Jump to content

2.0 is i 1,6 77 stv


ormen

Recommended Posts

Hei

Har sjekket litt rundt her på forumet,men har ikke funnet "allt" om hva som må til for å få dette til å funke.

Planen er å hive en overhalt is motor i stv`n min, en 77 1,6 L men er litt usikker på hva som må byttes og gjøres om i den forbindelse.

Jeg er ganske kjennt med Cortina og Escort deler og ombyggninger av disse,men ikke Taunus.

 

Har aldrig montert innsprøytnings motorer før,bare rene sugemotorer.

 

Så hvis noen vil gi meg sine tips ang dette byttet så er jeg takknemelig.

 

Har forstått det slik at det å få motoren inn er enkelt,men hva med 5 trinns kassa og mellomaksel?

 

Hvor mye av lednings nettet må jeg bruke av donorbilen,med tanke på motorstyring og sånn...hørte noen sa en gang at etter at en har fjernet alle ledninger en ikke trenger,så ender mann opp med kun TO....! ??? Er dette sant?

Vet at med feks. Cortina er det masse "triks" med hva som passer og jeg er sikker på at det noen slike triks med Taunus også.

 

Håper på masse greie tips her nå,så dette går raskt unna.

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

er ikke noe expert på detta men kan fortele det jeg hvet fra min tid som taunus eier for ca 15 år tilbaka i tid.

gir kasse festet er ca5cm lengre bak på 5trins i forhold til 4trins så etter som jeg husker så er det gir travers fra taunus med automat som paser rett på eller så må en bruke fra sierra og bore 2 nye hull.

mellom aksel må en da ha en som er tilsvarende kortere men jeg er ikke siker på hva men kan bruke der.

på lednings siden er jeg ikke sikker på noe men mener å ha lest en plass at det bare er 2-3 ledninger fra sierra ledningene som skal koples samen med det som er i taunusen.

tanken kan tas fra en sierra stv med i motor for den passer vist nesten rett inn må bare korte inn litt på reservehjuls brønen ellers er vist dette rett inn.

 

det er ikke 100% sikkert at dette stemer men dette er tatt ut i fra husk så jeg mener at det er sån det er.

 

håper du tar deg brye og lege ut info som er helt rektig når du har fått dette inn i bilen og det virker sån så andre kan bruke samme oppskriften.

Edited by therkildsen

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Takk for opplysningene, håper på flere svar her. Starter ikke opp med dette før jeg har alle opplysninger om dette bygget. Liten vits i å prøve å finne ut allt,når det er folk her som har gjort det før og hvor ting funker.

 

Så kom med tips folkens

 

 

:)

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

har taunus med IS motor selv, men er ikke jeg som har satt i.

men det jeg lurer på er å få det godkjent?

bilen er orginalt en 1,3l så må vel ha nye bremser og muligens stab.stag? bakakslingen er byttet til en fra 2,3l som da har større tromler, vil jeg tro?

noen som har noe informasjon? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle legge ut 4 forskjermer for salg eller byttes i andre deler,men det er jo så jevla kørka opplegg med at en må bli medlem først...så sattan nå kan dere lure på hva jeg har.

Ellers så er det en del på gang,har fått tak i en masse deler og skal hente mer i helga som kommer. Fikk tak i en S som jeg skal ha en del greier ifra.

I dag hentet jeg 2 splætt nye NOS skjermer, de har ligget på et loft i 20 år og ble funnet i forbindelse med et hus salg. Flaks som f... !

 

Så nå har jeg i nye deler: skjermer,frontplate,innfestinga til forskjermene(repdel),fleste slitedelene til forstillinga, whiteline krengningshemmer,skiver,kalippere,støtdempere,bremseslanger 3 stk. ,baklysglass. 2 nytrekkte cossy stoler.

 

Brukte deler:2l S bakaksel,instrument m/turteller,viftemotor,forstilling, en del småting som brytere og lign.Frontleppe i gummi,1 komplett 2l is Sierra skal få donere motor og gir. Vurderer sterkt å drite i innsprøytinga og heller trimme litt tradisjonellt med webere og hele pakka. Kjørte 110 mil med bilen i dag og det hadde vært mere stas å høre på sugelyden i Weberene i steden for hylinga i bakakselen.

