Jump to content

Drivstoff E85


SierraCos2wd

Recommended Posts

Sporer jevlig av her nå da men men....

 

Min motor er jo bremset hos polly. Trodde det var sån ca. riktig men er nokk + - 200hk som alle andre.

Vi PARKERTE i alle fall en E46 M3 med 343hk org. når motoren sto i en Escort..

 

Her er bremsepapirert:

4wd_Arild_Alfei_Escort_Cosworth_2008-05-07.jpg

 

 

Hadde da disse dysene: Siemens type 3172, 575ccm

 

Har nå 750ccm dyser holder det til 400hk?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sporer jevlig av her nå da men men....

 

Min motor er jo bremset hos polly. Trodde det var sån ca. riktig men er nokk + - 200hk som alle andre.

Vi PARKERTE i alle fall en E46 M3 med 343hk org. når motoren sto i en Escort..

 

Her er bremsepapirert:

http://www.pollymotorsport.no/bilder/bilder/galleri/dyno_07.05.2008/4wd_Arild_Alfei_Escort_Cosworth_2008-05-07.jpg

 

 

Hadde da disse dysene: Siemens type 3172, 575ccm

 

Har nå 750ccm dyser holder det til 400hk?

Hehe det gjør det, men det er velfungerende moderatorer her inne så vi får satse på at de flytter eller sletter det nødvendige hvis vi blir rapportert.

 

Disse tingene er ikke så svart/ hvitt og enkle som mange naturlig nok tror i begynnelsen. Bremsetallet som kommer frem er ikke nødvendigvis feil, men det er veldig viktig å huske at det er snakk om en varighet på langt under 1 sekund og det er egentlig intetsigende i dag.

Før i tiden var det slik at man trimmet, tunet, prøvekjørte, grisslet og stod på. Man valgte komp. kam, dyser og tenningstidspunkt etter det man fant optimalt. Etter langt om lenge ble motoren utsatt for ett slikt kort effektmålingspull, kanskje, og man fikk ett resultat man kunne stole på fordi motorstyresystemet var statisk. Uansett hva motoren ble utsatt for så fikk motoren en fast tenning og en gitt bensinmngde, evt ladetrykk. Hvis man gikk for langt så raste det.

Med datasprut er alt levende, tenning, AFR, ladetykk - alt kan og blir mappet i kurver. Jo mer gunstig forholdene er, jo høyere blir effekten man måler i ØYEBLIKKET.

I neste øyeblikk er det andre forhold og effekten endres. I motsetning til hva det er på gatebiltreffene så er det bra forhold hos Polly og de andre som effektmåler.

 

Man skal være klar over at det ikke er og "aldri" har vært makshk som dikterer en bils akselereasjonsevne, det er dreiemomentet! Det er ladetrykket som bestemmer dreiemomentet. Vi ser at det ble ladet ca. 1,5 BAR ved ca. 4500 o/min. 2,0 L motor + 1,5 BAR ladetrykk blir til 5,0 L og nærmere 600 Nm ved 4500 o/min. BMW én dillet vel rundt med ca. 3,0 L og 300 Nm = totalt sjanseløs i aks selv om den lusker seg oppover til 343 hk til slutt. 10 000 hk ved 7000 o/min bidrar absolutt med 0 NÅ, når turtelleren viser 5000 o/min.

Dreiemomentkurven betyr ALT, noe dere alle fikk demonstrert i dette tilfelle.

Det er dette som ligger bak suksessen til Cosworth og "milde" turbo oppsett generelt.

 

4 stk 750 dyser på 85% duty rekker til en BSFC på 0,61 ved 400 hk så ja, du ligger godt an.

Det er akkurat slik det skal ta seg ut i realismens verden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe det gjør det, men det er velfungerende moderatorer her inne så vi får satse på at de flytter eller sletter det nødvendige hvis vi blir rapportert.

 

Disse tingene er ikke så svart/ hvitt og enkle som mange naturlig nok tror i begynnelsen. Bremsetallet som kommer frem er ikke nødvendigvis feil, men det er veldig viktig å huske at det er snakk om en varighet på langt under 1 sekund og det er egentlig intetsigende i dag.

