Jump to content

spørsmål rundt trimming av 2,9 v6.


jakob

Recommended Posts

Heisann, skal piffe opp 2,9 motoren littegranne. :huh:

 

Tenker da på:

 

Datasprut.

2,8 stempel med nye stempelringer.

Porting av topp og innsugsmanifold.

Fjerne plombering i plenium.

Kvassere kam - Ultimate road.

mulig hjemme-mekk grenrør med 3" eksos.

K&N filter :whistling:

 

Blir skiftet alle lagre i motoren, og Arp rådebolter vil bli brukt.

Men så kommer spørsmålet om kompressjonsfolholdet. :wacko:

 

Hvor mye MÅ toppen maskineres av for å kunne bruke 2,8 stempel?

Har hørt at å ta av 1,75mm av squish/stempel vil gi ca. 12:1 i komp, stemmer dette?

Er det mulig å gå for enda høyere komp, vil motoren tåle dette?

Eventuelt hvor mye må tas av, og hvilken klaring bør det vere mellom topp og stempel?

Bør det kjøres på E85 eller kan det gå med 98 oktan?

Noen som vet hvor toppen kan maskineres nær Sandnes/stavanger?

 

Takker for alle svar.

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert :blush:

 

Mvh Jakob

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann, skal piffe opp 2,9 motoren littegranne. :huh:

 

Tenker da på:

 

Datasprut.

2,8 stempel med nye stempelringer.

Porting av topp og innsugsmanifold.

Fjerne plombering i plenium.

Kvassere kam - Ultimate road.

mulig hjemme-mekk grenrør med 3" eksos.

K&N filter :whistling:

 

Blir skiftet alle lagre i motoren, og Arp rådebolter vil bli brukt.

Dette høres ut som en god plan. :)

 

Men så kommer spørsmålet om kompressjonsfolholdet. :wacko:

1. Hvor mye MÅ toppen maskineres av for å kunne bruke 2,8 stempel?

2. Har hørt at å ta av 1,75mm av squish/stempel vil gi ca. 12:1 i komp, stemmer dette?

3. Er det mulig å gå for enda høyere komp, vil motoren tåle dette?

4. Eventuelt hvor mye må tas av, og hvilken klaring bør det vere mellom topp og stempel?

5. Bør det kjøres på E85 eller kan det gå med 98 oktan?

1. På en 2,9 motor stikker stemplene ut av sylindrene i ØD. Når du setter 2,8 stempler i en 2,9 motor så stikker stemplene enda lengre ut. Du bør derfor prøvemonter 2,8 stemplene, måle differansen og dreie av dem til de stikker ca. 0,3 mm over blokken.

2. Jeg har ikke regnet på dette på en stund, men det høres ikke urealistisk ut.

3. Det er drivstoffet og toppakningenene som avgjør hvor høy komp. man kan kjøre. Selve motoren har mekanisk styrke til å tåle 12:1.

4. 2,9 motorene har lavkompstempler originalt. Når man setter i flate 2,8 stempler så øker kompresjonsforholdet til ett nivå som er akkurat passelig til en grei "ultimate road" motor.

5. Det avhenger av hva som er målet for motoren. Personlig mener jeg at E85 er forbeholdt turbomotorer.

Takker for alle svar.

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert :blush:

 

Mvh Jakob

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...