Jump to content

Ta av toppene på 2.8 motor


Granada28GL84

Recommended Posts

Hei.

Er ikke så dreven med Cologne motoren.

Må ta av toppene for og se om der er skade på ventilene.

Hva bør jeg passepå når jeg monterer?

Tenkte på timingen på kam og ventil.

 

Er det mye styr eller er det bare og løfte toppen uten om markere noe som helst?

 

Tusen takk for den som kan komme med innspill.

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er ikke så dreven med Cologne motoren.

Må ta av toppene for og se om der er skade på ventilene.

Hva bør jeg passepå når jeg monterer?

Tenkte på timingen på kam og ventil.

 

Er det mye styr eller er det bare og løfte toppen uten om markere noe som helst?

 

Tusen takk for den som kan komme med innspill.

 

Du bør vel merke fordeleren, eller dreie motoren til rotoren peker på det merket som allerede er i kanten av fordelerhuset. Da skal også merket på reimhjulet på veiven stå på null grader.

 

Så lenge du ikke dreier motoren etter at det er gjort trenger du ikke merke noe mer. Hvis du må dreie

motoren er det en fordel at du alltid dreier veiven to hele runder. Da kommer kammen tilbake til utgangspunktet.

Dreier du bare en runde på veiven blir kammen forskjøvet 180 grader i forhold til fordeleren når du setter den tilbake på plass.

 

Fordeleren kan være litt vrien å få på plass fordi det er skråstilte tenner på drevet slik at den vrir seg når du

setter den nedi blokken. Det gjør at den ikke alltid treffer den sekskantede akselen som går fra bunnen av fordeleren og ned til oljepumpen. Det må av og til noen forsøk til før den smetter på plass på riktig sted.

Noen ganger er det nødvendig å dreie veiven noen grader frem eller tilbake for at ting skal gli på plass.

 

Fordeleren skal nå være ganske riktig plassert og motoren bør starte uten videre tenningsproblemer.

Det anbefales likevel å foreta en tenningsjustering når motoren går igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du bør vel merke fordeleren, eller dreie motoren til rotoren peker på det merket som allerede er i kanten av fordelerhuset. Da skal også merket på reimhjulet på veiven stå på null grader.

 

Så lenge du ikke dreier motoren etter at det er gjort trenger du ikke merke noe mer. Hvis du må dreie

motoren er det en fordel at du alltid dreier veiven to hele runder. Da kommer kammen tilbake til utgangspunktet.

Dreier du bare en runde på veiven blir kammen forskjøvet 180 grader i forhold til fordeleren når du setter den tilbake på plass.

 

Fordeleren kan være litt vrien å få på plass fordi det er skråstilte tenner på drevet slik at den vrir seg når du

setter den nedi blokken. Det gjør at den ikke alltid treffer den sekskantede akselen som går fra bunnen av fordeleren og ned til oljepumpen. Det må av og til noen forsøk til før den smetter på plass på riktig sted.

Noen ganger er det nødvendig å dreie veiven noen grader frem eller tilbake for at ting skal gli på plass.

 

Fordeleren skal nå være ganske riktig plassert og motoren bør starte uten videre tenningsproblemer.

Det anbefales likevel å foreta en tenningsjustering når motoren går igjen.

Takker for svar!

Men tenkte at der var bare og skru toppen rett av siden der er støtstenger og ikke registerreim slik som nyere biler? eller er det koblet register kjede fra motoren og oppi toppene? har sett det på noen V8'ere... (?????????) :unsure:

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

Men tenkte at der var bare og skru toppen rett av siden der er støtstenger og ikke registerreim slik som nyere biler? eller er det koblet register kjede fra motoren og oppi toppene? har sett det på noen V8'ere... (?????????) :unsure:

 

Du må ta av innsuget for å få av toppene og da må også fordeleren av. ...det er vel mulig å lirke toppene av uten, men det blir veldig vanskelig å komme til de indre topplokksboltene. Innsugspakningen må uansett byttes ved demontering av topper, så da må innsuget og fordeleren av likevel.

