Jump to content

Cosworth "guide"


smudeford

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er litt ny innenfor ford`s cosworth utgaver. Har alltid likt "snurre" motorer, men da naboen viste fram sin svarte, orginale "vingebil," falt jeg rett og slett pladask.

Derfor søker jeg litt informasjon om escort cosworth og sierra cosworth.

 

Vi starter med sierra cosworth:

- Jeg har lest litt om denne på wikipedia, diverse forum, osv, men hva er "brukerens" mening av disse bilene? Til hvilket bruk er 4x4 utgaven (sedan?) bra og til hvilket bruk passer RWD utgaven (vingebilen?)

- Kom de forskjellige årsmodellene med ulike motorer? eventuelt svakpunkter på disse motorene. Har lest litt her på forumet og sett at toppakningen deres får en del kritikk, men er det andre svaktpunkter med disse motorene?

- Hvor ruster disse bilene? og hva er vanlige feil?

Jeg snakket forøvrig med en ford mekanikker da jeg var å hentet deler til min Escort 16v si sport, og ble rett og slett frarådet og kjøpe sierra cosworth grunnet all "hobby-mekk" virksomheten de er utsatt for. (slik han siterte det) Men stemmer dette?

Er det da pr.dags dato vanskelig å finne et fint (ikke utstillings strøkent), men en bil som du kan bruke på sommeren uten at den må inn i garsjen for å skiftes delere på.?

 

Så går jeg over til escort cosworth:

- Hvordan er denne i forhold til sierraen? Er den like morro å kjøre?

- Ser disse kom med to forskjellige turboer og topper hvis jeg ikke tar helt feil. T-35 og T-25 utgave? hva er den store forskjellen? "turbolag på t-35`en? :P )

- Min escort si sport ruster som bare rakker`n den, og har en del fillefeil med det elektriske osv, hvordan er cosworth utgaven av disse? mtp. rust, elektrisk, feil generelt.

 

Så over til en litt annen ting, ser at disse motorene blir trimmet ganske greit. Men er det vanskelig å få et litt sprekere oppsett som er til å stole på?

Ser tilbake på snurreprosjektene våre på gammle 240`er 16 - 18års alderen. Var ikke alltid like patente løsninger :P

Link to comment
Share on other sites

Står mye info innpå cosworthforumet også, så du kan fint leite litt der også :)

Jeg kan ikke skryte på meg å være ekspert på cosworth, men vi får vel begyne en plass. Det er da de med Sierra karosseri jeg har kjennskap til.

Rust: Kjente plasser er skjermbuer bak, kanaler, stolfester, batteriplate, karosseriskjøte under baklykt. I dørken på bagasjerom, men det har jeg personlig kunn sett på sedan karosseri. På mk1 karosseri i skjøyten mellom innerdel og ytterdel av dørene, nede i bakkant, vanlig feil på standardt utgaver av Sierra i vertfall. På mk2 karroseri bruker det i blant å bli rust på dørene i underkant av vinduene, helt opp mot gummilista. Forskjellige rustangrep varierer også etter hvor bilen har vær kjørt. F.eks her nord er det på mk1 karosseri mest vanlig rust i skjermbuer bak, bakkant av kanaler og nederst på dører, og veldig lite ellers. Mk1 før 85 har mer rustplager, men blir jo ikke aktuelt for cosworth. Biler som har vært kjørt lenger sør i landet har mange ganger kraftigere rustangrep, og på flere plasser.

 

Når det gjelder motor er de største forskjellene mellom 2wd og 4x4. 2wd bruker en god støpeserie av 205 blokka, som er samme blokka som vanlig ohc Sierra, men med anna innmat så klart. RS500 har en spesialutgave av 205 blokka, som er mer solid. 4x4 har ei blokk som er støpt spesielt for turbobruk, og den er merket med 200. Den har mere støpgods, og er en del tyngre enn 2wd blokka. Den har også anna innmat som f.eks andre stempler, oljepumpe og vannpumpe. 4x4 har også mindre forbrenningssrom i toppen, og har derfor større forbrenningsrom i stemplene enn 2wd. 4x4 stemplene har i motsetning til 2wd stemplene ikke plasser kryssbolten i midten, og dette er for å unngå skjørtbank på kald motor. 4x4 og 2wd har også forskjeller som eksosmmanifold og plenum. Der 4x4 har et kort lite eksosmanifold som skal gi god respons og bunndrag, kombinert med et større plenum enn 2wd som har eksosmanifold som gir mer toppeffekt.

Mange plages med sprekker rundt toppboltene i blokka, og sprekker i sylindrene. Alu toppene som andre alut topper er utsatt for tæringer, spesielt vist man bruker for dårlig kjølevæske. Godt potensiale på porting. 205 blokka sies å ikke tåle mer enn ca maks 400hk i lengden, men ikke vet jeg. For meg ser det ut som folk er vel så plaga med 200 blokkene :P

4x4 girkassa er ikke så veldig glad i alt for mye effekt. Rundt 350hk en plass er vel den magiske grensa. Problemer som slitt synkronisering og slitt fordelingsgirkasse er vanlig.

Skal du ha cosworth, og spesielt en trimmet, så må du nok belage deg på å skru litt. Deleprisene på mye er også ganske dyr.

Motorstyringene på alle utgavene utenom T25 er av IAW Weber-Marelli fabrikat. Vingebil har L1, 2wd sedan L6, 4x4 sedan L8(motorer med grønt toppdeksel og kat), escos utgaven med stor turbo P8, og T25 utgaven har Ford sin EEC-IV motorstyring. Alle utenom T25 utgaven lar seg rimelig enkelt trimmes opp til ca rundt 400 hk med hyllevarer som chip, dyser, oppgradert turbo, effektanlegg og stor intercooler. Et populært og utprøvd valg er såkalt grønndyseoppsett, eller steg 3 trim. optimalt er det vel godt for ca 330hk, og er et ganske rimelig valg som fungerer bra på en orginal motor i god stand.

 

Har i vertfall fått en begynelse nå :) Så får andre komme med mer utfyllende info, eller korrigere meg vist jeg har tatt feil.

For at det ikke skal bli bare negativ, så er det ganske magisk med den spesielle eksoslyden, og T34 turbo under spoolup, og for ikke å glemme draget på fult trykk :D Det, kombiner med at en motor med stort sett orginale spesifikasjoner som gir en svært sivilisert motor på lav belastnig, gjør at cosworthen er en utmerket cruiser til langkjøring, og kjør opplevelsen komplett :wub:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Alle biler som har gått 10-15 år med salt og skit uten alt for mye vedlikehold RUSTER som fa....

 

Men hvis man leiter opp en bil som er godt passet på og ikke ihjelskrudd (ikke mange igjen) så tror jeg man kan få et forholdsvis enkelt bilhold.

Selvfølgelig ikke uten litt vedlikeholdsmekkeing. :rolleyes:

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...