Jump to content

Høy tomgang 2.8i


Maarius

Recommended Posts

Nylig kjøpt meg en XR4i som noen kanskje har sett.

Har problem med motoren, den er tungstartet, må gi gass for at den skal starte, og når den først starter så går den på ca. 2000 rpm, med relativ stygg gange.

 

Tomgangsregulatoren er elektrisk, jeg kan klemme slangen til den helt flat, motoren går akkurat like godt, har også sett etter andre falskluftlekkasjer men kan ikke finne noe som kan gjøre dette. Har også prøvd startgass overalt uten noe resultat.

 

Den er helt fin og kjøre med, går som den skal ved pådrag.

 

Noen som har vært bort lignende? :)

Link to comment
Share on other sites

Målte avgass i dag og den går ganske magert på "tomgang"

 

Skal også nevnes at den etter første oppstart kan stå og gå i 5 minutter, så bråstopper den.

Virker som tenningskutt.

Etter dette må det ventes et par minutter før den kan startes igjen, etter et par ganger slik, så går den til slutt virker det som.

 

Ingen som har vært borti lignende feil?

Link to comment
Share on other sites

Nylig kjøpt meg en XR4i som noen kanskje har sett.

Har problem med motoren, den er tungstartet, må gi gass for at den skal starte, og når den først starter så går den på ca. 2000 rpm, med relativ stygg gange.

 

Tomgangsregulatoren er elektrisk, jeg kan klemme slangen til den helt flat, motoren går akkurat like godt, har også sett etter andre falskluftlekkasjer men kan ikke finne noe som kan gjøre dette. Har også prøvd startgass overalt uten noe resultat.

 

Den er helt fin og kjøre med, går som den skal ved pådrag.

 

Noen som har vært bort lignende? :)

Det er viktig å huske at en motor hovedsaklig går, ikke på drivstoff, men LUFT. Det er derfor ALLTID slik at hvis en motor går for høyt på tomgang, så er det for stor tilgang på luft!! Garantert!!

Hvor all luften kommer fra, det er noe annet, men du MÅ begrense lufttilgangen for at turtallet skal bli redusert.

 

Målte avgass i dag og den går ganske magert på "tomgang"

 

Skal også nevnes at den etter første oppstart kan stå og gå i 5 minutter, så bråstopper den.

Virker som tenningskutt.

Etter dette må det ventes et par minutter før den kan startes igjen, etter et par ganger slik, så går den til slutt virker det som.

 

Ingen som har vært borti lignende feil?

Jada, typisk.

Du bør investere i ett ca. 6 BAR manometer med slange og en liten banjo i enden og en dobbel banjoskrue.

Uten dette vil alt være antagelser og da "antagelser er moren til alle f u c k up´s" så er det noe man helst bør unngå.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar RS1000 :)

 

Manometer skal vi nok ha på jobb, du mener jeg skal måle bensintrykket?

Jeg tok av alle vakumslanger her en dag og tettet dem, og motoren går helt likt, tok også av slangen for å sjekke at gass spjeldet stenger helt, og det ser det ut til og gjøre... merkelig

 

Er det noen slangetilkoblinger på undersiden av dette innsuget?

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme symptomer på min Granada som du ramser opp, det viste seg at det var delvis (eller helt) brudd i minus kabel fra batteri til motor (regner med den klarte å trekke dårlig jord via chassi). Fant ut av dette med å koble på en startkabel fra minus på batteriet til et jordingspunkt på motoren, tomgangen sank til normalt nivå og om jeg husker rett så ble den mye lettere å starte samt at den ikke prøvde å tvangslade batteriet. Laget meg en ny jordkabel fra batteriet som gikk både til motoren og chassi.

 

EDIT: Dette var en 2.8 V6, men dog verdt å sjekke syns jeg.

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar RS1000 :)

 

Manometer skal vi nok ha på jobb, du mener jeg skal måle bensintrykket?

Jeg tok av alle vakumslanger her en dag og tettet dem, og motoren går helt likt, tok også av slangen for å sjekke at gass spjeldet stenger helt, og det ser det ut til og gjøre... merkelig

 

Er det noen slangetilkoblinger på undersiden av dette innsuget?

Bare hyggelig.

 

Jeg mener at du skal måle det såkalte styretrykket, dvs. bensintrykket i den tynne slangen som går mellom midten på bensinmengdefordeleren og styretrykksregulatoren som er plassert ved "termostathuset" på innsugsmanifolden.

 

Videre er det en god idé å ta av begge toppdekslene og løsne de 6 boltene som holder vippearmene. Deretter tetter du slangen mellom gasspjeldet og MFI sprutet og så trykksetter du plenummet med trykkluft til ca. 1.0 BAR. Sprut såpevann ved pakninger slik at du kan lokalisere luftlekkasjen.

 

Her ser du prinsippet:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme symptomer på min Granada som du ramser opp, det viste seg at det var delvis (eller helt) brudd i minus kabel fra batteri til motor (regner med den klarte å trekke dårlig jord via chassi). Fant ut av dette med å koble på en startkabel fra minus på batteriet til et jordingspunkt på motoren, tomgangen sank til normalt nivå og om jeg husker rett så ble den mye lettere å starte samt at den ikke prøvde å tvangslade batteriet. Laget meg en ny jordkabel fra batteriet som gikk både til motoren og chassi.

