Jump to content

Gjettelek.


as.

Recommended Posts

1990--RS, Er nermest. Du får komme bortom hvis du er på gardermoen til lørdag.

 

Bremset 390 hjulhk. på 6600rpm.

Paserer 300nm på 4300rpm og maks 448nm på 5400rpm. på hjula.

 

Når det gjelder oppsettet på motor er jeg enig i att mye kunne vært "grommere" men målet er en

maks kjørbar motor med bredt register men alikevel det lille ekstra mot sluten av 4 og 5 gir.

 

Protrim som har mappet/bremset for meg, har ikke bremset mer hk på en gt3076 med bensin, så jeg er svært fornøyd

med resultatet.

 

Må vell prøve å bremse på en dynapack/navrulle senere, da blir det vell litt mere samenlignbart med andre bremsinger.

Link to comment
Share on other sites

1990--RS, Er nermest. Du får komme bortom hvis du er på gardermoen til lørdag.

 

Bremset 390 hjulhk. på 6600rpm.

Paserer 300nm på 4300rpm og maks 448nm på 5400rpm. på hjula.

 

Når det gjelder oppsettet på motor er jeg enig i att mye kunne vært "grommere" men målet er en

maks kjørbar motor med bredt register men alikevel det lille ekstra mot sluten av 4 og 5 gir.

 

Protrim som har mappet/bremset for meg, har ikke bremset mer hk på en gt3076 med bensin, så jeg er svært fornøyd

med resultatet.

 

Må vell prøve å bremse på en dynapack/navrulle senere, da blir det vell litt mere samenlignbart med andre bremsinger.

 

:smartass: :smartass: Gratulerer med fine tall :)

Skal nok ikke på gardermoen, men ellers takk :)

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

1990--RS, Er nermest. Du får komme bortom hvis du er på gardermoen til lørdag.

 

Bremset 390 hjulhk. på 6600rpm.

Paserer 300nm på 4300rpm og maks 448nm på 5400rpm. på hjula.

 

Når det gjelder oppsettet på motor er jeg enig i att mye kunne vært "grommere" men målet er en

maks kjørbar motor med bredt register men alikevel det lille ekstra mot sluten av 4 og 5 gir.

 

Protrim som har mappet/bremset for meg, har ikke bremset mer hk på en gt3076 med bensin, så jeg er svært fornøyd

med resultatet.

 

Må vell prøve å bremse på en dynapack/navrulle senere, da blir det vell litt mere samenlignbart med andre bremsinger.

 

Hvis du ønsker sammenligning Anders:

Bremset en 4wd Escort Cosworth på dynapack/nav rulle med ganske så likt oppsett som deg for noen uker siden, porta topp, std. kammer, GT3076R med ar .63 eksoshus med L8 ECU.

Bremset 380hk hjulhk ved 6200rpm. Ved 7000rpm så hadde effekten falt med ca 11hk.

1.92bar ved 4700rpm. maks nm ved 5000rpm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker sammenligning Anders:

Bremset en 4wd Escort Cosworth på dynapack/nav rulle med ganske så likt oppsett som deg for noen uker siden, porta topp, std. kammer, GT3076R med ar .63 eksoshus med L8 ECU.

Bremset 380hk hjulhk ved 6200rpm. Ved 7000rpm så hadde effekten falt med ca 11hk.

1.92bar ved 4700rpm. maks nm ved 5000rpm.

Samenligning er gull, virker som jeg bør være rimelig fornøyd med motoren da det vell er noe mer effekt tap på rulle en på nav?

 

Forøvrig ser det jo ut til at 82 huset ikke flytter momment og hk så veldig langt oppover i registeret, fra 6200 - 7000rpm ligger

effekten min over 383 hk.

Kommer ikke til å kjøre med mer en 1.6bar trykk på motoren og den leverte 360+hk på det ladetrykket, med bare 0,1bar

mottrykk. Forhåpenligvis overlever denne motoren en stund med såppas "snilt" trykk.

Link to comment
Share on other sites

Samenligning er gull, virker som jeg bør være rimelig fornøyd med motoren da det vell er noe mer effekt tap på rulle en på nav?

 

Forøvrig ser det jo ut til at 82 huset ikke flytter momment og hk så veldig langt oppover i registeret, fra 6200 - 7000rpm ligger

effekten min over 383 hk.

