Jump to content

Sierra 2.8 XR4x4 streiker:( Hjelp til feilsøking!


Guest btl

Recommended Posts

Bil: Ford Sierra XR4x4, 2.8i Mekanisk innsprøytning.

 

Ja, Jeg kjørte oppover en bakke, og plugselig mister motoren all kraft, akuratt som den ikke får noe bensin, da jeg tråkker inn clutchen, dør den helt. Jeg var ikke så flink til å legge merke til detaljer, men jeg mener at det kom en stygg lyd (skrike/slure/skjærelyd kanskje (jeg husker/vet ikke sikkert)). Jeg mener denne lyden kom 2-5 sekunder før motoren døde. Etter å ha kikket litt i motorrommet, så prøvde jeg å starte den igjen, og da starta den, gikk litt opp i turtall, og døde akuratt som når man slår den av.

 

Nå mistenker jeg mangler bensintrykk. Det kan jo skyldes at bensinpumpa har blitt defekt, ledningsbrudd til bensinpumpa.

 

Kan bensinpumpa bare plutselig slutte å virke?

Kan jeg bruke en hvilken som helst bensinpumpe? fra f.eks en Ford sierra is, eller Volvo 240 K-jetronic?

 

Hva tror dere?

Jeg har ikke fått tid til å feilsøke noe, men hvis det ikke er bensinpumpa, hva kan det være da? Hvor sitter sikringen til bensinpumpa på denne bilen?

 

Hvordan er den mekaniske innsprøytninga til Ford? Hvor høyt skal trykket være?

 

Useriøse svar og ford vitser som f.eks fiks og reparer daglig trenger jeg ikke. Ikke vann ut innlegget mitt med sånt tull. Nå trenger jeg hjelp. :)

Link to comment
Share on other sites

Bensinpumpa er den samme som sitter på cosworthen min, samme delenr.

Hvis du tar av bensinslangen fremme i motorrommet, som kommer fra pumpa, putt den oppi en flaske eller tilsvarende, se om det kommer bensin frem når du setter på tenninga. Gjør det det, er i hvertfall pumpa ok, gjør det ikke det bør du sjekke om pumpa får strøm, får den det, er pumpa gåen, får den ikke det, må du starte å feilsøke hvor strømmen forsvinner, f.eks den nødstopp-bryteren (hvis bilen din har det) i hjulbrønnen, eller rele og-/eller ledningsnettet.

Link to comment
Share on other sites

Det er forresten en klikkelyd fra dashbordet på venstreside/passasjersiden. Kan beskrives slik. Samme lyd som blinklyslyden, bare at denne er ugjevn, med 1-3 sekunders mellomrom mellom klikkene.

Hvordan er det med K-jetronicen? er det styreenhet der?

Er det noe som kan kutte bensinpumpa? Hvis motoren blir for varm, eller mister oljetrykket? f.eks

 

Hvis det er ledningsbrudd, får jeg vel tvangskjøre pumpa til jeg får ordnet problemet skikkelig

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke fått tid til å begynne feilsøkingen ennå. Jeg må få tak på en medhjelper først. Det er vansklig å se verdiene på multimeteret eller om testlampa lyser mens jeg skal vri om nøkkelen.

 

Er du sikker på at bensinpumpa skal gå i 1-2 sekunder når man skrur på tenninga? Det er ikke jeg. Det er sånn på sierra is iallefall, men på Volvon min med elektrisk innsprøytning skal pumpa ikke gå når jeg setter på tenninga, bare når starteren og motoren går.

Link to comment
Share on other sites

Hei, nå har jeg feilsøkt litt. Bensinpumpereléet hadde smeltet litt.

 

Reléet har disse punktene:

15 svart

31 brun

1 grønn med rød stripe

87 svart med rød stripe. til bensinpumpa

?? (nummeret har smeltet bort) Rød. Direkte fra +

 

Nå har jeg laget med en løsning med en kort ledning med flate kabelsko i hver ende, og jeg har tvangskoplet bensinpumpa ved å kople sammen Den røde og den svarte med rød stripe. Da begynte bensinpumpa og gå, og jeg kunne starte bilen.

 

Nå sitter jeg og lurer på hva nummer 1 på releet er. Jeg tror det kanskje kan være en impuls som stopper releet. F.eks en impuls som sendes når motoren ikke går, eller at motoren "må" stoppes, fordi noe kritisk har skjedd som f.eks alt for varm motor, mangler oljetrykket, eller for høyt ladetrykk på motorer med turbo, osv.. kommer ikke på andre situasjoner.

 

Jeg regner med at 31 er jord og 15 er tenning. Jeg har ett rele jeg tror jeg kan bruke frem til jeg får kjøpt meg ett nytt rele på ford.

 

Reléet er rosa, også står det Benzinpump på det. Er det noen som har ett slikt relé liggende?

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at bensinpumpa skal gå i 1-2 sekunder når man skrur på tenninga?
Ja, det er jeg helt sikker på, men hvis du hadde gjort som jeg sa med slangen oppi en flaske eller tilsvarende, så hadde du fort finni ut det du og ;)
Link to comment
Share on other sites

Nå sitter jeg og lurer på hva nummer 1 på releet er. Jeg tror det kanskje kan være en impuls som stopper releet. F.eks en impuls som sendes når motoren ikke går, eller at motoren "må" stoppes, fordi noe kritisk har skjedd som f.eks alt for varm motor, mangler oljetrykket, eller for høyt ladetrykk på motorer med turbo, osv.. kommer ikke på andre situasjoner.
Noe slikt finnes ikke på din bil nei.
Link to comment
Share on other sites

Useriøse svar og ford vitser som f.eks fiks og reparer daglig trenger jeg ikke. Ikke vann ut innlegget mitt med sånt tull. Nå trenger jeg hjelp. :)

 

Vanner ut tråden din med seriøse svar. Disse linjene dine hører ikke til på dette forum :shock: No diss her i gården.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på ford idag, og de skulle ha mellom 400 til 500kr for det reléet.

 

Jeg gidder ikke betale så mye for ett relé. Da kjøper jeg heller ett rele fra biltema til 29,90 og hvis det ikke passer i sokkelen, så fikser jeg det med ledningsstumper med flat kabelsko i den ene enden og kabelsko som passer på releet i den andre.

Link to comment
Share on other sites

Jepp

 

Etter å ha studert ett biltema relé jeg hadde liggende og det defekte bensinpumpereléet, fant jeg ut at jeg kunne bruke dette, men nå vil bensinpumpa gå, så lenge nøkkelen er i stilling II. Jeg kjørte til jobb idag uten problemer med biltema reléet:)

 

Men det er jo veldig kjekt at reléet slår seg av når motoren ikke går. Litt dumt om jeg kræsjer og ikke er istand til å skru av tenninga, og bensinpumpa fortsetter å gå :shock:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...