Før i tiden var det slik at man trimmet, tunet, prøvekjørte, grisslet og stod på. Man valgte komp. kam, dyser og tenningstidspunkt etter det man fant optimalt. Etter langt om lenge ble motoren utsatt for ett slikt kort effektmålingspull, kanskje, og man fikk ett resultat man kunne stole på fordi motorstyresystemet var statisk. Uansett hva motoren ble utsatt for så fikk motoren en fast tenning og en gitt bensinmngde, evt ladetrykk. Hvis man gikk for langt så raste det.

Med datasprut er alt levende, tenning, AFR, ladetykk - alt kan og blir mappet i kurver. Jo mer gunstig forholdene er, jo høyere blir effekten man måler i ØYEBLIKKET.

I neste øyeblikk er det andre forhold og effekten endres. I motsetning til hva det er på gatebiltreffene så er det bra forhold hos Polly og de andre som effektmåler.

 

Man skal være klar over at det ikke er og "aldri" har vært makshk som dikterer en bils akselereasjonsevne, det er dreiemomentet! Det er ladetrykket som bestemmer dreiemomentet. Vi ser at det ble ladet ca. 1,5 BAR ved ca. 4500 o/min. 2,0 L motor + 1,5 BAR ladetrykk blir til 5,0 L og nærmere 600 Nm ved 4500 o/min. BMW én dillet vel rundt med ca. 3,0 L og 300 Nm = totalt sjanseløs i aks selv om den lusker seg oppover til 343 hk til slutt. 10 000 hk ved 7000 o/min bidrar absolutt med 0 NÅ, når turtelleren viser 5000 o/min.

Dreiemomentkurven betyr ALT, noe dere alle fikk demonstrert i dette tilfelle.

Det er dette som ligger bak suksessen til Cosworth og "milde" turbo oppsett generelt.

 

4 stk 750 dyser på 85% duty rekker til en BSFC på 0,61 ved 400 hk så ja, du ligger godt an.

Det er akkurat slik det skal ta seg ut i realismens verden.

 

Oki :)

 

Setter meg ikke så grundig inn i disse tingene som andre gjør. Har funnet ut etter mange prosjekter osv. at det er kjøringen som jeg synes er gøy.

Satse på rundt 400hk da blir nokk greit i 1000kg bil. Var vanlig statisk sprut på den mappingen ja. Har nå autronic sm4 satser på at det ikke blir verre i alle fall... Bmw hadde nokk tapt i utgangspungtet ja, men forsatt veldig gøy ;)

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Det er som du sier, det varierer med hvor lenge det er nødvendig at maks effekt kan brukes. Selve tallet her er ikke umulig, 562 hk hjul i 0,002 sekund. Hva effekten hadde blitt etter en tur på Bonneville er noe helt annet.

Poenget mitt er at effekten vil avta jevnt og trutt med tiden den brukes så da må man nesten bare selv bestemme seg for hvilket tidsintervall som er mest interessant og trekke fra.

RS 500 tømmer som vi vet 888 ccm dyser for 511 hk og de lader også hardere. Denne går med 820 dyser på ca. 90% duty så det tilsettes iallefall mindre drivstoff.

 

 

Du vet, på den ene siden har man ønsket om å få ut så høye tall som overhode mulig.

På den helt andre siden har man hatet mot å betale avgifter til staten. Hvordan hadde publiken reagert dersom staten bremste bilene våre på denne måten og påla oss avgifter deretter. Hadde vi vært fornøyet? Jeg er helt sikker på at dersom man MÅTTE betale hk avgift så hadde motorene blitt bremset på mest brutale vis. Turtallet oppgis i o/min så effekten etter ett minutt burde være det man gikk etter. Motorene hadde blitt holdt og holdt og holdt på full gass i minst 1 minutt slik at datasprutet kunne trekke av maksimalt med effekt for å unngå unødvendig avgift. DA hadde man også fått sett av disse kalkulatorene hadde vært VELDIG nøyaktige. ;)

Ingen hadde vært villig til å betale kr. 1000 ,- pr. hk i avgift for en motoreffekt som kun varer i noen sekunder av gangen og som egentlig bare er velegnet til å skryte av.

