Jump to content

Treg gassrespons 1,6 bensin


Aalsen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 2005mod 1,6 bensin stv. Jeg syntes gassresponsen er treg, uansett turtall så følger ikke akselerasjonen parallelt med gasspedalen. Jeg trykker inn gasspedalen, tar det rundt et halvt sekund før bilen reagerer. Skal ikke responsen på nye biler være så og si helt smooth?

 

Bilen var på service hos forhandleren jeg kjøpte den av før jeg fikk den. Kjøpte bilen forrige torsdag.

Noen som har det samme på sin focus eller vet hva det kan være? Det skal vel ikke være sånn?

Kjører på 95 blyfri hvis det har noe å si..

 

På golfen til muttern, 2005mod, er gassresponsen helt lik som man trykker på gasspedalen.. Den reagerer med en gang jeg trykker inn gassen. Det gjør ikke focusen min. Hvis jeg gir gass, så starter akselerasjonen med et rykk et halvt sekund etter jeg trykket ned gasspedalen

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Før jeg kjøpte focusen hadde jeg en gammel volvo med en gammel volvo innsprutmotor fra 80-tallet. Responsen mellom gasspedalen og motorreaksjonen var mer nøyaktig på denne.

 

Kan det være noe innstillinger med motoren eller tenningsinnstillinger eller noe slikt? Eller gassvaier etc?

 

Jævelig irriterende når man må gire ned før en rundkjøring etc og gir litt gass og forventer at bilen tar.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har en 2005mod 1,6 bensin stv. Jeg syntes gassresponsen er treg, uansett turtall så følger ikke akselerasjonen parallelt med gasspedalen. Jeg trykker inn gasspedalen, tar det rundt et halvt sekund før bilen reagerer. Skal ikke responsen på nye biler være så og si helt smooth?

 

Bilen var på service hos forhandleren jeg kjøpte den av før jeg fikk den. Kjøpte bilen forrige torsdag.

Noen som har det samme på sin focus eller vet hva det kan være? Det skal vel ikke være sånn?

Kjører på 95 blyfri hvis det har noe å si..

 

På golfen til muttern, 2005mod, er gassresponsen helt lik som man trykker på gasspedalen.. Den reagerer med en gang jeg trykker inn gassen. Det gjør ikke focusen min. Hvis jeg gir gass, så starter akselerasjonen med et rykk et halvt sekund etter jeg trykket ned gasspedalen

 

Det er nettopp dette som gjør at du får "treg" gassrespons. Og jo det skal være slik. Men for all del, umulig å si om din er utenom normalen uten å ha prøvekjørt den. Og det er forskjell fra bil til bil også, må ikke glemme det.

Nye biler er laget slik at man skal få en fin og jevn kjøreopplevelse, også når man kjører i kø etc.

Og dette blir det DESSVERRE ikke mye respons å skryte av. De er rett og slett laget for at komabilistene som kun skal ha bil som et bedagelig fremkomstmiddel fra A til B skal få mest mulig behagelig tur mellom A og B.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Da er det vel bare en vanesak. Bare kjipt det nøkker hver gang jeg setter bilen i et nytt gir. Jeg gir litt gass som jeg alltid har gjort for å få turtallet så nærme riktig omdreining som mulig når jeg slipper clutchen for å få et så lite nøkk som mulig, men turtallet faller bare til jeg slipper clutchen. Det stiger ikke selv om jeg gir litt gas (rekker ikke å stige før jeg slipper clutchen etter å ha giret)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om det er noe som ikke stemmer ja. Du skal ha en forsinkelse/formykelse av responsen, men ikke at den nøler og kommer med et pang for å overdrive litt. Men det er ganske treig respons på desse bilene, som det ofte er på nyere biler som er laget for å være myke og behagelige å kjøre..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

*bump* :P

 

Er det noen som har samme bil eller vet hvordan disse skal gå som bor i nærheten av Elverum?

 

Det er ikke noe problem med akselerasjon eller motor eller noe, og den går helt rent, bare at det tar tid før motoren reagerer. Og den akselererer ikke mer om jeg tråkker pedalen i bunnen, ikke noe forskjell fra halv gass og full gass, selv på turtall. Dette skal kanskje være slik, men savner liksom å måtte tråkke pedalen i bunnen for at motoren skal yte maks :P Ikke at den yter maks på halv gass :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...