Jump to content

Ladetrykk problemer med Sierra cosworth


Cossi4380

Recommended Posts

Skal sies at den her er litt tregt i gang, men skal få sjekket opp i dette, siden bilen til kameraten din er så fort i gang som du sier. Med nesten samme oppsett. Så det må være noe muffins med kamtimingen her :)

 

Hva slags pris er det på di ab07 kammene og hvor fås di kjøpt?

 

Ja, jeg vil tro det har en del å si det ja :)

Er uansett noe som går an å finne ut av ;)

 

Mener det er Kent Cams som har solgt de tidligere vertfall.

Det er vel en profil som Ahmed Bayjoo har laget.

Vil tro Mike Rainbird vil kunne skaffe de også.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil tro det har en del å si det ja :)

Er uansett noe som går an å finne ut av ;)

 

Mener det er Kent Cams som har solgt de tidligere vertfall.

Det er vel en profil som Ahmed Bayjoo har laget.

Vil tro Mike Rainbird vil kunne skaffe de også.

 

Ja, skal prøve å få sjekket det opp til helgen.

Men tenkte det hadde vært greit å prøvd noen andre kammer på neste mapping, for å eventuelt se forskjellen :)

Edited by Turboterje
Link to comment
Share on other sites

Denne bilen her bremset forresten rett over 390 navhk på 7000omdr og 1,4bar.

 

Er forresten ikke lenge siden det ble bremset rett over 430 navhk på en annen Cosworth her i landet med tilsvarende oppsett på 2bar, men med BD16+ innsugskam ;)

Hvis vi ser på motorene så er det slik at når det produseres 390 hk med 1,4 BAR så kan forvente hele 487 hk med 2,0 BAR ladetrykk.

 

Når man så bremser 57 hk mindre, altså 430 hk med 2,0 BAR og BD16+ kam så sier vel det endel og hvor "fantastisk" BD16+ egentlig er for folk flest og i tillegg spooler den turbo dårlig. ;)

 

Ja, skal prøve å få sjekket det opp til helgen.

Men tenkte det hadde vært greit å prøvd noen andre kammer på neste mapping, for å eventuelt se forskjellen :)

Km cams har visstnok tatt frem AB07. B)

Kr. 1900,-

http://kmcams.com/

 

Så det må være noe muffins med kamtimingen her :)

BD16+ er de værste racekammene og designerene har selvsagt hatt 0 fokus på turtall lavere enn 3500 o/min og "bagateller" som spool up ved lave effektuttak.

Når Cosworth beskriver disse som racekammer så er det akkurat det. Slik har egentlig ingenting på veien å gjøre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

BD16+ er de værste racekammene og designerene har selvsagt hatt 0 fokus på turtall lavere enn 3500 o/min og "bagateller" som spool up ved lave effektuttak.

Når Cosworth beskriver disse som racekammer så er det akkurat det. Slik har egentlig ingenting på veien å gjøre.

 

Ja hvilken kammer mener du jeg skal ha mr 1000?

Link to comment
Share on other sites

Hvor på den siden fant du AB07 kammer til cosworth for 1900kr??

Ingen steder.

Linken var for at evt. interessenter kan finne kontaktinfo der. :)

 

BD16+ er de værste racekammene og designerene har selvsagt hatt 0 fokus på turtall lavere enn 3500 o/min og "bagateller" som spool up ved lave effektuttak.

Når Cosworth beskriver disse som racekammer så er det akkurat det. Slik har egentlig ingenting på veien å gjøre.

Ja hvilken kammer mener du jeg skal ha mr 1000?

Det avhenger først og fremst av hvilken turbo du har. Jeg mener at AB07 er 100% bolt-on kammer med 400 + ærlige hk potensiale.(500-650 norske microbenkeføll.)

Hvis man har kjøpt seg ett kjempesvært dyr av en turbo, da blir AB07 for milde.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er gt3071r sammen med 4wd manifoilen, bremset 430hk på nav.

Men fikk ikke tid til å sjekke kamtimingen føre fordtreffet, så den kom tregt i gang.

Så fikk bare prøvd bd16+ inn og org kam eksos.

Da blir det definitivt AB07.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det definitivt AB07.

 

Støtter den :)

Og viss du ikke har mulighet til å skaffe AB07 kan du jo godt prøve BD14 siden du har dobble fjærer og ventillommer i stemplene :)

 

Hvis vi ser på motorene så er det slik at når det produseres 390 hk med 1,4 BAR så kan forvente hele 487 hk med 2,0 BAR ladetrykk.

