torstein Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Lurer litt på hvordan man kan gjøre det med oljeåndinga på cosworth? leste dette her:http://www.norrismotorsport.co.uk/cosworthstages.html At this level we advise the fitment of a new breather system, though it isn't strictly necessary if the existing system and engine are in perfect condition. sånn som det er idag: oljeåndingsboksen som står på blokka har jeg plombert nederste utgang til og den overste går rett i en spylerveske tank. dette må jeg gjøre noe med.. Men hvordan skal det egentlig være opptimalt? Har søkt litt på ebay etter catch tank men finner ikke helt det jeg leter etter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Sånn jeg ser det så er det sikreste å følge oppskriften ifra wrc åndingen, da det er en fabrikk som har utviklet dette, kontra ett åndesystem laget i en garasje av en kar med en idè.På denne har du ventilering ifra fronten av bunnpanna, ut ifra standard åndehull ved motorfestet på innsug siden og der original bankesensor sitter på eksos siden.Så går dette opp til en speparator tank hvor returen går ned til under oljenivå og videre lufting går til en catchtank som sitter på innerskjermen.Greia med å ha samletanken på innerskjermen er fordi du vil ha minst mulig brennbar væske inni motorommet. Det er mange som maser med ånding ifra toppdekselet også, men jeg mener at med riktig ånding fra bunndelen så trengs ikke dette, det er jo der alt trykket og dampen skapes. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 (edited) Hvor skal åndingen på eksossiden foregå? (mao. hvor sitter bankesensor orginalt?) Jeg har nå returen på den nedre pluggen mens den øvre pluggen er sperret, se bilde Min link Edited September 12, 2011 by admiralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Skal du ha retur på oljen bør du ikke bruke en tank av metall som står "kaldt".Dette vil føre til at den kondenserer MYE og du vil ikke få ut fukt fra motoren. Spesielt på vinterstid er dette et stort problem da motoren kondenserer MYE.De som kjører oljeåndingen ut i tank/flaske uten retur skjønner hva jeg mener. Jeg må tømme begge mine flere ganger i løpet av vinteren. Og det er kun vann i dem. Om vår/sommeren kommer det ingenting i dem. Bak motorfestet står det en plugg med en innvendig gjenge til festet til kabelen til bankesensoren (Bankesensoren ligger like under). Denne pluggen skrues ut og byttes ut med en nippel som en kan ha slange/rør på. Anbefales å varmeisolere slangen pga eksosen ligger veldig nært. Utover det så er jeg veldig enig med Mark1. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Mao. den øverste "gullpluggen" bak motorfestet på bildet jeg postet, takk. Er det riktig å bruke den nederste "gullpluggen" til retur fra catch tank? Link to comment Share on other sites More sharing options...
torstein Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 (edited) hva om man blender retur på seperator slik jeg har gjort og lager en 1 liters tang med filter på? ville det vært en dårlig løsning? og deretter droppe retur og heller tømme ut det som eventuelt måtte komme ut? men føler dette er noe som er viktig så burde alikevel bli riktig. Mao. den øverste "gullpluggen" bak motorfestet på bildet jeg postet, takk. Er det riktig å bruke den nederste "gullpluggen" til retur fra catch tank? slikt jeg har forstått det så er det 1 retur der ja mens selve dampen går vel til innsuget? Edited September 12, 2011 by torstein Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 (edited) Hele greia er rimelig enkel: Bailey/GGR breather: Ånde fra der den originale nyra sitter til ene innløpet på tanken, her setter du inn en fitting/adapter. Ånde fra nederste pluggen under eksosen til andre innløpet.Retur til bunnpanna til der den originale fra nyra gikk. Avlufting enten i en slage under bilen eller helst til en catch tank da det kan bli litt gris.Oljedampen vil du ikke ha inn i forbrenningskammeret igjen.. WRC: Se Mark1 sin post hehe.. Stort sett samme prinsipp bortsett fra ekstra ånding fra bunnpanna, og anbefales av mange når man begynner å passere 500hk. Edited September 12, 2011 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 husk at om man ikke har catch tank men sender olja rett i bakken så er man ett miljøsvin!!hehe neida, men blir det oppdaget på teknisk kontroll før man skal kjøre på bane må bilen stå WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 husk at om man ikke har catch tank men sender olja rett i bakken så er man ett miljøsvin!!hehe neida, men blir det oppdaget på teknisk kontroll før man skal kjøre på bane må bilen stå Denne catch tanken, har denne noe form for utlufting? Har du noen bilder av dette wrc-systemet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now