Jump to content

Oppgradering i S-max


S-max Individual

Recommended Posts

Hei, ny bruker og fersk i gamet her. Håper på litt hjelp. Har en S-max med en Sony pakke med 6 CD skifter i headuniten. Fin nok lyd for meg men vil gjerne ha litt mer trøkk. Handlet på impuls Seas Lotus Performance komponentsett med 6.5" bassmellomtone. Får jeg plass til dem i dørene? Hvordan skal jeg å få delefilter på plass? Ser for meg at det er svært begrenset med plass i dashen... Diskantene står jo på toppen der. Bør jeg ha ekstern forsterker for dette settet? Leste mye om en Blaupunkt PNP forsterker på et BMW forum som fikk mye skryt pga anvendeligheten. Forsto jeg det slik at en ikke kobler høyttalerene til denne forsterkeren men kun signal og power? Hva med en aktiv sub til å ha under setet i tillegg? På forhånd takk for svar.

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

Det seas setter er veeeeeldig bra, og blir enda bedre med en forsterker.... men jeg ville finni noe annet enn en blaupunkt forsterker. "under setet" sub er ikke spes bra, så hvis du har plass til en liten kasse, så er det mye bedre. Focal har en aktiv sub med 3kanals forsterker feks ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Godt å høre skryt om seas. Men noen synlig kasse er jeg redd for at det ikke blir. Har du peiling på hvordan det er å komme til for montering av delefilter og evnt forsterker? Det er min største bekymring. Skulle gjerne lagt mer penger og energi for å få skikkelig lyd, men det skorter på begge deler ;-)

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

bygge kasse i gulvet eller i sideveggene bak er en god mullighet

 

 

Ja, kunne nok blitt bra det. Men så er det det med tid og da... Jeg vil gjerne gjøre en enkel modifisering.

 

 

 

Takk for link. Men jeg skjønner ikke et pøkk tysk.

Edited by S-max Individual

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

Spilleren din har ikke linjeutganger, så å koble til en forsterker er ikke bare plug and play.

 

Jeg ville gått for denne Blaupunkt THA-475 PNP

Att folk sier denne ikke er bra er bare tull, den fungerer helt greit til ditt bruk, og mye bedre enn hva orginal anlegget gjør. En annen ekstern forsterker til samme pris kunne kanskje gjort jobben bedre, men så er kostnaden med å få til noe slik mye større, samt att kvaliteten på å tappe lyden med en kobling rett i spilleren kontra å skjøte seg på høytalerledningene blir "litt" bedre.

 

I dørene veit jeg egentlig ikke hva som sitter, men ford har vel neppe brukt noe annet i denne enn noen annen ford med dette anlegget og da sitter det 6x8 elementer der inne. Da får du fint plass til 6,5" elementer. Du trenger bare kjøpe en adapterplate. Den har de blant annet på Torshov.

 

Jeg ville, om jeg var dei først byttet ut alle dørhøytalerene med nye komposett om det er plass til det både forann og bak. Kjøpt den forsterkeren og sett hvordan det ble. Vil du da ha mere bass er det kjempeenkelt å fikse det. Forsterkeren har linjeutgang du kan koble deg på, og da kan du velge å vrake i alle slags forsterkere og bassere.

 

 

Vær oppmerksom på det att du kan bli skuffet over bassen når du monterer 6,5" komposett kontra de orginale 6x8. Virkningen av bassen vil trolig være dårligere med komposett, da de ikke flytter like mye luft. Derrimot henger de med til ett høyere lydnivå, men det har folk en tendens til å se seg blind på.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Tidlig påan du og? :glare: Hei, takk for utfyllende svar. Jeg åpnet litt på dørtrekket(?) og høyttaleren er sirkulær, ser ut for å være 6.5". Så jeg håper på at det blir bedre. Men hva med delefilter, er det et orginalt montert i dashbordet mon tro? Diskantene er jo der. Jeg vil gjerne erstatte det også. Hvordan er det forøvrig med tilkomst for kabeltrekking og montering på nyere biler? Må si jeg gruer meg litt til den biten.

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

Tidlig påan du og? :glare: Hei, takk for utfyllende svar. Jeg åpnet litt på dørtrekket(?) og høyttaleren er sirkulær, ser ut for å være 6.5". Så jeg håper på at det blir bedre. Men hva med delefilter, er det et orginalt montert i dashbordet mon tro? Diskantene er jo der. Jeg vil gjerne erstatte det også. Hvordan er det forøvrig med tilkomst for kabeltrekking og montering på nyere biler? Må si jeg gruer meg litt til den biten.

Som kontorrotte liker jeg å starte litt tidlig så det blir mere ut av dagen, så da er det godt å kunne gå gjennom forumet med morgenkaffen. :P

 

Trolig så kan du bruke de orginale kablene, og det orginale delefilteret. Det som skjer da er att du kanksje ikke får utnyttet det nye komposettet ditt opptimalt, da delefrekvensen ikke nødvendigvis er lik på de orginale delefilterene og de som følger med settet. Hvorvidt dette har noen praktisk betydning skal jeg ikke våge å uttale meg om. Det er ikke sikkert du legger merke til det.

 

Kabel gjennomføring kan være ett helvette, eller veldig greit, kommer ann på om det er porter i torpedoveggen eller ei. Jeg ville vært mere bekymret for tilkoblingen på bateriet, dette kan være trikky i en ny motor. Alt er jo dekket av sorte plastbokser.

 

Husk også att du skaffer deg koden til cd spilleren før du begynner, så du ikke står der uten lyd pga manglende kode når alt er koblet opp. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Som kontorrotte liker jeg å starte litt tidlig så det blir mere ut av dagen, så da er det godt å kunne gå gjennom forumet med morgenkaffen. :P

 

Trolig så kan du bruke de orginale kablene, og det orginale delefilteret. Det som skjer da er att du kanksje ikke får utnyttet det nye komposettet ditt opptimalt, da delefrekvensen ikke nødvendigvis er lik på de orginale delefilterene og de som følger med settet. Hvorvidt dette har noen praktisk betydning skal jeg ikke våge å uttale meg om. Det er ikke sikkert du legger merke til det.

 

Kabel gjennomføring kan være ett helvette, eller veldig greit, kommer ann på om det er porter i torpedoveggen eller ei. Jeg ville vært mere bekymret for tilkoblingen på bateriet, dette kan være trikky i en ny motor. Alt er jo dekket av sorte plastbokser.

 

Husk også att du skaffer deg koden til cd spilleren før du begynner, så du ikke står der uten lyd pga manglende kode når alt er koblet opp. :D

 

 

Lenge siden sist her men. Fikk montert delefilter, gikk inn under headuniten. Lyden ble ikke så veldig mye bedre så nå har jeg dempet dørene (hjalp en god del) og ny 555 PNP ligger klar til montering. Gleder meg!

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...