 

Når man så bremser 57 hk mindre, altså 430 hk med 2,0 BAR og BD16+ kam så sier vel det endel og hvor "fantastisk" BD16+ egentlig er for folk flest og i tillegg spooler den turbo dårlig. ;)

 

 

Såpass ja, ja det høres jo veldig interessant ut :)

For å være litt mer nøyaktig var det 391,3hk , 11,51afr , 1,42bar , 6900omdr.

 

Kunne vært MEGET intressant å testet denne motoren med AB07 kammer :D

Komplett nyoverhalt motor, så den fungerer ypperlig og kunne vært en passende motor til å testet dette på :)

Men eier snakker om å selge bilen om ikke så lenge, så det spørs om det blir de store forandringene på motor siden den fungerer så bra som den gjør nå.

 

Jeg har egentlig tro på at det bør være mulig å få til en ok spoolup med BD16+inn/org eksos med riktig kamtiming (en god del advance). De får jo til bra resultater på dette på lignende oppsett i England.

Men en mildere kam er jo selvfølgelig å foretrekke på effektuttak i dette området.

På større turbo og mer effekt/turtall vil nok BD16+ kunne passe noe bedre.

 

 

 

Har du lyst å dele dine synspunkt om AB07 på både inn og ut, kontra AB07 inn og org. ut?

F.eks. på den nevnte motoren?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig tro på at det bør være mulig å få til en ok spoolup med BD16+inn/org eksos med riktig kamtiming (en god del advance). De får jo til bra resultater på dette på lignende oppsett i England.

Men en mildere kam er jo selvfølgelig å foretrekke på effektuttak i dette området.

På større turbo og mer effekt/turtall vil nok BD16+ kunne passe noe bedre.

 

Har du lyst å dele dine synspunkt om AB07 på både inn og ut, kontra AB07 inn og org. ut?

F.eks. på den nevnte motoren?

Racekammene i BD seriene er oppgitt til aggressive 105 grader kamtiming så hvis man trenger mer advance enn dette så har man overkammet motoren. På den annen side øker løftet i TDC betydelig og dette kan lett redusere spool igjen.

 

Som tidligere nevnt så, etter hva jeg vet, var AB07 de siste kammene som ble designet til Cosworth på seriøst høyt kompetansenivå. Når mannen designet AB07 som innsug og eksoskam så var det garantert meget gode grunner til det.

Begge kammene må derfor anbefales brukt, men hvis det kniper økonomisk så har det vist seg at bare innsugskammen alene tilfører mye positivt. Dette er som forventet for BD8 innsugskammen med 240 grader og 8,5 mm løft er i overkant mild.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Racekammene i BD seriene er oppgitt til aggressive 105 grader kamtiming så hvis man trenger mer advance enn dette så har man overkammet motoren. På den annen side øker løftet i TDC betydelig og dette kan lett redusere spool igjen.

 

2. Som tidligere nevnt så, etter hva jeg vet, var AB07 de siste kammene som ble designet til Cosworth på seriøst høyt kompetansenivå.

 

3. Når mannen designet AB07 som innsug og eksoskam så var det garantert meget gode grunner til det.

Begge kammene må derfor anbefales brukt, men hvis det kniper økonomisk så har det vist seg at bare innsugskammen alene tilfører mye positivt. Dette er som forventet for BD8 innsugskammen med 240 grader og 8,5 mm løft er i overkant mild.

 

1. Jo, det er sant, men for å utelukkende forbedre spoolup er det et alternativ. Men det har jo selvfølgelig sine bakdeler på topp.

Men det blir jo selvfølgelig "ta hva man har liggende og prøve å få best mulig resultat ut av det". Optimalt blir det jo selvsagt ikke.

 

Men mye overlapp med slike kammer har vist seg å gi forbedret spoolup.

 

2. Med på den :)

 

3. Ja, kunne godt tenkt meg å sett hvordan desse fungerte på både inn og ut, kontra BD14/BD8 :)

Det ser jo veldig lovende ut mtp. bremsepapir som ligger ute vertfall :)

Men jeg må si meg godt fornøyd med hvordan BD14/BD8 fungerer, selv med grovjusterte kammer.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1. Jo, det er sant, men for å utelukkende forbedre spoolup er det et alternativ. Men det har jo selvfølgelig sine bakdeler på topp.

