Jump to content

Volvo 1031 m/seriøs innmat &watt-link lokk


a.nilsen

Recommended Posts

Hei. Noen som har eller veit om en seriøs 1031 aksel tilsalgs. Om noen har en, veit om, sett, hørt at osv. Helst med watlink-lokk og 4-link fester. Sperre fra Sellholm e.l. Utveksling spiller ingen rolle. Gjerne uten bremser og stikkakslinger.

Sitti å fulgt med på div nettsider uten hell i lange tider så for prøve litt mer aktivt..

Anders Nlsen, Nes på Romerike. Tlf 91848549

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

du får jo satt deg sammen en riiimelig solid 1031 på et riiimelig budget, så hvorfor gå etter nåla i høy staken, eventuellt sett sammen en budget aksel til du finner shelholm..

 

Kjørte selv med 1041 akslen (940 aksel) med Powertrax Locker, og det funka i p-100 cosworthen,sammen med 3,94? utv så funka det kjempe godt!

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke ha en locker sperre som oppfører seg som sveist. Sikkert mulig å få noe av det til å holde, men ønsker en sperre man kan kjøre fort med. Men når sperra koster 16-17 og lokket 3 + 4link fester og drivaksler, så får jeg heller leite litt etter det klassiske varpet. Har en god Atlas nå med ny tran-x sperre av den hardeste typen, men den lever farlig. Følger med på blocket, tpc, zatzy, volvoforumet, motorsportavisen, norsk rally m.m..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har trutrack fra detroit i min 1031 aksling. billig fra summit.

Ikke fått testet min enda men...

Har kjørt ett par kompiser sine volvo 240 og 940 med denne sperra. Funker veldig bra både til vanlig kjøring og herjing.

Sperrer ikke så heftig som detroit locker....

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Kan du fortelle litt om dette? Dårlig erfaring? Har selv en atlas med TranX 50/50, som jeg har syns fungert veldig godt..

Tja.. Nei har ingen dårlig erfaring med denne men selgeren hos tran-x mente den ikke kom til å leve evig. Var den sterkeste de hadde, og den fungerer utmerket enda, men vil helst bytte den til noe som holder føre jeg kverker den. Så kan jeg få igjen litt penger for den tenkte jeg. Er en 45/90 fully inter. Sperrer skikkelig, men er fortsatt ikke vanskelig når det er "jokkekjøring" med krappe svinger o.l.

 

Har trutrack fra detroit i min 1031 aksling. billig fra summit.

Ikke fått testet min enda men...

Har kjørt ett par kompiser sine volvo 240 og 940 med denne sperra. Funker veldig bra både til vanlig kjøring og herjing.

Sperrer ikke så heftig som detroit locker....

Stemmer. Men den har holder dårlig. En kammerat tok to sånne i en 940 med ca 300hk på hjula. Jeg har ca 400/500nm

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok mine kammerater med volvo klarer ikke å ta livet av denne sperra. 500hk og 750nm i den ene.

Han har tatt en del stikkakslinger osv. men sperra tåler alt.

Hva olje bruker han kammeraten din på diffen?

Har han shimset lagerene på den, hvis ikke det er gjort knekker du den med 50hk....

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke egentlig ikke stort om hva han har gjort og ikke, og olje osv.. Begynner å bli noen år siden og. Begge gangene var det vel at den begynte å spole på ett hjul og når det ble tatt opp var drevene inni sperra knust. Kan jo være mulig det ble gjort noen snarveier ved montering... Veit ikke.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig det ja for klarer ikke å ta livet av den sperra der med det første.

Orginale stikkakslingene til vovlo ryker lenge før den tid.

 

Det jeg gjorde med min 1031 var å få tak i en med 3,54 utveksling. sandblåste den, sveiste inn branketter for støtdempere og 2link.

Dunket ut pinnbolter, seveiste inn pugger i hullene. Dreide av flaten og dreide ned senter av navet for å passe med 4x4 cosworth skiver.

Borret opp med 4x108 bolsirkel og nye stud fra ford transitt. Monterte trutrack fra detroit. nytt baklokk fra summit. Til dana30. er jo egentlig en jeep fremaksel den 1031. altså en dana30 aksling.

 

Kostet meg ca 6000kr

 

IMAG0006.jpg

 

IMAG0004.jpg

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Jepp er den der.

 

Har blitt brukt mye på bane ja. Her lokalt i Bergen og på Rudskogen/Våler.

Ingen problemer. Og oppfører seg greit ved vanlig kjøring og.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Prøvd den no på bane? Virkelig brukt det? Hvordan oppfører den seg?

Kunne kanskje være ett alternativ alikevel da.. :unsure:

 

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

Denne du har?

jeg har også god erfaring med den .Brukte den på mk2 med 4wd cosworth motor og grønndyseoppsett.jeg hadde banjoaksel med lamellsperr først.volvoakslingen er mye bedre på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...