 

EDIT: Dette var en 2.8 V6, men dog verdt å sjekke syns jeg.

 

Det er en 2.8 V6 dette også :)

Hvis dette var tilfellet så skulle den jo vært veldig treig når du skulle starte den?

Det er ialfall ikke min, testa med en kabel da forresten uten noen forskjell :)

 

Men jeg fant "feilen"...

 

Bare hyggelig.

 

Jeg mener at du skal måle det såkalte styretrykket, dvs. bensintrykket i den tynne slangen som går mellom midten på bensinmengdefordeleren og styretrykksregulatoren som er plassert ved "termostathuset" på innsugsmanifolden.

 

Videre er det en god idé å ta av begge toppdekslene og løsne de 6 boltene som holder vippearmene. Deretter tetter du slangen mellom gasspjeldet og MFI sprutet og så trykksetter du plenummet med trykkluft til ca. 1.0 BAR. Sprut såpevann ved pakninger slik at du kan lokalisere luftlekkasjen.

 

Her ser du prinsippet:

 

Hva skal styretrykket være egentlig?

Ikke det at jeg har målt det enda..

 

Men jeg kikka litt på den igjen i dag da... og fant "feilen" rimelig fort... til tross for alt bråket frammi der så mente jeg og høre en sugelyd fra rundt gass spjeldet.

Fant da en liten set-skru som jeg kunne skru på for å justere "stoppen" på gass spjeldet. Denne var justert ut en hel del.... sannsynligvis så er tomgansregulering defekt, så har de bare justert "tomgangen" på spjeldet.. for om jeg justerer spjeldet helt stengt, så stopper den tilslutt.

Vet ikke helt hva jeg skal måle i stikket på regulatoren, om det må scoopes eller ei, men jeg målte ialfall spenning der, så da satser jeg på og bytte regulator.. :)

 

Innvendinger?

Link to comment
Share on other sites

Det er en 2.8 V6 dette også :)

Hvis dette var tilfellet så skulle den jo vært veldig treig når du skulle starte den?

Det er ialfall ikke min, testa med en kabel da forresten uten noen forskjell :)

 

Men jeg fant "feilen"...

 

 

 

Hva skal styretrykket være egentlig?

Ikke det at jeg har målt det enda..

 

Men jeg kikka litt på den igjen i dag da... og fant "feilen" rimelig fort... til tross for alt bråket frammi der så mente jeg og høre en sugelyd fra rundt gass spjeldet.

Fant da en liten set-skru som jeg kunne skru på for å justere "stoppen" på gass spjeldet. Denne var justert ut en hel del.... sannsynligvis så er tomgansregulering defekt, så har de bare justert "tomgangen" på spjeldet.. for om jeg justerer spjeldet helt stengt, så stopper den tilslutt.

Vet ikke helt hva jeg skal måle i stikket på regulatoren, om det må scoopes eller ei, men jeg målte ialfall spenning der, så da satser jeg på og bytte regulator.. :)

 

Innvendinger?

Styretrykket varierer med temperatur. Det som ofte er problemet er at styretrykket er for høyt og da fungerer motoren dårlig når den er kald. Det som da skjer er at folk begynner å rote rundt for å kompensere for feilen. Høy tomgangshastighet og feil CO er vanlig.

 

MFI er bygget på enkle prinsipper. Regulatoren får kun 12 V og så er det bimetallfjær som varmes og "kniper" åpningen sammen når den blir varm, ergo reduseres luftilgangen og tomgangshastigheten. En titt gjennom den i iskald og varm tilstand avslører om den funker som den skal.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Styretrykket varierer med temperatur. Det som ofte er problemet er at styretrykket er for høyt og da fungerer motoren dårlig når den er kald. Det som da skjer er at folk begynner å rote rundt for å kompensere for feilen. Høy tomgangshastighet og feil CO er vanlig.

 

MFI er bygget på enkle prinsipper. Regulatoren får kun 12 V og så er det bimetallfjær som varmes og "kniper" åpningen sammen når den blir varm, ergo reduseres luftilgangen og tomgangshastigheten. En titt gjennom den i iskald og varm tilstand avslører om den funker som den skal.

 

 

Ok, men nå har jeg ialfall fått ned tomgangen, så får jeg heller måle CO og se hvordan den er nå.

 

Så det er slik den fungerer ja... det kan jeg forstå, jeg så inni den og det var ganske lite hull ialfall, da hadde den stått på en stund. Jeg målte den regulatoren, det var ikke brudd i den. Målte ca. 41 ohm... da er den muligens iorden da.. hmm.. men da skulle den ha gått når jeg justerte spjeldet helt stengt da.. hmzk

Jeg får gi den strøm og se om det hullet endrer seg da

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber jo vegg i vegg med en som har utmerkelse "innsprøytningsspesialist", hehe

Så jeg og han har testa denne "tomgangsregulatoren" i dag, og den er iorden, den kniper slik som du sier RS1000, men den stenger helt til slutt.

