Jump to content

Escort mk6: 300mm bremser foran m/ mondeo mk3 caliper


Kverna

Recommended Posts

Dette trenger du av deler:

 

-Mondeo Mk3 2000+ komplett Caliper, med bolter og alt rundt.

-300mm Focus ST170 frontskiver.

-Mondeo Mk3 2000+ bremseklosser.

-Mondeo Mk1 bremseslanger.

-M12 skiver eller andre skiver som passer rundt caliperbolter

 

Verktøy:

 

-Skrallesett

-Fastnøkler

-Forlenger/langt rør/muttertrekker

-Dot 4 eller bedre bremsevæske

-Blåselampe/varmepistol

-Elektrisk drill, ikke batteri

-12mm borr

-Bøtte/flaske for bremsevæske

-Kobberpasta

-Gjengelåsing

-Bremserens

-WD40/CRC 5-56

 

Steg 1 - Fjerne gamle bremser:

 

Løsne hjulmuttere, jekk opp bilen og sikre med bukker, ta av bolter og hjul

SV101676.jpg

 

Så må man løsne bremseslange fra bremserør. Bruk blåselampe/varmepistol og varm koblingen mellom rør og slange, hold deg unna slangen da denne ikke liker direkte varme mens røret tåler mer.

SV101677.jpg

 

Så løsner du bolten som holder bremseslangen til demperbeinet. Én 15mm bolt holder denne, bruk rustløser før du løsner den.

SV101678.jpg

 

Så tar du frem fastnøklene, og bruker en på bremseslangen og en på bremserøret og skru de fra hverandre. Ha en bøtte/flaske klar for når det begynner å dryppe.

SV101680.jpg

SV101688.jpg

 

Så det lette, å få av caliperen. Glem klosser, bare løsne de to boltene som holder caliperen til navet, skal være 13mm bolter(mener jeg). WD40 på før du begynner, og en forlenger så løsner de som oftest lett. Ta av caliper når begge er ute.

SV101681.jpg

 

Liten sammenligning mellom de nye og gamle skivene

SV101682.jpg

SV101683.jpg

 

Så kommer det litt vanskeligere, hvertfall hvis du ikke er perfeksjonist.

Du må borre opp bolthullene i navet til 12mm. Så frem med drillen og 12mm borr, og borr så rett som mulig igjennom begge hullene.

SV101684.jpg

 

Smør på litt kobberpasta på navet, og sett på nye 300mm skivene. Er ikke skivene rengjort på forhånd spray over med bremserens og tørk av godt. Dette gjør at man faktisk har bremser første gang man bremser :P

SV101685.jpg

 

Løft opp den nye bremsekloa og finn frem m12-skivene, putt to m12 skiver på hver bolt, og før de igjennom navet og skru det til for hånd. Stram så til med pipe og skalle så langt de går.

SV101686.jpg

SV101687.jpg

 

Så sett i bremseklossene. Disse skal gli lett, men hvis caliperen har vært lakkert vil du ha litt problemer med å sette de nedi. Bruk i tilfelle en gummi/trehammer. Smør baksiden av klossene med ett tynt lag kobberpasta hvis det ikke er ett antiskrikebelegg der fra før.

SV101690.jpg

 

Skru så fast bremseslangen til caliperen

SV101689.jpg

 

Og monter den på kloa. Pass på at ingenting er strammet, da du muligens må dytte tilbake stemple®.

SV101691.jpg

 

Så fester du bremseslangen til bremserøret med fastnøklene igjen

SV101692.jpg

 

Fyll opp bremsevæsketanken med bremsevæske, gjerne litt over maks da det skal luftes ut luft. Dette trenger du en kamerat til, hvis du ikke har ett luftekit beregnet for alenelufting.

 

Det siste man kan gjøre er å ta ett skritt tilbake, og nye synet av arbeidet man har gjort :)

SV101693.jpg

 

Kopiert og oversatt fra Sleeman sin tråd på escortpower

 

EDIT: Fjernet priser da de var mer villedende enn veiledende

Link to comment
Share on other sites

Interessant.

Jeg synes 260mm XR3i/RS2000-oppsettet tar godt, men dette virker litt fristende.

Noen som vet om dette roter til ABS'en? Såvidt jeg husker sitter sensorringen i skiva.

(jeg har ikke glemt de sensorene jeg skulle sjekke ;) )

 

Er prisene direkte oversatt fra engelsk? De virker litt optimistiske her.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Interessant.

Jeg synes 260mm XR3i/RS2000-oppsettet tar godt, men dette virker litt fristende.

Noen som vet om dette roter til ABS'en? Såvidt jeg husker sitter sensorringen i skiva.

(jeg har ikke glemt de sensorene jeg skulle sjekke ;) )

 

Er prisene direkte oversatt fra engelsk? De virker litt optimistiske her.

Ja er desverre direkte oversatt. Men ebay eller delebiler her på forumet er vel kanskje stedet ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Standard bremseskiver og -kalipere er like på mk5 og mk6 så jeg regner med det går bra.

 

 

La merke til opplegget med skiver på boltene. Jeg tror jeg heller ville funnet noen kortere bolter av riktig kvalitet. Litt penere og kanskje tryggere.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Standard bremseskiver og -kalipere er like på mk5 og mk6 så jeg regner med det går bra.

 

 

La merke til opplegget med skiver på boltene. Jeg tror jeg heller ville funnet noen kortere bolter av riktig kvalitet. Litt penere og kanskje tryggere.

Eller bare å kappe boltene til riktig lengde. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Er 16" som er minste på min ST170 med disse skivene orginalt.....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

er det noen her som har prøvd dette på en mk5? Tenker da på tidligere spørsmål på tråden ang abs problemstilling?

Veldig spennende hvis dette funker

1994 escort si sport stv

2008 mondeo ghia x stv

Link to comment
Share on other sites

Da var MK 3 caliptere m helt nye klosser innkjøpt fra huggeri. Betalte under 1000 lappen for dette.

Ser at nye skiver fra meca ligger på ca 550 pr stykk. og bremse slanger på ca 300. Synes ikke disse prisene er så ille men, dette er jo selvfølgelig std deler og ikke hardcore racing. Skulle tro de gjør nytte alikevel.. :)

1994 escort si sport stv

2008 mondeo ghia x stv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gjorde dette på min Fiesta XR2i med Mondeo mk3 caliper og Focus st170 skiver ( 300mm ), minste felgen jeg fikk på var 16". Litt kjedelig da jeg ønsket å bruke org hjula på vinter ( 14" )

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...