Markussen snakker om "minutthester". Dette har man lagt seg på minnet. Dette er ett godt kompromiss da motoren også må overleve senere når den ikke er flett ny og alt ikke er 100% som ved mappingen.

ka grunntrykk er det på bilen til arve?? bensinpumpe betyr og ein heil masse her viktig at bensintrykket ikkje detter og det gjør det på 70 prosent av cosworthene eg har vert borti med mykje effekt....men tipper denne motoren er bremset akkurat som alle andre bremser motorene sine eller?

 

ka grunntrykk er det på bilen til arve?? bensinpumpe betyr og ein heil masse her viktig at bensintrykket ikkje detter og det gjør det på 70 prosent av cosworthene eg har vert borti med mykje effekt....men tipper denne motoren er bremset akkurat som alle andre bremser motorene sine eller?

Eg såg ein film hos alex der begge drar på på langstrekka på rudskogen og eg blei vel ikkje veldig imponert da da han knapt kom forbi og da hadde alex lyse blå 400 dyser og t34 på 2 bar ..synd eg aldri har sitt bilen i aksjon anna enn 201m 1 gang... og det betyr ingenting for meg da denne er rigget nettop kun for 201m med bra differ og dogbox, vi kjørte faktisk på eikås med ein audi for mangen år sia og den var det berre 391hk i.. der kjørte me 7,61 med vanlig H gira kasse te audi og den er rimelig langbeint i klyva...og da eg såg arve kjørte so var det 7,4-7,5 tider

Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om Arve hadde bytte til dogbox den gangen der, fordi han brukte fix-it tidligere. Ikke sikker når dette ble gjort, men tidene på Eikås var likevel meget bra med fix-it. Vist det er sant at han klarer 300hk og 500nm på 4000 og drar til 8000, skjønner jeg godt at den fungere bra på dregg.

Synd han ikke oppgir bremsepapirer og tar turen innom Rudskogen.

Link to comment
Share on other sites

ka grunntrykk er det på bilen til Arve?? bensinpumpe betyr og ein heil masse her viktig at bensintrykket ikkje detter og det gjør det på 70 prosent av cosworthene eg har vert borti med mykje effekt....men tipper denne motoren er bremset akkurat som alle andre bremser motorene sine eller?

Bilen går med 3,5 BAR og 2 stk parallekoblede 044 pumper som har fått en seriøs strømforsyning.

Det er lov å tippe, men det er faktisk helt feil. Den motor der er bygget og bremset av folk som driver med motorsport på høyt nivå. Dette er en Gr.A motor som er bygget og bremset nøyaktig slik som motorene til bilene du ser på youtube klippet! Maks effekt avgis på 7000 o/min så motoren ble lagt på 7000 o/min og så ble motorbremsen satt på samtidig som det ble gitt full gass. Så ble motoren holdt der, og holdt der, og holdt der, mens man såg til at avgitt dreiemoment var stabilt og ikke i fritt fall. Rett og slett motorsportbremsing. Her kan man trygt betale HK avgift uten å blir snytt. Alle de 511 hk er tilstede, alltid. Tomme 888 sørger for det.

Eg såg ein film hos alex der begge drar på på langstrekka på rudskogen og eg blei vel ikkje veldig imponert da da han knapt kom forbi og da hadde alex lyse blå 400 dyser og t34 på 2 bar ..synd eg aldri har sitt bilen i aksjon anna enn 201m 1 gang... og det betyr ingenting for meg da denne er rigget nettop kun for 201m med bra differ og dogbox, vi kjørte faktisk på eikås med ein audi for mangen år sia og den var det berre 391hk i.. der kjørte me 7,61 med vanlig H gira kasse te audi og den er rimelig langbeint i klyva...og da eg såg arve kjørte so var det 7,4-7,5 tider

Det er en god forklaring på det, men på ett forum vil det høres ut som en idiotisk unnskyldning. Ett tips er derfor å ikke vektlegge det der noe særlig.