Men det blir jo selvfølgelig "ta hva man har liggende og prøve å få best mulig resultat ut av det". Optimalt blir det jo selvsagt ikke.

 

Men mye overlapp med slike kammer har vist seg å gi forbedret spoolup.

 

2. Med på den :)

 

3. Ja, kunne godt tenkt meg å sett hvordan desse fungerte på både inn og ut, kontra BD14/BD8 :)

Det ser jo veldig lovende ut mtp. bremsepapir som ligger ute vertfall :)

Men jeg må si meg godt fornøyd med hvordan BD14/BD8 fungerer, selv med grovjusterte kammer.

 

 

mulig du kansje får se dette på sen sommeren i år ;-) ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Men mye overlapp med slike kammer har vist seg å gi forbedret spoolup.

 

2. Med på den :)

 

3. Ja, kunne godt tenkt meg å sett hvordan desse fungerte på både inn og ut, kontra BD14/BD8 :)

Det ser jo veldig lovende ut mtp. bremsepapir som ligger ute vertfall :)

Men jeg må si meg godt fornøyd med hvordan BD14/BD8 fungerer, selv med grovjusterte kammer.

Jeg ser det slik:

BD10 og AB07 er gode og milde TRIMkammmer som pga tilhørende mild kamtiming på 115 grader er 100% bolt on på en orignalmotor.

Hvis man lommer stemplene og justerer disse milde kammene til aggressive 105 grader da blir motoren sterkere gjennom hele registeret. Da har ekstra advance MYYE for seg.

 

En originalcosworth har ett oppgitt maks ventilløft på 8,89mm. BD10 løfter 8,6 mm og AB07 8,85 mm!

BD14 løfter 8,90 og er IKKE en 100% bolt on kam uansett hva mange Coswortheiere påstår.

Effektpotensialet til BD14 er høyere enn det en GT3071R turbo kan støtte og derfor er den ikke nødvendig heller.

 

Hvis man senker komp, lommer stempler og oppgraderer ventilfjærene da er BD14 ett godt valg, men jeg mener at det vil AB07 også være fordi at man på ett slikt oppsett kan advance den oppgitte kamtimingen hele 10 grader.

 

Vil også nevne at jeg sterkt betviler at Ahmed Bajyoo hadde tatt frem AB07 kamprofilen dersom ikke motoren fungerer betydelig bedre med dem enn med BD14/BD8.

 

Sammen med 5557 turboen din? :) Spennende ;)

 

Kunne godt tenkt meg å sett direkte forskjell på en motor med BD14/BD8, og AB07 inn og ut :)

En oppgradert eksoskam øker vanligvis toppeffekten og reduserer tenningsbank pga lavere baktrykk og mindre restgass(varm eksos) på toppen av stempelet når ventilene overlapper.

Jeg ser for meg at dette redusere eksostemp. og da kan man øke ladetrykket ytterligere vet du. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sammen med 5557 turboen din? :) Spennende ;)

 

Kunne godt tenkt meg å sett direkte forskjell på en motor med BD14/BD8, og AB07 inn og ut :)

 

 

jepp blir sammen med den turboen ;-) noe som eg håper og tror skal fungere bra eg har råd ført meg sammen med rs 1000 så bare eg har fått rett størrelse eksos hus så skal det bli bra ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Nå som denne tråden har sporet helt vekk (igjen) så kan jeg vel spørre om hvordan ab07 inn+ut i lag med en eller ana BW-EFR turbo (hvilken) vil fungere på en 420hk 2wd motor med 1mm avdreide stempler og portet topp...

Bedre enn f.eks 3071 med samme kammer?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det slik:

 

1. BD10 og AB07 er gode og milde TRIMkammmer som pga tilhørende mild kamtiming på 115 grader er 100% bolt on på en orignalmotor.

Hvis man lommer stemplene og justerer disse milde kammene til aggressive 105 grader da blir motoren sterkere gjennom hele registeret. Da har ekstra advance MYYE for seg.

 

En originalcosworth har ett oppgitt maks ventilløft på 8,89mm. BD10 løfter 8,6 mm og AB07 8,85 mm!

BD14 løfter 8,90 og er IKKE en 100% bolt on kam uansett hva mange Coswortheiere påstår.

Effektpotensialet til BD14 er høyere enn det en GT3071R turbo kan støtte og derfor er den ikke nødvendig heller.

