Jump to content

Vindusspyler fryser på MK3


JChE

Recommended Posts

I helgen var jeg ute på en liten tur med min '04 Mondeo Ambiente stv. Det var rundt 1 minusgrad når jeg dro hjemmefra, og da virket ikke vindusspyler. Jeg hørte pumpa, men ingenting kom opp på ruta. Antok derfor at den var frosset. Etter å ha kjørt i et kvarter, og prøvd noen ganger underveis uten hell, stoppet jeg og sto på tomgang i 5-10min. Da begynte de å virke igjen. Få minutter etter jeg begynte å kjøre igjen, var det nok en gang full stopp på spylervæska. Dette gjentok seg noen ganger. Spyler på bakruta funka fint, lyktespylerne prøvde jeg ikke.

 

Da jeg dro hjem igjen neste dag, fungerte de fint hele veien(temp lå mellom 0 og 2 pluss)

 

Så da har jeg et par spørsmål:

 

-Skal det være varme i slanger, dyser og/eller beholder?

-Er dette et vanlig problem?

-Kan det ha noe med spylervæska å gjøre? Merke Blåtind, frysepunkt 15 eller 25 minus(husker ikke helt), det er den spylervæska som er i gjennomsiktig plastpose ihvertfall, kjøpt på rema.

 

Jeg har aldri vært borti lignende fenomen på andre biler, uansett type spylervæske.

Edited by JChE

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

har vært borti nyimporterte biler som har hatt veldig dårlig spylervæske men har sjøl kjørt de fleste typer, fra billig til dyr, helt uten noen problemer med frost helt ned i 30 minus.

 

så her må det nok være et problem. kan være en slange som ligger utsatt til eller noe. kondens?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt. Det er nok ikke noen slange som har hoppa av, den fungerer fint så lenge det ikke er frost. Spørs om jeg må revurdere den spylervæska, rett og slett tømme den og skaffe ny spylervæske av bedre kvalitet.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

fyll på litt spyleveske konsentrat, fra en bilrekvesita butikk så ordner det seg nok, (ikkje biltema) vann har du i kranen heime det har vel ofte vist seg at disse billig greiene er nesten vann med blåfarge....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...