På Eikås blir man nektet å kjøre mer hvis det går for fort og da frister det ikke å ta i for fullt. Arve kjørte 7,41 med MT75 med Quaife innmat, men får selvfølgelig ikke trent under slike forhold. 2 forsøkt pr. år.

Bilen gikk 6,9 sek. på Valle fremdeles helt uten trening.

Blir vel baluba nå, men personlig er jeg av den formening at denne Gr.A kassen er direkte uegnet til drag racing, (det er tross alt en Gr.A kasse som er designet for rallybruk, ikke dragracing) og at den er en av årsakene til at resultatene ikke er bedre enn de er. Det er MYE mer i denne motoren, men det er også mer enn brutalt nok som det er.

 

Vet ikke om Arve hadde bytte til dogbox den gangen der, fordi han brukte fix-it tidligere. Ikke sikker når dette ble gjort, men tidene på Eikås var likevel meget bra med fix-it. Vist det er sant at han klarer 300hk og 500nm på 4000 og drar til 8000, skjønner jeg godt at den fungere bra på dregg.

Synd han ikke oppgir bremsepapirer og tar turen innom Rudskogen.

Først kjørte han Fix-it, men klipte inngående aksling ganske raskt, byttet til Quaife Gr.N og den holdt. Så ble de Quaife Gr.A.

Bremsepapirene viser:

1. 393 lb/ft (534 Nm) 300 hk v/ 4000 o/min.

2. 383 lb/ft (521 Nm) 511 hk v/ 7000 o/min.

3. Turtallsperre er på 8400 o/min og det akser såpass godt mellom 7000 o/min og 8400 o/min at det er litt for lett å treffe denne. Dette kan nok virke som kvalmende skryt på noen, men sånn som dette er det faktisk.

 

Oki :)

 

Setter meg ikke så grundig inn i disse tingene som andre gjør. Har funnet ut etter mange prosjekter osv. at det er kjøringen som jeg synes er gøy.

Satse på rundt 400hk da blir nokk greit i 1000kg bil. Var vanlig statisk sprut på den mappingen ja. Har nå autronic sm4 satser på at det ikke blir verre i alle fall... Bmw hadde nokk tapt i utgangspungtet ja, men forsatt veldig gøy ;)

Hehe, det tror jeg på.

Vel, med ett par gode grep her, så vil du nok legge hele BMW én i dekkrøyk neste gang du får muligheten til å måle krefter med den, samtidig som du parkerer den. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper arve har en slik AB07 eksoskam som det skrytes av, kombiner med noe alla bd 14 innsug.Går jo som en pus på tomgang. Tross alt Amhed bayoo som bygde denne motoren.

Slik jeg har forstått det, er det ikke mye info om hva kammer han virkelig har.

Link to comment
Share on other sites

Tipper arve har en slik AB07 eksoskam som det skrytes av, kombiner med noe alla bd 14 innsug.Går jo som en pus på tomgang. Tross alt Amhed bayoo som bygde denne motoren.

Slik jeg har forstått det, er det ikke mye info om hva kammer han virkelig har.

 

Kan få den til å gå fint på tomgang med gromme kammer og. Kommer helt an på instillingene det.

 

Har Ahmed bygd motoren eller bare mappet den? Kammer er såpass viktige i mine øyne at skjønner godt det ikke avsløres. Se på Mark Shead. Eneste måten å få han kammer på er at han bygger en motor til deg..

Link to comment
Share on other sites

Ahmed bygde motoren. vist du klarer spinne i gang en rs500 turbo før 4000 mener jeg at enten er det en std kam, eller noe milde kammer og da går dem fint på tomgang.

Jeg kan stille BD16 kammene mine til motoren går greit på tomgang, men ofrer tidligere opp spool av turbo.

mulig jeg er på jorde, men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ahmed bygde motoren. vist du klarer spinne i gang en rs500 turbo før 4000 mener jeg at enten er det en std kam, eller noe milde kammer og da går dem fint på tomgang.

Jeg kan stille BD16 kammene mine til motoren går greit på tomgang, men ofrer tidligere opp spool av turbo.

mulig jeg er på jorde, men det er min mening.

