Jump to content

veivhusventilasjon / oljeånding


torstein

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan man kan gjøre det med oljeåndinga på cosworth?

 

leste dette her:

http://www.norrismotorsport.co.uk/cosworthstages.html

 

At this level we advise the fitment of a new breather system, though it isn't strictly necessary if the existing system and engine are in perfect condition.

 

sånn som det er idag:

 

oljeåndingsboksen som står på blokka har jeg plombert nederste utgang til og den overste går rett i en spylerveske tank. dette må jeg gjøre noe med..

 

Men hvordan skal det egentlig være opptimalt? Har søkt litt på ebay etter catch tank men finner ikke helt det jeg leter etter.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det så er det sikreste å følge oppskriften ifra wrc åndingen, da det er en fabrikk som har utviklet dette, kontra ett åndesystem laget i en garasje av en kar med en idè.

På denne har du ventilering ifra fronten av bunnpanna, ut ifra standard åndehull ved motorfestet på innsug siden og der original bankesensor sitter på eksos siden.

Så går dette opp til en speparator tank hvor returen går ned til under oljenivå og videre lufting går til en catchtank som sitter på innerskjermen.

Greia med å ha samletanken på innerskjermen er fordi du vil ha minst mulig brennbar væske inni motorommet.

 

Det er mange som maser med ånding ifra toppdekselet også, men jeg mener at med riktig ånding fra bunndelen så trengs ikke dette, det er jo der alt trykket og dampen skapes.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha retur på oljen bør du ikke bruke en tank av metall som står "kaldt".

Dette vil føre til at den kondenserer MYE og du vil ikke få ut fukt fra motoren. Spesielt på vinterstid er dette et stort problem da motoren kondenserer MYE.

De som kjører oljeåndingen ut i tank/flaske uten retur skjønner hva jeg mener. Jeg må tømme begge mine flere ganger i løpet av vinteren. Og det er kun vann i dem. Om vår/sommeren kommer det ingenting i dem.

 

Bak motorfestet står det en plugg med en innvendig gjenge til festet til kabelen til bankesensoren (Bankesensoren ligger like under). Denne pluggen skrues ut og byttes ut med en nippel som en kan ha slange/rør på. Anbefales å varmeisolere slangen pga eksosen ligger veldig nært.

 

Utover det så er jeg veldig enig med Mark1.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

pipe11.gif

 

hva om man blender retur på seperator slik jeg har gjort og lager en 1 liters tang med filter på? ville det vært en dårlig løsning? og deretter droppe retur og heller tømme ut det som eventuelt måtte komme ut?

 

men føler dette er noe som er viktig så burde alikevel bli riktig.

 

Mao. den øverste "gullpluggen" bak motorfestet på bildet jeg postet, takk. Er det riktig å bruke den nederste "gullpluggen" til retur fra catch tank?

 

slikt jeg har forstått det så er det 1 retur der ja mens selve dampen går vel til innsuget?

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

Hele greia er rimelig enkel:

 

Bailey/GGR breather:

 

Ånde fra der den originale nyra sitter til ene innløpet på tanken, her setter du inn en fitting/adapter.

Ånde fra nederste pluggen under eksosen til andre innløpet.

Retur til bunnpanna til der den originale fra nyra gikk.

Avlufting enten i en slage under bilen eller helst til en catch tank da det kan bli litt gris.

Oljedampen vil du ikke ha inn i forbrenningskammeret igjen..

 

WRC: Se Mark1 sin post hehe.. Stort sett samme prinsipp bortsett fra ekstra ånding fra bunnpanna, og anbefales av mange når man begynner å passere 500hk.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

husk at om man ikke har catch tank men sender olja rett i bakken så er man ett miljøsvin!!

hehe neida, men blir det oppdaget på teknisk kontroll før man skal kjøre på bane må bilen stå

 

Denne catch tanken, har denne noe form for utlufting?

 

Har du noen bilder av dette wrc-systemet?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...