Jump to content

Gromt TwinTurbokitt til Sierra 2,8 V6


Per Olav

Recommended Posts

Komplett twinturbokitt til sierra xr4x4, utenom eksosanlegget da det sitter på en annen bil jeg har.

Dette har pustet luft til 462hk/712nm.

Meget profesjonellt laget.

 

To stk IHI RHB-5 turboer.

Manifoiler.

Downpiper

Alle trykkrør.

To luftfiltere.

Resirk dumpventil

Stor spesiallaget intercooler.

Org xr4x4 radiator med elektrisk kjølevifte og custom ekspansjonstank.

omsveiset 2,9 innsug og plenum med 2,8mfi spjeldhus. Justerbar bensintrykkreg og manometer

Oljekjøler og oljefilterflyttekitt og termostathus for motoroljen med adapter og slanger.

Spylevesketank (nederste bilde)

Toppdekseler med ventiler for ånding

Sikkert mere også som jeg har glemt å ramse opp. Stort sett alt rundt motoren. Se på bildene. Alt utenom sprutet og tenningsbanksensoren som sitter fremme på innsuget på de første bildene er med.

 

Manifoiler, turboer og downpiper er keramikkcoatet. Dette er en isolasjonsmetode som iflg tester er hakket bedre enn eksosbandasje. Det er derfor de er kremhvite.

 

Km.st på alt utenom radiator er 6000km

 

Jeg har også motoren dette har sittet på. Der er det også mye spesial. Blant annet gromme råder, mahle stempler som gir 8,0:1 i komp. 93,5mm.

Shoot peened veiv, alt avbalansert og vektjustert sammen med svinghjul+++. Oppgrad kjølesystem på både vann og olje. Grommere kam og alt rundt den.

Gromme burton steg3 lavkomp topper med store ventiler og messingstyringer hvor en topp er sprekt. Skade i to sylindere. Annen komplett fungerende org motor følger med.

Har også et komplett 2,8EFI innsug med noe lednnett.

 

Turbokittet selges kun samlet.

 

Pris. 12000 kr for turbokittet.

 

Hadeland/Oppland

 

Tlf 41404811

 

 

30102006287.jpg

 

30102006288.jpg

 

30102006289.jpg

 

IMG_0910.jpg

 

IMG_0911.jpg

 

IMG_0914.jpg

 

IMG_0915.jpg

 

IMG_0916.jpg

 

IMG_0929.jpg

 

IMG_0928.jpg

 

IMG_0927.jpg

 

IMG_0930.jpg

 

IMG_0912.jpg

 

IMG_0931.jpg

 

IMG_0913.jpg

 

IMG_0917.jpg

 

IMG_0918.jpg

 

IMG_0919.jpg

 

IMG_0909.jpg

 

Spylevesketank.

100_2956.jpg

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

[quote name='Per Olav' date='18 May 2011 - 01:16 AM' timestamp='1305674210' post='617799'Dette har pustet luft til 462hk/712nm.

 

Gromt!

 

Lykke til med salget, dette burde være rimelig lettsolgt!

 

feit lyd i v6 turbo er det også:

 

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mye hissigere lyd i denne da det er twinturbo. Blir en helt annen lyd da det ikke blir noe overføringsrør under motoren fra ene manifoilen over til den andre.

 

Oppdatert annonsen litt og lagt til pris på turbokittet.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det her var moro å se.!!

 

Flott bygg, med bra potensiale for moment..

 

Må være flink han som har bygget det.

 

Hadde jeg ikke kjøpt motor til prosjektet mitt, hadde jeg gjerne kunnet tenkt meg å bygget videre på denne..

 

Lykke til.

Gamle ford'er dør aldri-

de går bare fortere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

dette var gromt. sku gjærne kjøpt om jeg hadde hatt råd :( men går olje returen fra turbo opp i toppdekslene??

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Kom og kjøp gutter :)

Nei oljereturen går ned i sidene helt nederst på blokka. Det i toppdekselene er til ånding. Det sitter noen enveisventiler i downpipene som drar undertrykk i motoren igjennom toppdekselene ved hjelp av venturi. Han som lagde dette fant ut at motoreffekten økte da han klarte å lage til slik at det ble vacum inne i motoren på full gass.

Ganske logisk egentlig da stemplene flytter på ganske mye luft på undersiden nede i veivhuset. Og luft veier faktisk ganske mye mere enn de fleste tror.

For å illustrere så kan jeg si at om man lager til en firkantet boks rundt eifeltårnet som er så stor at den akkurat når rundt alle beina i bunn, og er like høy som selve tårnet, så veier luften inne i denne boksen mere enn selve tårnet.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hva er begrunnelsen for å ikke kjøre alle tre sylindre til turbo?

Originalt er det vel et såkalt "siamese" opplegg men vil jo bli forskjellig baktrykk i sylindrene når man setter turbo på to av dem, pluss forskjell i spool.

Bare en tanke tidlig på morran, det har jo vært bremsa bra tall så fungere gjør det jo.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Hva er begrunnelsen for å ikke kjøre alle tre sylindre til turbo?

Originalt er det vel et såkalt "siamese" opplegg men vil jo bli forskjellig baktrykk i sylindrene når man setter turbo på to av dem, pluss forskjell i spool.

Bare en tanke tidlig på morran, det har jo vært bremsa bra tall så fungere gjør det jo.

Spør ford :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bud på 12500kr på turbokittet :)

 

Kittet passer også på 2,3 og 2,6 V6.

 

Det finnes også gromme motordeler her om noen ønsker seg det.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...