 

Det har du helt rett i, har lagt mye advance på min for å få den tidlig i gang og får da rallytomgang.

 

Det vanlige har vært noe rundt bd16 in og bd14 ut på 450+ motorer hos dyktige engelske motorbyggere. Så tipper det er i nærheten..

Link to comment
Share on other sites

Bilen går med 3,5 BAR og 2 stk parallekoblede 044 pumper som har fått en seriøs strømforsyning.

Det er lov å tippe, men det er faktisk helt feil. Den motor der er bygget og bremset av folk som driver med motorsport på høyt nivå. Dette er en Gr.A motor som er bygget og bremset nøyaktig slik som motorene til bilene du ser på youtube klippet! Maks effekt avgis på 7000 o/min så motoren ble lagt på 7000 o/min og så ble motorbremsen satt på samtidig som det ble gitt full gass. Så ble motoren holdt der, og holdt der, og holdt der, mens man såg til at avgitt dreiemoment var stabilt og ikke i fritt fall. Rett og slett motorsportbremsing. Her kan man trygt betale HK avgift uten å blir snytt. Alle de 511 hk er tilstede, alltid. Tomme 888 sørger for det.

Det er en god forklaring på det, men på ett forum vil det høres ut som en idiotisk unnskyldning. Ett tips er derfor å ikke vektlegge det der noe særlig.

På Eikås blir man nektet å kjøre mer hvis det går for fort og da frister det ikke å ta i for fullt. Arve kjørte 7,41 med MT75 med Quaife innmat, men får selvfølgelig ikke trent under slike forhold. 2 forsøkt pr. år.

Bilen gikk 6,9 sek. på Valle fremdeles helt uten trening.

Blir vel baluba nå, men personlig er jeg av den formening at denne Gr.A kassen er direkte uegnet til drag racing, (det er tross alt en Gr.A kasse som er designet for rallybruk, ikke dragracing) og at den er en av årsakene til at resultatene ikke er bedre enn de er. Det er MYE mer i denne motoren, men det er også mer enn brutalt nok som det er.

 

 

Først kjørte han Fix-it, men klipte inngående aksling ganske raskt, byttet til Quaife Gr.N og den holdt. Så ble de Quaife Gr.A.

Bremsepapirene viser:

1. 393 lb/ft (534 Nm) 300 hk v/ 4000 o/min.

2. 383 lb/ft (521 Nm) 511 hk v/ 7000 o/min.

3. Turtallsperre er på 8400 o/min og det akser såpass godt mellom 7000 o/min og 8400 o/min at det er litt for lett å treffe denne. Dette kan nok virke som kvalmende skryt på noen, men sånn som dette er det faktisk.

 

 

Hehe, det tror jeg på.

Vel, med ett par gode grep her, så vil du nok legge hele BMW én i dekkrøyk neste gang du får muligheten til å måle krefter med den, samtidig som du parkerer den. ;)

men spørsmålet er hvordan dei 300 hk er målt?? på 4000rpm holder dei motoren igjen med brems eller er den løpt ut slik som eg gjør når eg bremser?? at bilen går bra tviler eg ikkje på??lader tross alt 2.5bar med rs 500 turbo, men har aldri sitt at denne blir brukt.. so kan liksom ikkje sei eg er meir imponert over denne kontra noken andre desverre.. kunne vore kjekt og bremst den i ein dynapak, endo kjekkere vist den hadde vært 2 hjulstrekk og målt den hos meg og sett. At den er so stor forsjell på i forhold til dei sterkeste eg har bremst/bygd er muligt men det tviler eg på...er kun det eg meiner og holde motoren på 7000rpm i 5 minutter er heilt urelevant da ingen av motorene eg leverer i fra meg har rast pga mapping so ser eg ikkje på da som eit problem.. holder du bilen på langstrekka på rudskogen med 4wd so holder du full gass da har motoren full belastning da ser eg ikkje heilt ka du vil fram til?? self ska du kjøra daytona 500 med full gass i 3 timer stiller saken seg annerledes ,når det gjelder motoren til arve so veit vi ikkje om denne motoren ein gang tåler og bli brukt hardt da den ikkje blir kjørt på bane,men for all del drit grom bil all kred til arve der....men at denne går so mykje bedre enn andre 550hk cosworth motorer stiller eg meg tvilende til...og den 526 hk motoren til rune som eg ser du refererer til kvar gong er eg fullstendig enig med deg i ,for den bilen gjekk som ein cosworth med grønn dyse oppsett,men dette veit både du og eg grunnen til at den gjorde...synst berre det blir feil at du bruker denne bilen som referanse...stiller ka so helst bil til dispensasjon som eg har oppgitt effekt på til disp og viser det seg at eg er heilt på jordet med effekten i motorene mine so skal eg skrive det her på forumet...samma med den volvoen som du bremset hos meg den skraut du sjøl av at gjekk bra den var og bremset på samme måte som alle fordene som eg bremser, so synst det blir heilt feil måte du fremstiller det vi gjør kontra engelskmennene på

