til den orginale? Hvilke svakheter ellers er det med NA turbo-konvertering? :)

For å ikke gjenta meg selv for mye, så gjør jeg slik.

Noen få stikkord får være:

-topp i topp skikk, og ei lett plansliping for å sikre god tetningsflate. Metall laminat pakning.

-Komp senking. Fins flere måter å gjøre det på, og siden man ikke finner noen cosworth drop in stempler til dohc, så må den enkelte bestemme seg for valg.

-Rød vag type kjølevæske for å hindre at toppen tæres ihjel.

-Full kontroll på bensin og tenning. Man kan ikke gjøre med dohc som med ohc å lade 0,3 bar og håpe at orginal motorstyringen takler det. Orginal map sensor kutter på lavt trykk å gjør livet for en turbomotor magrere og hardere enn ønsket.

-Full kontroll på motortemp, både kjølevæske og olje. F.eks 80-85 grader kjølevæske gjør at man har stor margin før motor koker, og minsker faren for tenningsbank. Oljekjøler med termostat. Olja er tross alt motorens viktigste kjøllemiddel.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For å ikke gjenta meg selv for mye, så gjør jeg slik.

Noen få stikkord får være:

-topp i topp skikk, og ei lett plansliping for å sikre god tetningsflate. Metall laminat pakning.

-Komp senking. Fins flere måter å gjøre det på, og siden man ikke finner noen cosworth drop in stempler til dohc, så må den enkelte bestemme seg for valg.

-Rød vag type kjølevæske for å hindre at toppen tæres ihjel.

-Full kontroll på bensin og tenning. Man kan ikke gjøre med dohc som med ohc å lade 0,3 bar og håpe at orginal motorstyringen takler det. Orginal map sensor kutter på lavt trykk å gjør livet for en turbomotor magrere og hardere enn ønsket.

-Full kontroll på motortemp, både kjølevæske og olje. F.eks 80-85 grader kjølevæske gjør at man har stor margin før motor koker, og minsker faren for tenningsbank. Oljekjøler med termostat. Olja er tross alt motorens viktigste kjøllemiddel.

 

LEKKERT!

 

No vart eg skikkelig sugen på turbo bygg! Har faktisk c20ne stemple liggande etterat eg bygde turbo på opel sin c20ne motor i vinter, brukte smidde stempler og råder frå calibra turbo i den motoren. Er også ein 2l 8v suge motor, akkurat som DOCH`n berre at den er alu topp då. hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...