Jump to content

Turbo


callaway

Recommended Posts

Håller kopplingen för Bluefin trimning på Kugan, verkar som DMF kopplingar är känsliga för mer vridmoment.

Har tänkt köpa en Kuga efter Range Rovern då jag bara har haft strul med automat lådan där convertern och axlar rykt i 2 omgångar till en kostnad av 70 000 sek.

Och jag började åka i en Ford Cortina 1500 GT på 70 talet så passar det väl att sluta som man började. :lol:

Det går fint, programvara tar hensyn til DMF. Range Rover er dyrt bare man hører navnet

Link to comment
Share on other sites

Då får man sikta in sig på en Kuga, ska man välja Euro 4 eller 5, antar att det går att De katta Euro 4 an och plugga EGR funktionen, har inte skruvat speciellt mycket med Ford vi hade mest VW och BMW på verkstaden när jag var aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Har euro4 selv, der jeg har plugget egr og tatt vekk omluft spjeldet, har ikke prøvd på euro 5. Partikkelfiler, kan man programere vekk, for så å fjerne innmat, eller mont et rør stykke, kan få litt problem på eu kontroll, bor du i Sverige? I så fall hvet jeg ikke hvordan kontrollen deres er

Link to comment
Share on other sites

Dom kopplar upp alla bilar med OBD så inga avgasrenings problem får finnas i motorn, såg att Bluefin ger betydligt bättre vridmoment i Euro 5 motorn.

Gillar annars Kugan skarpt en snygg och tuff bil ,till partikelfiltret har jag köpt utrustning för rengöring GAT 24 fungerar väldigt bra, testade på tösens BMW 330XD som hade gått  i limp home mod och efter behandling och 40 km hårdkörning med renegering så går han som ett skott och bränsleförbrukningen sjönk märkbart.

Verkar vara betydligt trevligare på Norska Ford forumet än det Svenska.

Är det någon som drar husvagn med Kugan, vi åker rätt mycket med våran 1500 kg vagn och Rangen var en otrolig bra dragbil, så man får hoppas att Kugan sköter sig väl den med.

Tack för svaren.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke noe diagnose på eu kontroll, men måler avgassen. Får litt mer på euro 5 med bluefin ja, er litt forskjellig som er ulikt på de. Er div stoff å få kjøpt for rengjøring av filter, kunne tenkt meg å bli kvitt hele dritten. Jeg har en tilhengerlift, på ca 1600-1700kg, som jeg har dratt litt på, går fint det, men den kjenner den i humper da, Range Roverèn blir vell litt mer stødig med mer egenvekt. Hyggelig at du trives her, vi prøver å gi alle en plass, så velkommen skal du være

Link to comment
Share on other sites

GDM perfomance i skåne programerar bort både kat och dpf samt har dom en mappning på 201 hk och 420nm på euro 5 Kugan, men man behöver ju inte dum trimma när det är bruksbilen det handlar om.

Såg att det är 9 timmar på turbo byte på Kugan, då måste det vara jädrans trångt på dom, hittade bytes turbo i UK för 3860 sek, har handlat med UK i många år tack vare Land Rover ägandet sedan slutet av 90 talet, drev själv tillsammans med min bror El & diesel i Aneby så har själv skruvat i många år, men nu mera sjukpensionär, men det är kul när man kan hjälpas åt med både delar och kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der, jeg har bluefin, for lit bedre momentkurve, ikke for å kjøre fort med, har en Escort Cosworth til det bruket. Er litt trangt med turboen, da den sitter på baksida av motor, men skal nå klare det på mindre enn 9 timer. Har litt erfaring du da, har jobbet for Ford siden 95, så har begynner å bli noen år.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...