Link to comment
Share on other sites

jeg tror vist det hadde vert så kvasse kammer i denne motoren hadde den levert litt mer en 511hk på 2,3-2,4 bar. Kamvalg er vel gatevenlig for tidlig spool og fin gange. derfor går den som en tilnærmet orginal motor tomgang.

 

RS1000. Arve klipte vel utgående aksling på Fix-it kassa si.Ikke inngående

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

jeg tror vist det hadde vert så kvasse kammer i denne motoren hadde den levert litt mer en 511hk på 2,3-2,4 bar. Kamvalg er vel gatevenlig for tidlig spool og fin gange. derfor går den som en tilnærmet orginal motor tomgang.

 

RS1000. Arve klipte vel utgående aksling på Fix-it kassa si.Ikke inngående

 

Det der er helt vanlige tall med bd16/14 og gt3076 i england på samme trykk. Nå vet jeg ikke hva rs500 turboen leverer men t4kulelagerturbo gir normal sett og omtrent det samme, her har man og ekstemt mange variasjoner men dog..

 

Klart det er valgt milde kammer, det gir jo god kjørbarhet. Og det er vel det man vil ha? BD14 eksoskam ser jeg på som mild ihvertfall.. Skal ikke krangle her for aner ikke noe om bilen, men Bayjoo og Gibbs har samarbeidet mye tidligere og brukt den kombinasjonen ofte. Men nå har jo Ahmed egne kammer så hvem vet.. Hadde vært arti å visst ihvertfall, kunne tenkt meg 300hk på 4000rpm ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Tipper arve har en slik AB07 eksoskam som det skrytes av, kombiner med noe alla bd 14 innsug.Går jo som en pus på tomgang. Tross alt Amhed bayoo som bygde denne motoren.

Slik jeg har forstått det, er det ikke mye info om hva kammer han virkelig har.

Kammene er en av få hemmeligheter med denne motoren. Jeg vet kun at det er Ahmed Bayjoo RS500 GR.A spec.

 

Kan få den til å gå fint på tomgang med gromme kammer og. Kommer helt an på instillingene det.

 

Har Ahmed bygd motoren eller bare mappet den? Kammer er såpass viktige i mine øyne at skjønner godt det ikke avsløres. Se på Mark Shead. Eneste måten å få han kammer på er at han bygger en motor til deg..

På generelt grunnlag er det slik at dersom du må flytte kammene mer enn noen få grader fra originalspc. så har du vagt feile kammer. BD16+ er f.eks oppgitt til 105 grader og selv med 108 grader så vil de ikke gi en jevn og fin tomgang.

Man kan selvsagt vri dem til 115 slik som BD10, men hva var vitsen med BD16+ da?

På den annen siden kan man også vri BD10 til 105 så...?

Å spec. optimale kammer er fryktelig innviklet. Veien til suksess er bratt og lang så relevant erfaring er ett nøkkelord.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

men spørsmålet er hvordan dei 300 hk er målt?? på 4000rpm holder dei motoren igjen med brems eller er den løpt ut slik som eg gjør når eg bremser??

