Jump to content

Rust fjerning + lakkering


Guest gekofix

Recommended Posts

Guest gekofix

Jeg har funnet noe overflate rust på hjul buene bak og litt etter steinsprut fra framdekkene. Tenkte jeg skulle slipe det ned, sandblåse også ha på noe guffe over. Har hørt at brunox er tingen og bruke men nå jeg begynte og lese litt rundt er det kanskje bedre og bruke en såkalt ”etching primer”? Noen som kan komme noen forslag eventuelt hvor man får kjøpt dette?

 

Har også lest at noen kan overlakkes og andre ikke?

 

Hva er egentlig rekkefølgen? Syre primer, to komponent primer, lakk, klarlakk? Trenger jeg en epoxy primer oppå det første lager for og tette helt?

 

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har drevet med rustsveising i 6 år nå, og må bare få si at brunox er tingen... Der kan du sparkle og grunne rett oppå uten problemer. Har enda ikke fått noe klager på noe som helst av det jeg har gjort. Kun positive tilbakemeldinger.

Gå for Brunox du. Enklere kan det ikke bli ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

Cossie storm: om du skal sparkle bør du ha Füller grunning oppå der du har sparkle, ellers vil sparkel rosene synes gjennom lakken, ellers er rekkefølga ok

Link to comment
Share on other sites

Guest gekofix

Mange bra svar, men hvilken primer skal jeg da bruke oppå brunoxen? Skal ikke sparkle. Er det ikke sånn at noen lakk typer reagerer med primern også?

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

BRUNOX er godsaker! Har brukt det på en boble vi har hellakkert. Null problem å grunne oppå.. men la det tørke så lenge det skal først. MEN.. Hycote grunning på sprayboks funker IKKE bra sammen med Brunox. Er såpass sterk tynner i den at brunoxen løses opp. Men grunning på sprøyta funker utmerket. Varmet da jeg leste at Kenneth Moen på RaceShop, som er profflakkerer og lakker showbiler osv, bruker Brunox på rust... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

en får klart best resultat med sprøyte.. lakkerer bannlyser alt som har med "sprayboks" og gjøre da disse produktene gjerne reagerer med lakk osv, så det begynner koke.. Hvis du går i ei lakk sjappe og spør etter 2k grunning til bruk på sparkel får du riktig grunning. Før het den rett og slett füller

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ford Gnomen

Jeg har brukt noe plastikkgrunning på glassfiber.

Om det er nødvendig aner jeg ikke, men blir lettere å lakke vertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

kan komme med noen tips til dere gutter da jeg er lakkerer. ang brunox.. de som vil bruke dette må gjøre det.hadde aldri i livet brukt de greiene der. firmaet vårt har i mange år (13)brukt hagmanns ca primer etter sandblåsing eller sliping av rust.og vet at dette er et produkt som virker bra. dette er en 2 k epoxy primer, som binder seg svært godt til metallet.(ikke etseprimer) en fuller er rett og slett en slipegrunning. og brukes etter at man har sparklet , denne bruker man for å "rette" det lille siste som evnt måtte finnes. samtidig som den beskytter. finnes flere forskjellige fullere.spørs om dere skal ha hs eller ms system.. og til deg med glassfiberen. du kan godt legge på et tynt lag med grunning. og sprøyte fuller(nonstopp eller toppfuller) etterpå. de produktene ovenfor (utenom ca primer) er varer fra standox, da vi bruker disse.

men for de som vil ha en brukbar etseprimer. kan jeg anbefalle ppg dp 40..

håper noen fikk svar nå.