Kammen blir drevet av tannhjul. Ingen kjede eller reim. Så lenge du har kontroll på hva du gjør hvis du må dreie motoren etter demontering av fordeler er det bare å skru sammen igjen. Da vil kammen stå riktig i forhold til veiven og fordeleren, og så lenge kammen er riktig vil også ventilene åpne/lukke riktig. Hvis du ikke er sikker på hva du gjør er det lett for at fordeleren kommer 180 grader feil. 50/50 sjanse.

Link to comment
Share on other sites

stjeler litt her i denne tråden jeg,

min ville ikke starte etter montering igjen, prøve å stille på forlderen, men ikke sjans. så snudde jeg den 180 grader, da startet den fort, vil ikke det si at min står riktig da? også lurer jeg på hvor jeg finner "timing" merket, slik at jeg kan få finjustert den, har ikke sett etter det enda, men går utifra at det er på nederste reimhjul enplass.

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

stjeler litt her i denne tråden jeg,

min ville ikke starte etter montering igjen, prøve å stille på forlderen, men ikke sjans. så snudde jeg den 180 grader, da startet den fort, vil ikke det si at min står riktig da? også lurer jeg på hvor jeg finner "timing" merket, slik at jeg kan få finjustert den, har ikke sett etter det enda, men går utifra at det er på nederste reimhjul enplass.

kjøpe en sån øa,pe på biltema?

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

stjeler litt her i denne tråden jeg,

min ville ikke starte etter montering igjen, prøve å stille på forlderen, men ikke sjans. så snudde jeg den 180 grader, da startet den fort, vil ikke det si at min står riktig da? også lurer jeg på hvor jeg finner "timing" merket, slik at jeg kan få finjustert den, har ikke sett etter det enda, men går utifra at det er på nederste reimhjul enplass.

 

Hvis motoren går står fordeleren riktig, men ikke nødvendigvis slik fabrikken monterte den. Istedet for å snu hele fordeleren kan en også flytte plugg kablene 180 grader. Resultatet blir det samme. En kan i prinsippet montere fordeleren i hvilken posisjon som helst så lenge en passer på at kam og veivposisjon stemmer med tenningsrekkefølge og rotorens posisjon i forhold kablene i fordelerlokket. Fabrikken har merket opp slik de gjør det. Har du behov for å montere fordeleren i en annen posisjon (for å flytte vakuumklokken f.eks) er det ikke noe i veien for det så lenge du har forståelse av hva du driver med.

 

Tenningstidspunkt stilles inn med stroboskoplampe. Reimhjulet på veiven har et hakk og på frontdekselet på motoren er det skrudd fast en skala. Langt nede til venstre hvis du kikker ned forfra. Det er ofte fullt av skitt nedi der så det lønner seg å gjøre litt rent når en først holder på. Litt hvit maling i merket på reimhjulet gjør det lettere å se med stroboskoplampen. Så vidt jeg husker er skalaen slik: Fortenning 12-9-6-3-0-3-6 ettertenning.

Link to comment
Share on other sites

Du må ta av innsuget for å få av toppene og da må også fordeleren av. ...det er vel mulig å lirke toppene av uten, men det blir veldig vanskelig å komme til de indre topplokksboltene. Innsugspakningen må uansett byttes ved demontering av topper, så da må innsuget og fordeleren av likevel.

Kammen blir drevet av tannhjul. Ingen kjede eller reim. Så lenge du har kontroll på hva du gjør hvis du må dreie motoren etter demontering av fordeler er det bare å skru sammen igjen. Da vil kammen stå riktig i forhold til veiven og fordeleren, og så lenge kammen er riktig vil også ventilene åpne/lukke riktig. Hvis du ikke er sikker på hva du gjør er det lett for at fordeleren kommer 180 grader feil. 50/50 sjanse.

okok! har bestilt pakninger og div deler til 3000 kr hos mekonomen nå.. men finner ikke noen plass de har innsugspakning.. noen som vet hvor jeg får tak i dette?

Edited by Granada28GL84

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

E-bay. Ford kan kanskje skaffe, men det tar sannsynligvis lengre tid og blir dyrere. Mulig Burtonpower.com har også.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...