Etter at motoren ble belastet på mest brutale vis og mappet slik, da ble det foretatt effektmåling på svep slik jeg har forstått det.

at bilen går bra tviler eg ikkje på??lader tross alt 2.5bar med rs 500 turbo,
Ja. presis og så enkelt kan man si det. Hvis man tar med at man tømmer 888 ccm dyser pr. sylinder så ser man potensialet.
kunne vore kjekt og bremst den i ein dynapak, endo kjekkere vist den hadde vært 2 hjulstrekk og målt den hos meg og sett.
Enig med du der.
At den er so stor forsjell på i forhold til dei sterkeste eg har bremst/bygd er muligt men det tviler eg på...
Du har jo hatt 274 hk på 4000 o/min før så den motoren var i nærheten tallmessig for noe mer enn 511 hk forventes ikke av denne motoren.
er kun det eg meiner og holde motoren på 7000rpm i 5 minutter er heilt urelevant da ingen av motorene eg leverer i fra meg har rast pga mapping so ser eg ikkje på da som eit problem.. holder du bilen på langstrekka på rudskogen med 4wd so holder du full gass da har motoren full belastning da ser eg ikkje heilt ka du vil fram til??
Greit nok og dette forklarer hvorfor man kan bygge motorene mer aggresivt og nærmere grensene.
self ska du kjøra daytona 500 med full gass i 3 timer stiller saken seg annerledes ,når det gjelder motoren til arve so veit vi ikkje om denne motoren ein gang tåler og bli brukt hardt da den ikkje blir kjørt på bane,men for all del drit grom bil all kred til arve der....

Vet vi ikke?? En RS500 Gr.A motor. som gikk 24 timers løp i Asia i 30 graders varme etter at de ble forbudt i Europa?

Arve har spurt motorbyggeren om det er anbefalt å justere ladetrykket litt ned hvis det skal kjøres flygende 1000 M. Svaret var ett klart og tydelig NEI. Motoren er bygget for ett slikt bruk slik den er, med dette ladetrykk. B)

men at denne går so mykje bedre enn andre 550hk cosworth motorer stiller eg meg tvilende til..

Ikke de første 3 rundene i 10 graders varme kanskje.

.og den 528 hk motoren til rune som eg ser du refererer til kvar gong er eg fullstendig enig med deg i ,for den bilen gjekk som ein cosworth med grønn dyse oppsett,men dette veit både du og eg grunnen til at den gjorde...synst berre det blir feil at du bruker denne bilen som referanse.
Greit nok, dersom den var den eneste, men det er den jo ikke. Det eksempelet er bare veldig nært og veldig tydelig og godt dokumentert.
samma med den volvoen som du bremset hos meg den skraut du sjøl av at gjekk bra den var og bremset på samme måte som alle fordene som eg bremser, so synst det blir heilt feil måte du fremstiller det vi gjør kontra engelskmennene på

Det stemmer og effekten var rundt 300 hk ved 4000 o/min på den motoren. Nå er den byttet, og nå med ladetrykket oppjustert til 2 bar gikk den 150 km/t på 201 M nå sist. Både denne og GSI´en har planer om å ta turen til Husnes for mapping forresten så da får du en nærmere titt.

jeg tror vist det hadde vert så kvasse kammer i denne motoren hadde den levert litt mer en 511hk på 2,3-2,4 bar. Kamvalg er vel gatevenlig for tidlig spool og fin gange. derfor går den som en tilnærmet orginal motor tomgang.

 

RS1000. Arve klipte vel utgående aksling på Fix-it kassa si.Ikke inngående

Når man er så dyktig som disse karene så vet man hva man må gjøre for å få ett gitt resultat. Det absolutt beste resultatet man kan oppnå er en helt flat dreiemomentkurve. Grunnen er dette gir maksimalt med aks. samtidig som det ikke overbelaster drivverkent unødvendig med en høy og lite effekt topp på kurven. Dreiemomentkurven på denne motoren er nærmest linjalflat fra 4000 o/min til 7000 o/min, så kammene er derfor optimale.

