jakob Posted July 2, 2011 Share Posted July 2, 2011 (edited) Heisann, skal piffe opp 2,9 motoren littegranne. Tenker da på: Datasprut.2,8 stempel med nye stempelringer.Porting av topp og innsugsmanifold.Fjerne plombering i plenium.Kvassere kam - Ultimate road.mulig hjemme-mekk grenrør med 3" eksos.K&N filter Blir skiftet alle lagre i motoren, og Arp rådebolter vil bli brukt. Men så kommer spørsmålet om kompressjonsfolholdet. Hvor mye MÅ toppen maskineres av for å kunne bruke 2,8 stempel?Har hørt at å ta av 1,75mm av squish/stempel vil gi ca. 12:1 i komp, stemmer dette?Er det mulig å gå for enda høyere komp, vil motoren tåle dette?Eventuelt hvor mye må tas av, og hvilken klaring bør det vere mellom topp og stempel?Bør det kjøres på E85 eller kan det gå med 98 oktan?Noen som vet hvor toppen kan maskineres nær Sandnes/stavanger? Takker for alle svar.Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert Mvh Jakob Edited July 2, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Heisann, skal piffe opp 2,9 motoren littegranne. Tenker da på: Datasprut.2,8 stempel med nye stempelringer.Porting av topp og innsugsmanifold.Fjerne plombering i plenium.Kvassere kam - Ultimate road.mulig hjemme-mekk grenrør med 3" eksos.K&N filter Blir skiftet alle lagre i motoren, og Arp rådebolter vil bli brukt.Dette høres ut som en god plan. Men så kommer spørsmålet om kompressjonsfolholdet. 1. Hvor mye MÅ toppen maskineres av for å kunne bruke 2,8 stempel?2. Har hørt at å ta av 1,75mm av squish/stempel vil gi ca. 12:1 i komp, stemmer dette?3. Er det mulig å gå for enda høyere komp, vil motoren tåle dette?4. Eventuelt hvor mye må tas av, og hvilken klaring bør det vere mellom topp og stempel?5. Bør det kjøres på E85 eller kan det gå med 98 oktan?1. På en 2,9 motor stikker stemplene ut av sylindrene i ØD. Når du setter 2,8 stempler i en 2,9 motor så stikker stemplene enda lengre ut. Du bør derfor prøvemonter 2,8 stemplene, måle differansen og dreie av dem til de stikker ca. 0,3 mm over blokken. 2. Jeg har ikke regnet på dette på en stund, men det høres ikke urealistisk ut. 3. Det er drivstoffet og toppakningenene som avgjør hvor høy komp. man kan kjøre. Selve motoren har mekanisk styrke til å tåle 12:1. 4. 2,9 motorene har lavkompstempler originalt. Når man setter i flate 2,8 stempler så øker kompresjonsforholdet til ett nivå som er akkurat passelig til en grei "ultimate road" motor. 5. Det avhenger av hva som er målet for motoren. Personlig mener jeg at E85 er forbeholdt turbomotorer. Takker for alle svar.Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert Mvh Jakob Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now