Jump to content

2002 Mondeo 1.8


sega

Recommended Posts

Samboeren min har en 2002 Mondeo 1.8 Bensin som har gått ca 200k km

Bilen er vel ikke akkurat supert vedlikeholdt med masse servicer osv.

Jeg har fyllt på ca 1l olje pr 3-4000km

Vært litt rar lyd i motoren på tomgang innimelom, ikke helt ventillyd

som jeg er vent med men kanskje det er det

 

Den har fusket bittelitt innimellom men ikke no å tenke på egentlig.

 

Her om dagen fusket den mer enn normalt når jeg lå i rundt 100kmt,

jeg girte ned og ga på litt for å se om fuskingen forsvant men idet

jeg ga på så kommer det masse blå røyk ut og så fusker den en hel del mer.

 

Bilen ble kjørt 3-4 km til uten no særlig blårøyk utenom visst jeg gav på litt.

Går fint på tomgang.

 

Ser ikke no vann i oljen eller omvendt.

 

Ja jeg vet at det er olje som blir brendt siden den er blå.

 

Men er dette topppakning eller kan det være noe ventil greier eller noen ideer?

 

 

 

 

s

Link to comment
Share on other sites

Blårøyken kan du ta helt med ro, det er normalt. Det samler seg ved "pen" kjøring over tid noe olje i bunnen av innsuget. Når du da drar ut motoren på turtall så draes dette inn i motoren. Da blir det litt røyk.

Tikkingen er sikkert opplagringen til virvelspjeldene i innsuget som er utslitt. Innsugskift er løsningen

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Blårøyken kan du ta helt med ro, det er normalt. Det samler seg ved "pen" kjøring over tid noe olje i bunnen av innsuget. Når du da drar ut motoren på turtall så draes dette inn i motoren. Da blir det litt røyk.

Tikkingen er sikkert opplagringen til virvelspjeldene i innsuget som er utslitt. Innsugskift er løsningen

 

Dette var en hel del mer enn normalt. Ordentlig røyksky som oppstår når jeg gir på litt!

 

Er ikke akkurat tikking, men en eller annen merkelig lyd på tomgang....

Link to comment
Share on other sites

Prøv og dra den helt ut på f.eks 2 gir en tre-fire ggr etter hverandre. Da skal det normalt gi seg

 

Tror muligens fruen kan ha hatt litt del i dette. Hun har sjekket oljen med bilen parkert i oppoverbakke, funnet ut at det var lite olje på motoren, for så å fylle på ett par liter. Plutselig mye olje i motoren, da er det vel normalt at den brenner den på en eller annen måte.

Link to comment
Share on other sites

Tror muligens fruen kan ha hatt litt del i dette. Hun har sjekket oljen med bilen parkert i oppoverbakke, funnet ut at det var lite olje på motoren, for så å fylle på ett par liter. Plutselig mye olje i motoren, da er det vel normalt at den brenner den på en eller annen måte.

Fint at kona/dama di viser interesse for bilen, men det er jo samme prinsippet med å peile olje som å måle opp en halvliter vann når hun baker brød/boller - bilen og litersmålet må jo for svingende stå på flat mark :D

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Fint at kona/dama di viser interesse for bilen, men det er jo samme prinsippet med å peile olje som å måle opp en halvliter vann når hun baker brød/boller - bilen og litersmålet må jo for svingende stå på flat mark :D

 

 

hehe, ja, helt enig. Det var en god tanke ihvertfall.

Men nå som jeg fikk sett på bilen så regner jeg med at det var dette som var problemet.

Fungerer godt som gull igjen nå. Fusker vel litt ennå men...

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja, helt enig. Det var en god tanke ihvertfall.

Men nå som jeg fikk sett på bilen så regner jeg med at det var dette som var problemet.

Fungerer godt som gull igjen nå. Fusker vel litt ennå men...

Ble tikkinga borte også når du fikk tappet ut "litt" olje? Om den er der, så hadde i allefall jeg vurdert å levere den inn på verksted i allefall for å få lokalisert 100% hvor det kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...