Jump to content

2 stegs boostkontroller


Guest Trespasser

Recommended Posts

Guest Trespasser

Nå er tiden inne for en 2 stegs boostkontroller. Kan dere ikke ta å legge inn noen bilder over deres "installasjon"? Hvor har dere plassert bryteren? Bør jeg ha den lett synlig eller skjult?

 

Kan noen forklare litt i detalj hvordan det skal kobles? skal bryteren bare bryte kretsen eller må jeg koble til jord? Har ikke helt forstått det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Det hørtes ikke helt rett ut... 3 Ledninger? Det går bare 2. Leste litt på www.cosworth.no nå og fant ut hvordan jeg skal gjøre det. Jeg må snu kontakten på amalen slik at bare +'en er tilkoblet. Så tar jeg en ledning fra - til en bryter og videre til jord.

 

Hvor er det et bra eller lett tilgjengelig jordingspunkt "inne" i bilen?

Link to comment
Share on other sites

stemmer som ali sier her ja, bortsett fra at det kun er 2 ledninger, ikke 3!

 

jordingspunkt burde ikke være et problem å finne, jeg tror jeg har jordet min i der festet til rattstammen er skrudd i torpedoveggen, men det er i grunn det samma.....

 

bryteren min sitter på høyre side av rattstammen, ved siden av turbotrykksmåleren...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Hmmm. Jeg har nå kobla opp dette oppsettet men det virker ikke. Jeg brukte - fra batteriet... Har det noe å si? Kanskje jeg tok feil av - og + på Amlalen? hmm. Samme trykk uansett.

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Hadde vert nice det! Rart at det ikke virket... Kan det være at Amal ventilen ikke virker? Har ikke fått mulighet til å måle no spenning. Har heller ikke funnet ut om det kommer et klikk fra Amal nå det kobles til. Høres dette klikket godt? Skal få dama til å trykke på bryteren i morgen og høre om det klikker i Amalen. Må si det at å lage en 2-stegs boostkontroller var utrolig enkelt! Tok meg max 45min alt i alt. Da skjærte jeg ut hull til bryter, strakk ledning og alt. Dette er noe alle burde ta seg tid til. Ikke det at jeg har fått testa hvordan det funker men ;) Håper jeg finner ut hva som er gale. Hadde vert konge med en 2-stegs boostkontroller som funker! :lol:

Link to comment
Share on other sites

hvis du ser i ledningssjemaene for amal-ventilen så er ledningene til amal Svart og Brun/Grønn...den Brun/Grønne går til ecu, og dermed er det den svarte du skal sette bryter på...hvem av dem det er på kontakta er jeg usikker på....

 

ettersom du ikke har strøm på den Brun/Grønne ledningen når bilen ikke har turbotrykk så vil du ikke høre klikket som er i amalen, men hvis du kobler 12v rett på amalen skal du høre klikket kanskje greit...så lenge du ikke er døv da...

 

er enkelt ja, og ikke minst billig! :D

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Har vert på ferie, men nå er det på an igjen. Må finne ut av denne defekte boostkontrolleren min :) Men det eneste jeg kan tenke meg er feil er at jeg har tatt jordingen fra - på batteriet. Rettere sagt så har jeg tatt den fra - som går til cd-spilleren. Men den går jo direkte til - på batteriet så jeg tenkte det ville funke. Men er det noen som vet om det er mulig å ta - fra batteriet?

Kunne jo prøvd med et annet jordingspunkt... Men det hadde vert enklest hvis noen hadde visst om det gikk an å bruke - på batteriet.

Har brukt 1,5 kvadrat ledning. Dette er vel ikke for lite eller no? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

OK. Jeg har funnet ut at det er Amal ventilen som ikke funker. Den lager hvertfall ikke no klikk når jeg kobler 12V til direkte. Er disse ventilene dyre? Noen som bor i Haugesund som har en Amal ventil til overs, som funker?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Trespasser

Fått ny Amal nå (takker Bdt). Den virker fint. Trykket sank fra 0.6Bar til 0.3Bar. Men... boostkontrolleren min virker ikke. Den er på 0.3Bar uansett stilling på bryteren. Har ikke testet om jeg må koble til motsatt på Amalen. Men har det no å si at jeg har koblet meg til - på batteriet og ikke til karroseri?

Link to comment
Share on other sites

det er det samme om du tar minus fra batteri eller fra karroseriet, de er jo koblet i sammen uansett...

 

prøv å bytt om stikkerene på kontakta til amal, er jo 50% sjangs for at du kan ha koblet noe feil der....

 

og du har koblet slangene riktig denne gangen? :P :D

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Slangene er seff koblet riktig :) Tøysegutt :) Skal prøve å bytte kontaktene i morgen. Hvis ikke det virker så er det på tide å begynne å lure. Muligens det ikke blir sendt no signaler til amal?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Får ikke håpe det er det jeg har gjort... Det ville vert flaut! :D Menne inn på amalen min så går det en svart, og en gul og brun ledning. Hvilken pleier å være -? Er det samme hvor jeg tar + og - på amalen? Hvis ikke, hvilken av pinnene skal være +? Den nermest senter eller den som går paralellt med kanten?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Den fikk jeg ikke svar på nei... Har ikke testet noe med amalen ennå. Er akkurat ferdig med anlegget. :)

Har lest flere plasser at det er + man skal sette inn bryter på. Andre sier -. Hva er rett?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Den "nye" amal ventilen er fra en cosworth. Har det noe å si? Ser det er restriktor (=mindre hull) i tilkoblingen til turbo og wastegate. På den gamle jeg hadde så var det ikke restriktor i wastegate. Hva gjør egentlig disse? Hvordan skal det egentlig være?

Link to comment
Share on other sites

hmmm....du har jo bare 2 stikkere på amal, ettersom det er en magnetventil...så hvis du har noen flere ledninger der, så vil jeg tro at det er noe uorginalt der...

 

jeg kan sjekke opp fargene på de 2 som er orginalt etterpå, men mener at det er en svart og en brun ledning...ser du hvor den gule går da? er den koblet sammen med den svarte eller brune?

 

det er minusen du skal legge opp bryter på, ergo den svarte skal stå på amalen og du legger opp en ny jord-ledning via en bryter....

 

amal på cossie og rst har samme funksjon, så dette skal ikke ha noe å si....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Alt er fikset! Jeg måtte bare bytte om polariteten på amal. Dvs. den svarte ledningen i pluggen måtte være tilkoblet amal, og den brune/gule måtte ikke være tilkoblet. Der satt jeg min ledning! Var ikke verre... Alt funker helt genialt! Bilen er helt forandret. Drar mye jevnere og har mye bedre bunndrag! Funkende amal og 2 stegs-boostkontroller gjør susen! :)

 

Blir bilen varmere/lettere varm jo mindre kjølerveske jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Kjølevæskenivået har forsvinnende lite å si for oppvarmingstiden. Tror ikke det er målbart engang så lenge du har væske nok til sirkulasjon. Det som har noe å si er termostaten, en lekk termostat sender væske til kjøling hele tiden og oppvarmingstiden kan stige betraktelig.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Kjekt når ting funker ja! :D

"Problemet" er at bilen blir varmere nå enn den ble før. Det skjedde sånn plutselig egentlig.

Når jeg jekker opp bilen, så leker det ut kjøleveske. Har gjort det siden jeg kjøpte den. Ser ikke helt hvor det kommer fra, det kan se ut som om det kommer fra radiatoren eller no. Har dette noe å si? Nivået synker ikke så lenge jeg ikke jekker opp bilen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...