Kommer ikke til å kjøre med mer en 1.6bar trykk på motoren og den leverte 360+hk på det ladetrykket, med bare 0,1bar

mottrykk. Forhåpenligvis overlever denne motoren en stund med såppas "snilt" trykk.

 

Det er nok mer tap på en "gammel" type rulle en nav rulle. Nå er jo dette 2wd vs 4wd også (lavere ladetrykk), og siden 4wd har en del mer drivverskstap så kommer nok resultatene litt nærmere hverandre.

 

Vil nok tippe at en GT3071R hadde vært et bedre valg, men det har ikke jeg justert enda med et tilsvarende oppsett (da er det gjerne "trimm" kammer på bilen).

 

Du kan jo se på en annen her på forumet med GT3071R og relativt snille kammer(CV2), her er "mye" effekt fra bunn og et bredt register:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48799-dr%c3%b8mmebilen-pa-plass/page__st__60

 

Uansett så er jeg ganske overbevist at bilen din kommer til å gå bra rundt banen med den nye motoren;-)

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

1990--RS, Er nermest.

 

Bremset 390 hjulhk. på 6600rpm.

 

Tja er du sikker på det? Var jo flere som må ha gjettet ganske riktige motorhester også vel?

 

 

Paserer 300nm på 4300rpm og maks 448nm på 5400rpm. på hjula.

 

Hvordan er denne i forhold til den gamle?

 

Du har jo bevist hva denne bilen er kapabel til på SS2( og seff andre plasser også) med bestetid og alt, men skal jeg være litt kritisk så la jeg merke til følgende på sist SS2 nå i mai: ut fra vendinga, unnamanøveren, 360 grader osv.,så gikk det noen meter med full pupp før trykket kom, og da kom det mye, men da var det enten på tide å gire, eller bremse. Har du samme intrykk, eller er jeg helt på bærtur?

 

For å si det på en annen måte: det var et helt annet drag fra Rune sin V8 på de samme plassene.

 

Uansett blir det moro å se hva du får til på SS2 utover sesongen med denne motoren.

Link to comment
Share on other sites

Tja er du sikker på det? Var jo flere som må ha gjettet ganske riktige motorhester også vel?

 

 

 

 

Hvordan er denne i forhold til den gamle?

 

Du har jo bevist hva denne bilen er kapabel til på SS2( og seff andre plasser også) med bestetid og alt, men skal jeg være litt kritisk så la jeg merke til følgende på sist SS2 nå i mai: ut fra vendinga, unnamanøveren, 360 grader osv.,så gikk det noen meter med full pupp før trykket kom, og da kom det mye, men da var det enten på tide å gire, eller bremse. Har du samme intrykk, eller er jeg helt på bærtur?

 

For å si det på en annen måte: det var et helt annet drag fra Rune sin V8 på de samme plassene.

 

Uansett blir det moro å se hva du får til på SS2 utover sesongen med denne motoren.

Stemmer at det var null gassrespons på siste ss2, TPS var av en merkelig grunn deaktivert, du som er kjent med forgsasser motorer, har kanskje oplevdd at

akspumpa ikke virker? da blir det bedrøvelig med krutt i pådragene.

 

Det blir umuligt å samenligne forige bremsinga mi (2002) det er mange oppsett siden, men det kjennes ut som det veldigt likt å kjøre med som i fjor.

håper bare på lengere levtid på motor ikke mer effekt en tidligere.

Link to comment
Share on other sites

1990--RS, Er nermest. Du får komme bortom hvis du er på gardermoen til lørdag.

 

Bremset 390 hjulhk. på 6600rpm.

Paserer 300nm på 4300rpm og maks 448nm på 5400rpm. på hjula.

 

Når det gjelder oppsettet på motor er jeg enig i att mye kunne vært "grommere" men målet er en

maks kjørbar motor med bredt register men alikevel det lille ekstra mot sluten av 4 og 5 gir.

 

Protrim som har mappet/bremset for meg, har ikke bremset mer hk på en gt3076 med bensin, så jeg er svært fornøyd

med resultatet.

 

Må vell prøve å bremse på en dynapack/navrulle senere, da blir det vell litt mere samenlignbart med andre bremsinger.