 

2. Hvis man senker komp, lommer stempler og oppgraderer ventilfjærene da er BD14 ett godt valg, men jeg mener at det vil AB07 også være fordi at man på ett slikt oppsett kan advance den oppgitte kamtimingen hele 10 grader.

 

3. Vil også nevne at jeg sterkt betviler at Ahmed Bajyoo hadde tatt frem AB07 kamprofilen dersom ikke motoren fungerer betydelig bedre med dem enn med BD14/BD8.

 

4. En oppgradert eksoskam øker vanligvis toppeffekten og reduserer tenningsbank pga lavere baktrykk og mindre restgass(varm eksos) på toppen av stempelet når ventilene overlapper.

Jeg ser for meg at dette redusere eksostemp. og da kan man øke ladetrykket ytterligere vet du. B)

 

1. Joda, enig i det :)

 

2. Ja, BD14 viser seg jo å fungere bra på en slik motor. Men jeg tror også at AB07 vil kunne fungere bra/bedre på samme motor.

 

3. Det er nettopp derfor jeg kunne tenkt meg å sett AB07 kammer på den motoren, siden jeg tror den vil bli ENDA bedre med de kammene :)

 

4. Riktig :) Ladetrykk ruler ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nå som denne tråden har sporet helt vekk (igjen) så kan jeg vel spørre om hvordan ab07 inn+ut i lag med en eller ana BW-EFR turbo (hvilken) vil fungere på en 420hk 2wd motor med 1mm avdreide stempler og portet topp...

Bedre enn f.eks 3071 med samme kammer?

 

Syns ikke den har sporet vekk jeg, det er jo høyaktuelle tema for trådstarter som trenger forbedringer på de delene det diskuteres om :)

 

Jeg vil tro på generelt grunnlag at til riktig motor vil en EFR turbo fungere bedre enn en GT turbo på den effekten :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

ser ofte prat om BD10 og BD14 kammer, men hva med BD12?

BD12 er en Gr.N rallykam. Reglementet her er strengt så man får ikke lov til å bruke hva som helst.

Disse kammene kan sies å være en oppgradering av de originale BD8 kammene, men de er forstatt svært milde, sannsynligvis for å takle T34 turbo med rallyturbinhus, 34 mm restriktor og en motor med HØYT BAKTRYKK.

BD12 er så mild at den kun bør brukes som eksoskam på gatebiler.

 

Nå som denne tråden har sporet helt vekk (igjen) så kan jeg vel spørre om hvordan ab07 inn+ut i lag med en eller ana BW-EFR turbo (hvilken) vil fungere på en 420hk 2wd motor med 1mm avdreide stempler og portet topp...

Bedre enn f.eks 3071 med samme kammer?

Det vil komme an på hvilken EFR turbo og hvilken GT3071R, men på generelt grunnlag vil jeg tro at EFR er både bedre og billigere. ;)

 

1. Det er nettopp derfor jeg kunne tenkt meg å sett AB07 kammer på den motoren, siden jeg tror den vil bli ENDA bedre med de kammene :)

 

2. Ladetrykk ruler ;)

1. Turboer med gunstig hybridprosent som EFR og GT3071R er effektive og gir derfor motoren lavt baktrykk. Dette gir ett motoroppsett som responderer godt på "lagom" ventilløft i TDC og derfor mener jeg at AB07 med oppjustert kamtiming vil være ett godt valg forutsatt at man får mappet dette oppsettet korrekt.

2. Det er kjekt å høre, for sånn er det med den saken. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en sierra cosworth 4wd. Lurte på om noen her kan svare på hva som er feil med cossien, på 1, 2 og 3 gir går blin som fan, men når jeg skal dra ut 4 og 5 så når jeg kommer til 4000omdr. så slipper motoren ladetrykket av og på altså du hørrer dumpventilen slipper trykket alt fra 5 - 10 ganger

 

har nettopp bremset bilen til 301hk og 425nm på hjulene 1,5 ladetrykk

Oppsett: 750 dyser, t3 grenrør, rs500 kjøler, t04b turbo, link sprut. osv

 

Er det denne som ligger tilsalgs på Autodb nå?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jepp stemmer det ;P har rett slett ikke peng til å ha 2 cosworther med skilter, betaler 11000 i forsikring for hver å har lån på den ene :P

Har mappet motoren rundt surge problemet, men da kjører jeg på 1.5 bar 295hk

Edited by Cossi4380
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...