Jump to content

Skyhøyt forbruk på 2.0 automat - why?


krs_xc

Recommended Posts

Idag fylte jeg full tank, noe som ikke er blitt gjordt på lenge..

 

For se hvor langt jeg kan kjøre på denne tanken med litt langkjøring..

 

Neste på lista blir å bytte til ny Map sensor for å se om det går billigere, gir evt tilbakeraportsmile.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo

 

Jeg har hatt 2 "langturer" med min.

1. Oslo-Trondheim da jeg kjøpte den = 0,73

2. Trondheim-Åre m/retur = 0,62 (måtte regne 3 ganger her... :huh: , men er veldig fornøyd :) )

 

Ellers ligger den på 0,9-1,0 på bykjøring/blandet kjøring.

 

Og vi snakker ikke kjøring med egg under høyrefoten.

 

2002 Mondeo 2.0 145hk

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Jeg har hatt 2 "langturer" med min.

1. Oslo-Trondheim da jeg kjøpte den = 0,73

2. Trondheim-Åre m/retur = 0,62 (måtte regne 3 ganger her... :huh: , men er veldig fornøyd :) )

 

Ellers ligger den på 0,9-1,0 på bykjøring/blandet kjøring.

 

Og vi snakker ikke kjøring med egg under høyrefoten.

 

2002 Mondeo 2.0 145hk

Her snakker vi vel manuell, som ifølge håndboken stemmer ganske bra

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, er nok manuell ja.

 

Hva er denne TPS dere snakker om?

Min også lugger litt av og til ved lite gasspådrag...

 

I tillegg er den av og til treg til å starte.. Men den starter til slutt. Vi snakker kanskje hver 10-gang...

Link to comment
Share on other sites

TPS er throttle position sensor, som er en føler på gasspjeldet og forteller hjernen hvor mye gass man gir.

 

Jeg pleier alltid vri tenningen til trinn 2, vente til lyset i klimaanlegget starter, for så å starte bilen. Henger igjen fra gamledager med cosworthen som likte å bygge opp litt bensintrykk før start. Noen ganger kan den bruke noen sekunder på starting, men det er alltid etter en rask tur på butikken og når jeg skal starte på vei hjem.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sjekket litt på bilen har jeg kommet frem til en av årsakene til at forbruket fort blir veldig høyt på denne bilen. På forrige bilen stoppet kjørekomputeren å telle forbruk når bilen sto i N eller når jeg sto helt stille. Dermed målte den kun forbruk mens man kjørte. Med mondeo`n telles det kontinuerlig ( som kanskje også er mer riktig iom den bruker suppe selvom den står stille ) og det gir jo fort utslag i kraftig forbruk. F.eks skal man ikke stå veldig lenge i ro eller la bilen stå for lenge på tomgang før det blir skyhøyt forbruk. Noen turer fra Sarpsborg - Oslo tur/retur har ifølge kjørekomputeren gitt et forbruk på 0.88/mil, da er det inkl litt kjøring midt inne i sentrum. Syns ikke det er så verst egentlig, men så fort jeg blir stående litt i kø, skvetter komputeren opp på forbruket. Har derfor skrevet opp hver eneste fylling og antall km den siste tiden og regnet meg frem til et forbruk på ca. 1.1 pr/mil og da er det for det meste bykjøring, kø og småturer i barnehagen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sjekket litt på bilen har jeg kommet frem til en av årsakene til at forbruket fort blir veldig høyt på denne bilen. På forrige bilen stoppet kjørekomputeren å telle forbruk når bilen sto i N eller når jeg sto helt stille. Dermed målte den kun forbruk mens man kjørte. Med mondeo`n telles det kontinuerlig ( som kanskje også er mer riktig iom den bruker suppe selvom den står stille ) og det gir jo fort utslag i kraftig forbruk. F.eks skal man ikke stå veldig lenge i ro eller la bilen stå for lenge på tomgang før det blir skyhøyt forbruk. Noen turer fra Sarpsborg - Oslo tur/retur har ifølge kjørekomputeren gitt et forbruk på 0.88/mil, da er det inkl litt kjøring midt inne i sentrum. Syns ikke det er så verst egentlig, men så fort jeg blir stående litt i kø, skvetter komputeren opp på forbruket. Har derfor skrevet opp hver eneste fylling og antall km den siste tiden og regnet meg frem til et forbruk på ca. 1.1 pr/mil og da er det for det meste bykjøring, kø og småturer i barnehagen.

1,1 på bykjøring/småkjøring med Automat på en besin mondeo er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Har nå kjørt litt etter både rengjøring og bytting av ny MAP sensor, og det ser bedre ut..

 

Etter rengjøring av gamel sensor brukte bilen en full tank på 62.5mil, kunne kanskje kjørt en km til før den hadde stoppet.

Dette var med ca 30mil med langkjøring, 1 time til sammen på tomgang og resten på bykjøring...

 

Var bedre men ikke godt nok....

 

 

Etter bytting til ny MAP sensor har jeg nå kjørt omkring 15mil på full tank og nåla har flytta seg ca 1/8, så ser forbedring med en gang.

Forbruk før hadde vært 1/3 med ca 15 mils kjøring...

 

Går enda ikke helt som den skal, men cat skal byttes så får vi se..

 

 

Gjelder 1.8 125hk 01' Stv...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Etter bytting til ny MAP sensor har jeg nå kjørt omkring 15mil på full tank og nåla har flytta seg ca 1/8, så ser forbedring med en gang.

Forbruk før hadde vært 1/3 med ca 15 mils kjøring...

 

Gjelder 1.8 125hk 01' Stv...

Er du sikker på att nåla flytter seg riktig i forhold til nivået på tanken?

 

På min mk2 kjører jeg som oftest

 

ca 28mil til den står på 3/4

ca 40mil til den står på 2/4

ca 55mil til den står på 1/4

Og derrifra og ned kan det bare gå ett par mil.

Link to comment
Share on other sites

Ja tror det....

 

Har kjørt flere ganger inn til Oslo, da har den stått på halv tank, og når jeg er hjemme igjen så er tanken tom.

 

Reservetanken er også riktig, 5 liter og IKKE 10 som noen tror.

Det har jeg testet ved å la bilen gå helt tom, fylle på 5 liter fra en reserve kanne og reservelampa har gått av og etter noen få meter går den på igjen.

Og med mitt forbruk rundt literen som jeg hadde før, så kunne jeg kjøre omtrent 5 mil på reservetanken, men da er tanken knusk tørr.

 

 

 

Med min MkI så merker jeg derimot at den faller fortere etter halv tank...

Reservetanken er også 5 liter der...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Idag ble bilen godkjent med ny cat...

 

 

Siste tanken ble det 67.5 mil med ca 30 mil som sist med langkjøring, siste 10 mil med ny cat, så det er en forbedring på 5 mil pr tank.

 

Håper den går enda billigere på neste tank.

Denne tanken så har jeg kjørt lengere enn jeg noengang har gjordt de 3 år jeg har hatt bilen.

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...