Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har en mening om bytting av topppakning på en V6 2.5 mondeo

Ut med motorn eller ikke ut med den.

Noen tips og råd ?

Mondeo 2.5 V6 95

Posted

Ta ut motoren er det enkleste. Har løfta ut motoren to ganger og det går egentlig veldig greit. Deretter er det plankekjøring.

løsner du fra gearkassa først? og hvor løsner jeg ac? all tips tas i mot med takk

Mondeo 2.5 V6 95

Posted

Løft ut med girkassa på.

Hva mener du løsner ac? Ac kompressoren løsner du bare fra festet på blokka før du løfter ut motoren, så får du bedre plass. Det er trangt så er en fordel om man er to når motor skal inn/ut. Klarte det fint selv med litt tolmodighet.

Det er sikkert lettere å slippe motoren ned hvis du har mulighet til det men jeg har kun prøvd å ta den opp og ut.

Posted (edited)

Løft ut med girkassa på.

Hva mener du løsner ac? Ac kompressoren løsner du bare fra festet på blokka før du løfter ut motoren, så får du bedre plass. Det er trangt så er en fordel om man er to når motor skal inn/ut. Klarte det fint selv med litt tolmodighet.

Det er sikkert lettere å slippe motoren ned hvis du har mulighet til det men jeg har kun prøvd å ta den opp og ut.

ok takk, ja jeg har bukk i garasjen så har full mulighet å ta ut motorn nedover også

Edited by driver

Mondeo 2.5 V6 95

Posted

hehe, nedover er ikke så enkelt :P mye greier å løsne, hele rammen under sitter køddent festet.., lettere å ta den opp.. :P

hmmm ok, hvor løsner dere akslingene? og hvor kobles bensintilførselen av ? ellers noen tips på hva som kan fjernes for lettere heving av motor?

Mondeo 2.5 V6 95

Posted

Akslingene napper du rett ut av kassa. Evt del indre knute.

Bensinslangene har en hurtigkobling ved innsuget et sted. Mener å huske det er sånne fjærbelastede låser du må lage deg et lite verktøy til for å løsne. Par år siden jeg gjorde det her nå så hukommelsen er deretter.

Mener det eneste jeg løsnet var ac kompressoren. Da gikk det å lirke motoren ut.

Mulig jeg husker feil, men sist jeg lå under en mondeo kan jeg ikke huske at det så ut som det skulle være så vanskelig å skru ned traversen..

Posted

Om en tar ned hjelperammen/traversen så må denne sentreres ved montering igjen. Kan lage sentreringsverktøy selv om du har dreibenk. Om du ikke gjør dette så blir hele forstillinga "skjev".

Posted

Om en tar ned hjelperammen/traversen så må denne sentreres ved montering igjen. Kan lage sentreringsverktøy selv om du har dreibenk. Om du ikke gjør dette så blir hele forstillinga "skjev".

Da blir det vel opp og ut med den, må bare forsikre meg først om at det ikke er lekasje andre plasser på kjølevesken.

Har ikke noe urenheter i vesken, men den kommer ut i mot torpedovegg og ned på eksosen, og jeg har en liten flaff flaff lyd

Mondeo 2.5 V6 95