l1th1um Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Hei! Håper at noen av dere guruer kan hjelpe meg litt. Jeg har hatt en del ulyder fra forstillingen i det siste, og har nettopp skiftet hundebena på begge sider framme på bilen (har dog ikke etterstrammet enda). Det hjalp mot dunkelyder på ujevn vei, men har fortsatt en vanvittig klakkelyd som høres ut som den kommer fra rattet. Denne lyden ble veldig forsterket etter at jeg tok på sommerdekk (gikk fra 205/55/16 vinter til 215/45/17 sommer). Regner med at lyden ble forsterket fordi sommerdekka er hardere/tynnere og "tilgir" mindre. Det virker som lyden forsvinner ved jevnt gasspådrag i feks. oppoverbakker, men lyden er der uansett om jeg svinger høyre/rett frem/venstre ved lavere fart/ikke gasspådrag. Skiftet fjærer/dempere pluss hjullager fremme i vinter. Bremseskiver/klosser er også nylig skiftet. Setter stor pris på om dere kan gi meg noen tips om hva jeg skal sjekke. MvhOle
Azz-Kill Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Sjekket at demperene er strammet til skikkelig oppi dempertårna? Det gir klakke lyd om de er litt løse. 98 mondeo v6 ghia "st200" stv
l1th1um Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 Ja, sjekka det før jeg bytta "hundebena". Klakkelyden i rattet høres ut som det faktisk er noe som er løst inne i rattet.
focusst Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Løsne nedre del av rattakselen helt nede ved gulvet, og smør glidedelen på rattakselen med kobberfett e.l. Pass på at den står i rattlås under operasjonen så rattet ikke kommer en runde feil. Sitter en klkkefjær bak rattet og da ryker den første gang du svinger fullt Over til fienden...
l1th1um Posted April 26, 2011 Author Posted April 26, 2011 Prøvde å smøre rattakselen med kobberfett i dag, men det hjalp dessverre ikke. Sjekket litt grundigere og det virker som lyden forplanter seg opp rattstammen og at problemet egentlig ligger bakom torpedoveggen. Lurer på å få merkeverkstedet til å ta en kikk på det. Fant også en solid bulk i begge felgene på høyre side, så madammen har nok vore litt på tur gitt.. iallefall kommer vibrasjonene herifra, men lyden i rattet bør vel uansett fikses?
l1th1um Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Noen som har tips til hva feilen kan være?
Recommended Posts