Og det skal den visst gjøre, pga. denne ventilen er ikke tomgangsregulatoren, bare en tilskuddsluftventil som skal gi høyere tomgang når motor er kald.

Selve tomgangen reguleres visst på en skru på spjeldhuset, som jeg ikke har funnet enda.. ikke den skruen som spjeldet var stilt opp med, men en annen.

 

Så jeg får se bedre etter så blir det vel ornings snart :)

Link to comment
Share on other sites

1. Denne ventilen er ikke tomgangsregulatoren, bare en tilskuddsluftventil som skal gi høyere tomgang når motor er kald.

2. Selve tomgangen reguleres visst på en skru på spjeldhuset, som jeg ikke har funnet enda.. ikke den skruen som spjeldet var stilt opp med, men en annen.

Dette stemmer.

På enkelte motorer, inkl. 2,8 EFI er det faktisk borret to små hull i gasspjeldene som bestemmer laveste tomgangshastighet.

Jeg borret tilsvarende hull i spjeldene på min 2,9 motor og har også gjort dette tidligerer på forskjellige forgasserspjeld. Det funker hver gang. Kan vurderes hvis ikke annet gir tilfredstillende resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant jo den skruen på spjeldhuset, var jo gigantisk. hehe :)

 

Har fått til tomgangen for en stund siden nå, men den virker til og variere litt uansett hvordan jeg setter skruen. Men er helt ok egentlig.

 

Men den er fortsatt veldig tungstartet.

 

Hvis den skal startes så må jeg gi nesten full gass på pedalen og kinne ganske lenge før den putrer til liv.

Er helt iorden og kjøre med og avgass er ok.

 

Av og til hvis den står ganske lenge uten å ha vært startet så kan jeg ha flaks og den starter med en gang, uten å måtte gi gass.

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Fant jo den skruen på spjeldhuset, var jo gigantisk. hehe :)

 

Har fått til tomgangen for en stund siden nå, men den virker til og variere litt uansett hvordan jeg setter skruen. Men er helt ok egentlig.

 

Men den er fortsatt veldig tungstartet.

 

Hvis den skal startes så må jeg gi nesten full gass på pedalen og kinne ganske lenge før den putrer til liv.

Er helt iorden og kjøre med og avgass er ok.

 

Av og til hvis den står ganske lenge uten å ha vært startet så kan jeg ha flaks og den starter med en gang, uten å måtte gi gass.

Akkurat samme jeg hadde på xr4x4'en. Tror dohcboy hadde ett tips til hva det kunne være for noe

Link to comment
Share on other sites

Fant jo den skruen på spjeldhuset, var jo gigantisk. hehe :)

 

Har fått til tomgangen for en stund siden nå, men den virker til og variere litt uansett hvordan jeg setter skruen. Men er helt ok egentlig.

 

Men den er fortsatt veldig tungstartet.

 

Hvis den skal startes så må jeg gi nesten full gass på pedalen og kinne ganske lenge før den putrer til liv.

Er helt iorden og kjøre med og avgass er ok.

 

Av og til hvis den står ganske lenge uten å ha vært startet så kan jeg ha flaks og den starter med en gang, uten å måtte gi gass.

Det er den ja.

 

Da har du kanskje for høyt styretrykk og litt for lav CO. Dette gjør motoren svak.

CO justeres med en liten umbrakoskrue som står nede i ett lite rør som er plassert mellom bensinmengdefordeleren og luftmengdemåleren.

 

Da bør du sjekke om kaldstartsventilen / termotidsbryteren virker som den skal.

En motor starter vanligvis greit, kun på denne alene.

 

Skru denne av plenummet og legg den i en tilpasset beholder. Vær endelig forsiktig da finforstøvet bensin er ekstremt lettantennelig.

 

Det SKAL komme bensin ut av denne dysen når motoren er kald og startmotoren går rundt. Hvis ikke dette skjer er det enklest å legge en ekstra jordingsledning til en "startknapp" type bryter ved førerplassen.

For ordens skyld. Denne skal da koble til gods når den aktiveres.

Du trenger altså å bruke begge hender når du skal starte en kald motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har enda ikke målt styretrykket på maskina... men den har nå ialfall stoppa helt..

 

Begynte med at den bråstoppa på tomgang som den gjorde tidligere, fikk jeg start igjen, kunne jeg kjøre langt og lenge, men stoppa jeg og lot den gå på tomgang igjen så stoppa den, og ble umulig og starte, ialfall innen 15 minutter... men nå tar den ikke etter lengre engang.

Tvangskjørte bensinpumpa og sjekka at jeg hadde gnist, men det skjer ingenting. merkelig

Link to comment
Share on other sites

Var ute og kikka litt i dag, og det ser ut til at nå har jeg visst ingen gnist allikavel, og bensinpumperele slår ikke inn når jeg kinner motor.

Dette tyder jo på at det mangler strøm en plass, men jeg skulle hatt koblingsskjema.

 

Noen som har en link til det på internett?

Ellers så må jeg stikke innom Ford forhandlern og få dem til å printe ut til meg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...