Jump to content

1.1 kent vs 1.3 crossflow


Fakeworth

Recommended Posts

Er det noen som vet om 1.1 kent motor'n i fiesta er samme som 1.3 crossflow'n i fiesta egentlig? Er det samme girkasser osv?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

be aware, litt avsporing...

 

denne ser litt morsom ut:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28839117&reference=2011/5/30/7/288/391/17_1953882299.jpg

 

ellers ville jeg vel kanskje heller gått for en 1.6L? (mk1 xr2) evt. en ulovlig mk1 rs turbo men da blir det styr med å få 5-trinns girkasse til å passe.

 

det som er dritt med mk1 er utvekslingen på girkassa, ikke noe særlig å ligge i 160 på motorveien over lengre avstander, da bruker den BENSIN også! :wacko:

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Okay, lukter litt på en 1.3 fiesta mk1 som bruksbil.. Og vil ha muligheten for å montere 5.trinns fra rst feks.. Men det har vel du styr på henrik hva som må gjøres isåfall? :)

 

Hehe, jeg har sett på den sigurd og liker den veldig, men gidder ikke å ta en vestfold tur pga en fiesta :P Står en 1.3 her i trondheim..

 

Synd ikke jeg fikk kjøpt den gamle din henrik, digga virkelig den :wub:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12438-sedan-cossie-79-mk1-fiesta-83-hilux/page__hl__fiesta__st__120

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Okay, lukter litt på en 1.3 fiesta mk1 som bruksbil.. Og vil ha muligheten for å montere 5.trinns fra rst feks.. Men det har vel du styr på henrik hva som må gjøres isåfall? :)

 

Hehe, jeg har sett på den sigurd og liker den veldig, men gidder ikke å ta en vestfold tur pga en fiesta :P Står en 1.3 her i trondheim..

 

Synd ikke jeg fikk kjøpt den gamle din henrik, digga virkelig den :wub:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12438-sedan-cossie-79-mk1-fiesta-83-hilux/page__hl__fiesta__st__120

 

 

har hatt noen timer med fiesta skruing kan du si ;P 5trinns bygge går faktisk ganske kjapt..

Så lenge du har box,giroverføring,sveis,vinkelsliper, og ikke minst arbeids lyst og fiestan som bruks bil:P Da man skall på jobb etter helga..

 

Tror faktisk jeg fikk gjort det meste på 1 effektiv dag, hadde dog en og annen custom feil i etter tid, men bilen var fult ut kjørbar :)

Link to comment
Share on other sites

har hatt noen timer med fiesta skruing kan du si ;P 5trinns bygge går faktisk ganske kjapt..

Så lenge du har box,giroverføring,sveis,vinkelsliper, og ikke minst arbeids lyst og fiestan som bruks bil:P Da man skall på jobb etter helga..

 

Tror faktisk jeg fikk gjort det meste på 1 effektiv dag, hadde dog en og annen custom feil i etter tid, men bilen var fult ut kjørbar :)

 

 

Brukte du "engine cradle" fra 1.3 eller 1.6 xr2 for å putte 1.6 cvh motoren i mk1 eller modda du orginal "engine cradle" fra mk1 1.1L ?

Har lest at man også bør ha mk2 xr2 drivakslinger når man setter i BC kassa.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanligvis motoren som gjør at folk bytter til mk2-akslinger, ikke girkassen. Bl.a. mk1 XR2 har delt aksling på høye side som er opphengt i blokka. Ved bytte til CVH/Zetec forsvinner dette festepunktet og man må lage et nytt feste eller bytte til hel aksel. Mk2 XR2 har vel de kraftigste hele akslingene.

 

XR2 cradle senker motoren ca. 2cm i forhold til 1.3.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Brukte du "engine cradle" fra 1.3 eller 1.6 xr2 for å putte 1.6 cvh motoren i mk1 eller modda du orginal "engine cradle" fra mk1 1.1L ?

Har lest at man også bør ha mk2 xr2 drivakslinger når man setter i BC kassa.

 

 

jeg hadde 1,1 liter med 5trinns jeg..

mener jeg brukte orginal cradlen, og escort mk4 1,3 drivaksel + vibratecniks girkasse fester.. xr2 akselen ble for kort og hoppa ut av kassa..

Og escort mk4 gir overføring..

Resten laga jeg selv. og jeg kappa bare ut indre del av vangen fram, for og gjøre det litt mindre synlig at det var byggd til 5trinns, og ikke minst for styrken sin del!

 

clutch fra mk2 1,1 litern, den er vesentlig stør enn mk1 1,1.. husker ikke dim forskjellen, men var en goooo del..

 

Den neste fiestan har jeg faktisk lyst til og sette 1,3 liters motorn i fra KA`n inn i.. 1,3 liters crossflow med innsprut og elektornisk tenning :P Bør være sprek nokk, og ikke minst gå svin billig...

 

Så kan KA`n få 1,8 zetec`n :P

Link to comment
Share on other sites

Den neste fiestan har jeg faktisk lyst til og sette 1,3 liters motorn i fra KA`n inn i.. 1,3 liters crossflow med innsprut og elektornisk tenning :P Bør være sprek nokk, og ikke minst gå svin billig...

Den har jeg også litt trua på.

Eller Brasiliansk 1.6 Duratec 8v (Zetec RoCam) fra StreetKa, den er jo også Kent-basert.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...