 

Trenger: Bakplate til stv.,bakfanger??,hjulbuer og kanaler vil bli vurdert,for det begyner å bli tynnt noen steder.,hade vært gøy med helt strøkene dører også.(ikke bakluke), hadde vært kjekkt med 2 hele komplette innerskjermer. Hovedlykter som er fine.Hvite blinklysglass, polyforinger til hele møka. Frontrute med sota kant.

 

Må ha så å si allt på hylla før jeg starter med motor prosjektet,for bilen skal jo restaureres i samme omgang.

Vel,dette er en oppdatering på stasjonsvogna,og ikke en kjøp og salg annonse.

Edited by ormen

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

Det er et par tips om is-konvertering i min prosjekttråd her: 75 Taunus acr-edition

Og leiter du etter karosserideler er motomobil.de en bra side å starte på, og rune skiaker på rs-euroford har masse andre ting.

Rune kan kanskje skaffe karosserideler også :)

Stå på, håper å se en prosjekttråd snart :cool2:

 

Min blir forhåpentligvis påbegynt igjen i vår/sommer. satser på å få en kjørbar bil til høsten.

Restaureringen ble voldsomt utsatt pga husbrann osv, da ble alt lagt på hylla desverre.

 

Hei!

har taunus med IS motor selv, men er ikke jeg som har satt i.

men det jeg lurer på er å få det godkjent?

bilen er orginalt en 1,3l så må vel ha nye bremser og muligens stab.stag? bakakslingen er byttet til en fra 2,3l som da har større tromler, vil jeg tro?

noen som har noe informasjon? :)

 

Du må ha stabstag fra 2.0 og bremser fra en 2.0.

Bakstillinga fra 2.3 har samme bremser som en 2liter, 9" tromler, og funker fjell.

Edited by FunkyHunk
Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at vanlig sierra T9 5-trinnskasse passer sammen med taunus 2liter mellomaksling.

Samme splines bake på kassa. Like lang girkasse også, ingen kapping er nødvendig :)

 

Det var godt å få vite...men et spørsmål om mellomaksel... : har en mellomaksel fra 2.0s 2dørs, passer den på stv`n lengdemessig og på 1600 bakaksel??

 

hm...fikk et par mellomaksliner her om dagen av en kompis også..kan være mulig at jeg event. har noen flere typer av de...

 

Takker for alle svar, og prosjekt tråd blir det når allt er på hylla...og det er fortsatt litt igjen før jeg kan starte.

 

Men kom fortsatt med tips på denne tråden,sikkert noe mer en trenger å vite om dette.. :)

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var godt å få vite...men et spørsmål om mellomaksel... : har en mellomaksel fra 2.0s 2dørs, passer den på stv`n lengdemessig og på 1600 bakaksel??

 

hm...fikk et par mellomaksliner her om dagen av en kompis også..kan være mulig at jeg event. har noen flere typer av de...

 

Takker for alle svar, og prosjekt tråd blir det når allt er på hylla...og det er fortsatt litt igjen før jeg kan starte.

 

Men kom fortsatt med tips på denne tråden,sikkert noe mer en trenger å vite om dette.. :)

 

Akselavstanden på alle taunuser er like mellom 1971 og 1982, ergo mellomakslingene passer flott :)

1.6 mellomakslinger passer ikke overens med 2l, da 1.6 mellomakslinger er tynnere og har færre splines.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Akselavstanden på alle taunuser er like mellom 1971 og 1982, ergo mellomakslingene passer flott :)

1.6 mellomakslinger passer ikke overens med 2l, da 1.6 mellomakslinger er tynnere og har færre splines.

 

Reint bortsett fra 1.6 GT da..., som har lik dimmensjon på utgåande aksel på kassen og samme splining som 2.0 OHC, 2.0V6 og 2.3V6 :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...