Jump to content

fikk høy vanntemp


cossi1

Recommended Posts

Kjørte helt normalt så gikk vanntememp måleren i topp , fikk stoppet og kontrollert vannet men alt så normalt ut.

Temp måleren i dachbordet går helt til topps når jeg slår på tenninga, med kald motor også.

EL vifta starter når motoren går for lenge på tomgang som normalt, så den virker.

Er det føleren som er defekt og hvor sitter den er det en eller to , eller er det instrumentet i dachbordet som feiler ?

Noen som har peiling eller noen som har hatt samme problem ?

 

Takker for svar

mvh

cossi1

Sierra cosworth 4x4 92

Link to comment
Share on other sites

Er nok føleren, ligger i framkant, rett bak/over termostathus.

 

06032011287-1.jpg

 

Sjekk også ledninga, blir fort varmt atme grenrøret.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

2wd toppen som har tempgiver der? På min(4x4) er ivertfall begge tempgiverne på førersiden av toppen, i bakkant. Og ikke bruk en tempgiver fra ohc. Den passer, men du vil aldri få den helt opp i driftstemperatur etter den :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sikkert pga varmen fra grenrøret giveren ble flytta på 4WD

 

Sitter 4WD føleren i den plata med Blå sensor?

 

Jeg kunne tenkt meg å flytta tempsensor dit om det kan løses så enkelt.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Sitter 4WD føleren i den plata med Blå sensor?

 

Rett på siden og skrudd rett i toppen. Rett under runner nr4. Om spørsmålet hadde kommet opp for 3 uker siden så skulle jeg vist deg med antall skrubbsår hvor trangt det er å skifte den uten å demontere noe :P

 

Det at tempnåla går rett i toppen kan liksågodt komme av at givern er fysisk skadd. Om innmaten er løsna og på tur ut så går nåla lenger opp, akkurat det samme som om man kortslutter kontakten.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar.

Men går det an og skifte den uten og brekke armen eller demontere noe , tror det går bedre om en demotere oljefilteret ?

Dro av ledningen på giveren og satte den på igjen , fikke lite eller ingen utslag på instrumentet den ligger nå akkurat der fargen på det starter, beveger seg litt ned når jeg slår av tenninga, kommer ikke lenger når motoren går , så jeg kjøper en ny giver og prøver.

Truckdriver skriver at en ikke må kjøpe giver til OHC , hva kjøper jeg da og hvor ?

Dette er et bra forum alltid hjelp og svar og få, takker så mye

mvh

cossi1

Sierra cosworth 4x4 92

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar.

Men går det an og skifte den uten og brekke armen eller demontere noe , tror det går bedre om en demotere oljefilteret ?

Dro av ledningen på giveren og satte den på igjen , fikke lite eller ingen utslag på instrumentet den ligger nå akkurat der fargen på det starter, beveger seg litt ned når jeg slår av tenninga, kommer ikke lenger når motoren går , så jeg kjøper en ny giver og prøver.

Truckdriver skriver at en ikke må kjøpe giver til OHC , hva kjøper jeg da og hvor ?

Dette er et bra forum alltid hjelp og svar og få, takker så mye

mvh

cossi1

 

Har røket haugevis av disse følerne. Tåler IKKE mye, så IKKE mist den i bakken når du holder på å montere den! Det er fort gjort når det er såpass trangt der. Da kan den være boss allerede..

 

Du må ihvertfall bytte den fra undersiden. Bruk liten skralle, eventuelt fastnøkkel med skralle. Funker det ;)

 

Kjøp ny hos Ford. Den gjorde jeg. Koster ikke mye, men du må vite fargen på føleren. Er noe forskjell der på 2wd og 4wd. Mener 4x4 er svart, og den andre hadde en annen farge.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

909 motorsport har vel også nye. Neste gang jeg skal bytte skal ivertfall jeg ta av oljefiltret og bytte den fra undersiden :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

På min 2WD så fikk jeg merkelig høy vanntemp under kjøring på ACR, var ingen tegn på at den var så varm som nåla viste.

 

Kan dette være pga den plassen temp føleren står på 2WD?

 

Forstår å har erfart at ledninga lever et farlig liv pga Grenrøret, men lurer altså på om grenrøret kan ha innvirkning på temp nåla.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Det skal du ikke se bort ifra. Strålevarme fra grenrøret kan jo gi høyere temp i giveren og yttersiden av toppen på eksossiden enn det den egentlige kjølevæsketemperaturen. Sansynligvis er det en grunn til at giveren er flytta til innsugssida på 4x4.

Strålevarme er jo også ett kjent problem med innsugstempgivere.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, har liggende vanntemp måler i samme serie som målerene jeg alt har, skal montere den så man slipper å avbryte banekjøringa unødvendig :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...