Jump to content

fjusking


jalla jalla

Recommended Posts

hei. har en 82' mod granda med en 2.8i har et problem med at den stopper på tomgang. etter den har stoppet kan den ganske ofte være umulig å få igang igjen. like plutselig som den stopper, kan den starte igjen.

 

Noen som har noe tips om hva det kan være ?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kompis på 90 tallet som slet noe veldig med det samme, var også 2.8i - han måtte bytte alle dysene. Problemet med de etter hva vi fikk fortalt var at over tid så slutter de å forstøve bensinen riktig. Han fikk tak i et brukt overhalt (?) sett gjennom Aril Døhlen (Granada Arild). Mulig du har samme problemet :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Det er flere ting som kan spille inn her.

Du kan ha problemer med termo time switchen som sitter på toppen av innsuget, ved fordelilngshuset. Dersom denne tuller kan du risikere at kaldstartdysen pøser på med bensin på varm motor og at du derfor ikke får start. Det problemet hadde jeg på min 2.8i maskin. Du merker det på at det blir mye bensindamp rundt bilen når du prøver å starte. kobler du av kaldstartdysen får du gjerne start rimelig kjappt. En annen ting er at dysene kanskje lekker når maskinen står stille. desom de lekker vil du få våt sylinder og sur motor. Trykket i dysene synker og varmen fra motoren får bensinen til å fordampe. ette gir en damplås i dysen. Dysene på Granada åpner på trykk og ikke elektronisk. Dersom den stopper på tomgang og er vanskelig å starte, vile jeg først prøvd med å koble av kaldstartdysen, verdt et forsøk iallefall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er flere ting som kan spille inn her.

Du kan ha problemer med termo time switchen som sitter på toppen av innsuget, ved fordelilngshuset. Dersom denne tuller kan du risikere at kaldstartdysen pøser på med bensin på varm motor og at du derfor ikke får start. Det problemet hadde jeg på min 2.8i maskin. Du merker det på at det blir mye bensindamp rundt bilen når du prøver å starte. kobler du av kaldstartdysen får du gjerne start rimelig kjappt. En annen ting er at dysene kanskje lekker når maskinen står stille. desom de lekker vil du få våt sylinder og sur motor. Trykket i dysene synker og varmen fra motoren får bensinen til å fordampe. ette gir en damplås i dysen. Dysene på Granada åpner på trykk og ikke elektronisk. Dersom den stopper på tomgang og er vanskelig å starte, vile jeg først prøvd med å koble av kaldstartdysen, verdt et forsøk iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har akkurat disse problemene med min motor. Jeg har mekanisk innsprøytning og har lenge fundert på hva som er årsaken. Har i dag trekt ut den elektriske kontakten på innsp. dysa(sitter på venstre side(passasjer side, mener jeg)på innsugsmanifoilen og så skal jeg sette i nye Motorcraft plugger når jeg nå får tak i disse. Vet du nummeret, benevelsen på disse?

Har byttet ut luftmengdemåleren med en brukt, hjalp ikke. Skulle uansett hatt en ny, men det er jo vanskelig å få tak i ny for tiden-vet du om en, noen som har en liggende ??

Ta gjerne kontakt: 97136067 eller e-mail. steinar.hansen6@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...