Var du over eller under 150 hk ved 4000 o/min.?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var du over eller under 150 hk ved 4000 o/min.?

137hk v 4000rpm, fryktlig lite. men det kjennes ut som ting er på gang, driver med fin tuning iflg.TPS å responsen er enormt mye bedre nå en etter bremsing.

(TPS var av en merkelig grunn ikke aktivert under bremsing heller) vet ikke om dette er vanlig.

Link to comment
Share on other sites

137hk v 4000rpm, fryktlig lite. men det kjennes ut som ting er på gang, driver med fin tuning iflg.TPS å responsen er enormt mye bedre nå en etter bremsing.

(TPS var av en merkelig grunn ikke aktivert under bremsing heller) vet ikke om dette er vanlig.

Akkurat, takker.

Ja, det er det, spesielt når man ser på kamvalget ditt. Mappet på svep denne? (Effektpull)

For å dele noen tanker så kan man se det slik at når turboen man har valgt ikke klarer å prestere bedre enn dette på 4000 o/min, da har man så godt som BARE fordeler med å bytte til en værre innsugskam og få høyere effekt fra ca. 4100 o/min og hele veien ut til turtallsperre. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, takker.

Ja, det er det, spesielt når man ser på kamvalget ditt. Mappet på svep denne? (Effektpull)

For å dele noen tanker så kan man se det slik at når turboen man har valgt ikke klarer å prestere bedre enn dette på 4000 o/min, da har man så godt som BARE fordeler med å bytte til en værre innsugskam og få høyere effekt fra ca. 4100 o/min og hele veien ut til turtallsperre. :)

Takker for innspill, vurderer kam bytte men vil prøve å få kjørbarheten jeg ønsker med std kammer, var svært fornøyd med det oppsettet jeg kjørte før.

Veldigt likt men med std råder, E-50 ar63 turbo og chipa hjerne, den motoren gikk nok vell så bra men holdbarheten og stabiliteten var elendig.

Kan være att det heter effektpull,måten de mappet på. Det er ihvertfall mange små justeringer som må til nå for at jeg skal bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, vurderer kam bytte men vil prøve å få kjørbarheten jeg ønsker med std kammer, var svært fornøyd med det oppsettet jeg kjørte før.

Veldigt likt men med std råder, E-50 ar63 turbo og chipa hjerne, den motoren gikk nok vell så bra men holdbarheten og stabiliteten var elendig.

Kan være att det heter effektpull,måten de mappet på. Det er ihvertfall mange små justeringer som må til nå for at jeg skal bli fornøyd.

En bekjent holdt på med noe lignende som dette for noen år siden. Konklusjonen ble at hans GT3076R med A/R 0.63 turbinhus var for stor til å gi den ønskede kjørbarheten, med 3,62:1 utveksling og 17" hjul her på vestlandsveiene iallefall.

Slik jeg ser det har du derfor to valg.

1. Jage effekt og bytte til værre kammer slik at du får utnyttet kapasiteten på 840 ccm dysene og GT3076R turboen da bunndrag, respons ved delgass og kjørbarhet er tapt likevel.

(har du forresten oversikt over effekten på lavere trykk som f.eks. ved 1,4 - 1,5 BAR?)

2. Prioritere kjørbarhet og bytte til en mindre turbo. Kontrollere at eksosmanifolden IKKE lekker og er HELT tett.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent holdt på med noe lignende som dette for noen år siden. Konklusjonen ble at hans GT3076R med A/R 0.63 turbinhus var for stor til å gi den ønskede kjørbarheten, med 3,62:1 utveksling og 17" hjul her på vestlandsveiene iallefall.

Slik jeg ser det har du derfor to valg.

1. Jage effekt og bytte til værre kammer slik at du får utnyttet kapasiteten på 840 ccm dysene og GT3076R turboen da bunndrag, respons ved delgass og kjørbarhet er tapt likevel.

(har du forresten oversikt over effekten på lavere trykk som f.eks. ved 1,4 - 1,5 BAR?)

2. Prioritere kjørbarhet og bytte til en mindre turbo. Kontrollere at eksosmanifolden IKKE lekker og er HELT tett.

Har 360+hjulhk.på 1,6bar. paserte 300 ved ca.1 bar. skal kneppe på et par grader tidligere åpning på insugs kammen å.

planen er å prøve litt justeringer på sprutet og noe mekaniskt, blir jeg fornøyd er det bra ellers blir det nye kammer.

kjører forøvrig med 4,11 utveksling nå og 255-40-17 og vurderer å heve turtalssperra til 8500 men lader maks 1,65bar.