Link to comment
Share on other sites

og cossie storm. du skrev du vasket etter sandblåsing'??? hva brukte du?hvis du brukte vann eller en siliconfjerner som er vann basert. så kan jeg nesten 100% sikkert garantere deg at du vil få rust på det området igjen.blankt stål skal aldri berøres med fingre eller vaskes med noe som inneholder vann. ang berøring av plåtslipt eller sandblåste deler så er dette pga av man har fett og syrer på fingrene som setter seg på det rene metallet og dette vil ruste.. dette var kun ment for å komme med noen tips. ingen kritikk eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

hmm. blir jo litt lettere fint om noen kunne feks lagt ut bilder steg for steg da. og hva slags lakk/gruning/sparkel dem bruker til dette. eventuellt bilder av varene feks :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest mfafa
og cossie storm. du skrev du vasket etter sandblåsing'???  hva brukte du?hvis du brukte vann eller en siliconfjerner som er vann basert. så kan jeg nesten 100% sikkert garantere deg at du vil få rust på det området igjen.blankt stål skal aldri berøres med fingre eller vaskes med noe som inneholder vann. ang berøring av plåtslipt eller sandblåste deler så er dette pga av man har fett og syrer på fingrene som setter seg på det rene metallet og dette vil ruste.. dette var kun ment for å komme med noen tips. ingen kritikk eller noe.

Takk for informasjon! jeg tenkte å vaske med rødsprit eller evt. isopropanol etter sandblåsing. Regner med dette er godkjente midler av deg? Deretter er det rett på med Brunox. At fingerfett får metaller til å oksydere har jeg selv opplevd med en plate på jobben...den blir KUN oksydert der hvor arbeiderne tar borti med fingrene!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe annet en brunox som funker?

Tror ikke noen her har det, og nermeste torshov er drøye 50 unna.. :P

 

Har würth noe?

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe annet en brunox som funker?

Tror ikke noen her har det, og nermeste torshov er drøye 50 unna.. :P

 

Har würth noe?

 

Har også fått anbefalt Owatrol :rolleyes: vet ikke om det er noe tess jeg, men det skulle trekke seg mer inni metallet enn mye annet sa han jeg snakka med :unsure: Skal prøve det jeg i alle fall :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe annet en brunox som funker?

Tror ikke noen her har det, og nermeste torshov er drøye 50 unna.. :P

 

Har würth noe?

 

Har også fått anbefalt Owatrol :rolleyes: vet ikke om det er noe tess jeg, men det skulle trekke seg mer inni metallet enn mye annet sa han jeg snakka med :unsure: Skal prøve det jeg i alle fall :)

 

 

Hehe, joda, men jeg liker ikke overflaten som blir etter det.

 

Litt usikker på hvordan det reagerer med bil lakk

Edited by Gran

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe annet en brunox som funker?

Tror ikke noen her har det, og nermeste torshov er drøye 50 unna.. :P

 

Har würth noe?

 

Har også fått anbefalt Owatrol :rolleyes: vet ikke om det er noe tess jeg, men det skulle trekke seg mer inni metallet enn mye annet sa han jeg snakka med :unsure: Skal prøve det jeg i alle fall :)

 

 

Hehe, joda, men jeg liker ikke overflaten som blir etter det.

 

Litt usikker på hvordan det reagerer med bil lakk

 

 

Det går ikke å lakke oppå

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe annet en brunox som funker?

Tror ikke noen her har det, og nermeste torshov er drøye 50 unna.. :P

 

Har würth noe?

 

Har også fått anbefalt Owatrol :rolleyes: vet ikke om det er noe tess jeg, men det skulle trekke seg mer inni metallet enn mye annet sa han jeg snakka med :unsure: Skal prøve det jeg i alle fall :)

 

 

Hehe, joda, men jeg liker ikke overflaten som blir etter det.

 

Litt usikker på hvordan det reagerer med bil lakk

 

 

Det går ikke å lakke oppå

 

Akkurat.. owatrol får være en midlertidig "jalla-bil-løsning" da.

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

vasket ja :) ikke med høy trykk spyler da.

vasket med iso propanol(teknigsk sprit)

gikk tom så måtte bruke litt tynner\whit sprit. med whit sprit er det vel fett i, så den er kanskje ikke så bra? elelr var det rødsprit?

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Ang. bruk av owatrol, grunn oppå, og så lakk. Funka fint på Tempoen min.

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ang. bruk av owatrol, grunn oppå, og så lakk. Funka fint på Tempoen min.

 

Står det på boksen her ja.. Bør overmales/lakkes :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...