Det er ingen problem å putte i noen uoptimale kammer og ødelegge dette glimrende resultatet til fordel for noen høyere tall. :( Hold fokus på det gjennomsnittlige dreiemomentet i kjøreregisteret, altså 4000 - 7000 o/min og sammenligne med andre. Dette er enda en grunn til at andre biler med mye høyere norske maks effekttall ikke går like godt. De har ikke 520 Nm i dreiemoment på full gass uansett hvor hvor mellom 4000 og 7000 viseren på turtalleren står. Jo lavere dreiemoment jo lengre tid bruker du akkurat her pga dårlig aks (Omvendt blir det slik at man bruker minst tid på den peaken man har makstallet. Her akser det best og raskest forbi så det er faktisk MINST i bruk i praksis :( ) og ikke minst - tilhørende dårlig spool up. Spool up er forresten så brutal på denne motoren det bare er å gi full gass og så vente ørlite, så har du 520 Nm på Clutchen - uansett. Det er noe som effektivt i praksis. :)

 

Det er mulig. Jeg skal ikke være påståelig ang. det, men mener å huske at det var inngående fordi det var så overraskende. Det er jo ikke momentmulitplisering på inngående aksling, kun motormomentet. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

her var det mye bra info, hakke klart å lese gjennom alt, og det er en del som er laaangt foran av hva skruing jeg skjønner :P men men, bra diskusjoner her.

 

har jo tenkt litt på e85 selv. og lurte på om det er noe å hente ved å bruke en L8 hjerne og chip som pukkelrygg ordner...?? eller banna jeg i kjærka nå?

Link to comment
Share on other sites

Kammene er en av få hemmeligheter med denne motoren. Jeg vet kun at det er Ahmed Bayjoo RS500 GR.A spec.

 

 

På generelt grunnlag er det slik at dersom du må flytte kammene mer enn noen få grader fra originalspc. så har du vagt feile kammer. BD16+ er f.eks oppgitt til 105 grader og selv med 108 grader så vil de ikke gi en jevn og fin tomgang.

Man kan selvsagt vri dem til 115 slik som BD10, men hva var vitsen med BD16+ da?

På den annen siden kan man også vri BD10 til 105 så...?

Å spec. optimale kammer er fryktelig innviklet. Veien til suksess er bratt og lang så relevant erfaring er ett nøkkelord.

 

4grader er "grensen" for "feil" spec så vidt jeg husker, og det er omtrent der jeg ligger. Du vet godt hvilke kammer jeg har ;)

 

Ja det er et h*lvette å spece en motor.. Prøvd en del løsninger nå og syns det begynner å nærme seg..

Link to comment
Share on other sites

her var det mye bra info, hakke klart å lese gjennom alt, og det er en del som er laaangt foran av hva skruing jeg skjønner :P men men, bra diskusjoner her.

 

har jo tenkt litt på e85 selv. og lurte på om det er noe å hente ved å bruke en L8 hjerne og chip som pukkelrygg ordner...?? eller banna jeg i kjærka nå?

Sørg for ett SKIKKELIG seriøst bensinsystem, kjempedyser og bra turbo og hør med Pukkelrygg om han tar mappejobben.

Prinsippielt skal det ikke være noe problem å få til.

 

4grader er "grensen" for "feil" spec så vidt jeg husker, og det er omtrent der jeg ligger. Du vet godt hvilke kammer jeg har ;)

 

Ja det er et h*lvette å spece en motor.. Prøvd en del løsninger nå og syns det begynner å nærme seg..

Regner med at du har fått en litt annen innstilling til tingene nå enn når du først begynte. ;)

Svære greier ruler - NOT, eller?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du har fått en litt annen innstilling til tingene nå enn når du først begynte. ;)

Svære greier ruler - NOT, eller?

 

Hehe.. Kjørbarhet er alfa og omega.. Lært sykt mye da ;) Viktig å ha en som vet hva han gjør når han opererer bremsebenken og viser det seg!

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Kjørbarhet er alfa og omega.. Lært sykt mye da ;) Viktig å ha en som vet hva han gjør når han opererer bremsebenken og viser det seg!

Riktignok en Subaru motor i denne turbotesten, men det viser stilen likevel.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...