Noe av tanken med "stor" turbo er også og ungå høyt ladetrykk i mellomregisteret, da jeg inbiller meg at dette kan ha hatt betydning

på tidligere høyt forbruk av motorblokker. På tidligere oppsett har jeg ofte hatt 1,6+bar ladetrykk før 4000rpm.

Link to comment
Share on other sites

Har 360+hjulhk.på 1,6bar. paserte 300 ved ca.1 bar. skal kneppe på et par grader tidligere åpning på insugs kammen å.

planen er å prøve litt justeringer på sprutet og noe mekaniskt, blir jeg fornøyd er det bra ellers blir det nye kammer.

kjører forøvrig med 4,11 utveksling nå og 255-40-17 og vurderer å heve turtalssperra til 8500 men lader maks 1,65bar.

Noe av tanken med "stor" turbo er også og ungå høyt ladetrykk i mellomregisteret, da jeg inbiller meg at dette kan ha hatt betydning

på tidligere høyt forbruk av motorblokker. På tidligere oppsett har jeg ofte hatt 1,6+bar ladetrykk før 4000rpm.

Her var det mye kjekt å nyttig å lese. B)

Det ser ut som at som at du er ett offer for nøyaktig det samme som de aller fleste andre Cosworth eiere - alt for dårlig ladetrykkstyring.

En Cosworthmotor som ikke er skadet holder i mange år og 10 000-vis av km med en GOD grønndysesats om lader 1,5-1,7 ved 4000 o/min og rundt 470 Nm så hva var det som skjedde med motorene dine?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vill vell heller si for bra ladetrykk styring med Greedy profec-b spec II. gikk fint med såppas trykk ved lavt turtall med t-34,

men på større turboer har det blitt mange sprekte sylindre, har vell og hatt mye baktrykk med e-50 med 63 hus. di siste åra.

Det var ingen problemer med 205 blokk heller når jeg kjørte med t-34 og 2 bar ladetrykk på fult. Velger nå og ikke få igang ladetrykket

så veldig tidlig for å unngå for høyt kompresjonstrykk. Har vell sprekt 5-6 205 blokker og 2 200 blokker, men mistenker at 200 blokkene

hvar skadet i utganskpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Har greedy profec-b spec II selv og eneste positive iforhold til orginale var at en kan justere ladetrykket.

har også snakket med flere andre som også har slitt voldsomt med samme styringen på andre motorer.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Har greedy profec-b spec II selv og eneste positive iforhold til orginale var at en kan justere ladetrykket.

har også snakket med flere andre som også har slitt voldsomt med samme styringen på andre motorer.

Jeg har brukt profec`n i 6-7år nå ca. Har altid funka gull men det er mye innstilnger som må stemme, men denne klarer heller ikke å

justere trykket mer en det mekaniske tilater. (acturator-wastegate-turbo).

Tips til instilling: Ønsker du 1,5 bar ladetrykk med raskest mulig trykk.

Innstiling: Gain=10 Settgain=1,4bar Warning=1,55bar lower=2% Juster så "bleed" med prosent ved å vri på knappen til trykket ligger på 1,5.

Acturatoren bør ha så hard fjær att du ikke klarer og lade under 0,9 bar om du skal få bra resultat på 1,5bar+

Link to comment
Share on other sites

har fått det noe lunde til, men ikke nok til å si at prisen var verdt resultatet.

actuatoren er så stram at jeg lader like over 1bar uten bleed. dvs boost controlleren av.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

har fått det noe lunde til, men ikke nok til å si at prisen var verdt resultatet.

actuatoren er så stram at jeg lader like over 1bar uten bleed. dvs boost controlleren av.

Ja den er dyr, men jeg har prøvd mange manuelle ventiler både med og uten hold funksjon (kuleventil), og det jeg liker med profec er stabilt trykk

uansett tempratur og andre ytre påvirkninger. Og muligheten for å styre hvor raskt trykket kommer. Med andre løsninger har ladetrykket variert med oppimot 0.3 bar avhengig av utetempratur.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...