Jump to content

Skiftet dyse, motorvern blinker og fusker MYE!


jakob

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

 

Etter at bilen lenge har gått dårlig, og startet dårlig så skulle vi i dag sjekke kompen. Etter å ha tatt ut alle pluggene fant eg først ut at pluggen på syll 1. var SØKKVÅT.

Så kinnet vi motoren for å sjekke komp, og da kom det en "bensinsky" ut av syll 1. hver gang den skulle ha gitt bensin. Det gjorde den ikke på noen av dem andre syllinderne.

Dette gjorde at vi mistenket dysa, og den lakk. Dysa holdt ikke tett, og når vi skiftet denne i en lik, så ville ikke bilen svive skikkelig... :mellow:

 

Motoren sveiv skikkelig ujevn og var skikkelig treig opp i turtall.

-Vil si det virket som om tenninga var stilt veldig feil.. Men vi gjorde ikke noe med tenninga.

Tok av fuelrailen og satte dysene over en oljepøs og skulle sjekke sprutebildet. Dette såg også fint ut på begge dysene.

 

Lurer derfor på om:

 

1. Må hjernen resettes eller noe i den dur når ei dyse skiftes?

2. Kan det hende at en dyse fra focus 1,6 bensin og en annen dyse ifra samme bilen kan vere forskjellige på leveringsmengden?

 

Noen tips ellers? Er redd for å kjøre bilen fordi motorvernet blinker.. :glare:

 

Dyse orginalt : 98MF-BA : 9F593 : Y102P06683

annen focus. : 98MF-BA : 9F593 : 1024Q19049

 

 

Mvh Jakob

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Motorstyringen er delvis selvlærende. Hvis den har gått en stund med lekkasje fra dyse (og eksperimentering) kan den ha fått "dårlige vaner". Det skal gå seg til etterhvert med normal kjøring. Evt. kan dere koble fra batteriet en stund for å nullstille systemet.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Motorstyringen er delvis selvlærende. Hvis den har gått en stund med lekkasje fra dyse (og eksperimentering) kan den ha fått "dårlige vaner". Det skal gå seg til etterhvert med normal kjøring. Evt. kan dere koble fra batteriet en stund for å nullstille systemet.

 

Den har gått med dette en god stund ja :mellow:

 

Har tatt av batteriet og resetta/nullstilt systemet, men blir ikke bedre av det. Lurer på om den må kobles til en data og resette via den. Slette "feilkoder/nullstille" systemet? :huh:

 

Edit: hører virkelig ut som en feilstilling av gammeldags fordeler motor :blink: Vil ikke opp på turtall, drar dårlig og smeller i innsuget/innsugsrøret.

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

må inn med pc for å slette kodene helt. fjusker den fortsatt?

jeg måtte bytte katalysator i focusen jeg hadde, den var tett da hadde jeg samme symtom som deg. men jeg fikk ikke motorlampe.

har eventuelt katalysator vis du skulle trenge det.

2003 Ford mondeo 1982 sierra 1,6L-2,0 nå 1976 Ford Escort mk2 ombygd RS2000, 1977 escort mk2 rallycrossræser

Link to comment
Share on other sites

Ja, fjusker enda.. Men har ikke vert inne med pcen og slettet feilkoder enda. -_-

Skal høre med et verksted om dem kan slette feilkoder imårra og så får eg prøve om det funker med den nye dysa ;)

 

Edit: virker fremdeles som om den ikke får riktig tenning. At den får for mye fortenning.. Viss den sviver på tomgang så smeller det i innsuget når du gir gass.. :glare:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Smelling i innsuget er jo da typisk om den nå går for magert. Noe som er svært sansynlig, ettersom KAM(Keep Alive Meomory) sansynligvis har korrigert bensinmengden over hele registret til ett minimum, og du nå sansynligvis har en AFR på over 16 på det meste av registret.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Smelling i innsuget er jo da typisk om den nå går for magert. Noe som er svært sansynlig, ettersom KAM(Keep Alive Meomory) sansynligvis har korrigert bensinmengden over hele registret til ett minimum, og du nå sansynligvis har en AFR på over 16 på det meste av registret.

 

 

Kan høres ut som det er feilen nå ja.. :( Men hvordan fikse dette da? må den kobles til pc da? :huh:

Du har nok rett i at den går for magert, fordi pluggene var faktisk litt hvite nå :glare:

 

Men vi monterte den gamle dysa også for å prøve om den blei god igjen, noe den IKKE ble :blush: Dysa lakk så det dryppet under den når tenninga sto på /hadde stått på.. Men kan ikke si den så unormal ut når vi kinna motoren.. Kan det rett og slett ver at det lille den lekker er nok til å skape slike problemer? :angry:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Ei dyse som lekker vil ivertfall ikke fikse noe problem. Hvor lenge har du latt batteri vært bortkoblet for å prøve å slette minnet? Men mulig at bilen er soppas ny att du ikke får slettet minnet helt bare ved å ta av strømmen. Men etter ei resetting er det uansett ikke unormalt at motoren må lære seg å gå pent igjen.

Edit:

En diagnose kan uansett være på sin plass nå.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er en 2001 modell. Skal sette i den dysa som er iorden imårra før noe mer blir gjordt. ;)

 

Siste gangen hadde vi vell av battteriet rundt 15 min. Målerene gikk til topps og ned igjen, er ikke hjernen resettet da? :huh: Men skal den gå så ujevnt? hakker og hopper mellom 900-1200 omdreiinger.. Rister som fy.. :glare: Ingenting drag heller.. måtte slure som bare fy for å komme hjem igjen sist gang :whistling:

 

Edit: skal feilsøke den med pc imårra ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

I dag slepa vi bilen ned til et lokalt verksted, og satte på diagnoseverktøyet. Fant en feilkode, men den forklarte ikke så mye.. "motorstyring" sto det bare <_<

 

Så fant vi ut at vi skulle prøve å nappe av en etter en plugghette. Og fant ut at det var ingen/lite merkbar forskjell når vi dro av plugghette 1 og 4.

 

Kjørte til bilxtra og fikk kjøpt nye plugger, Denso plugger. Satte dem nedi og bilen gikk HELT FINT! B) :D

Pluggene var rett og slett dårlige, og den ene hadde faktisk sprukket fra bunn på isolasjonen og helt opp til tuppen.. :P

 

Så nå går bilen som ei kule og sviver helt perfekt :wub: Og starter med en gang også! ;) :)

 

 

Mvh Jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Flott at du fant problemet :) Men jeg ville vurdert overgang til NGK eller orginale plugger etterhvert når de du har i nå blir dårlig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Flott at du fant problemet :) Men jeg ville vurdert overgang til NGK eller orginale plugger etterhvert når de du har i nå blir dårlig.

 

ok, har ikke så god kunnskap innen plugger og pluggmerker.

Dem som sto i først var Bosch og nå er det som sagt Denso..

 

Men du anbefaler altså NGK? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at Denso plugger av standard type(ikke irdium) kan forårsake fjusking etter en tids bruk på eldre biler. Holder altså ikke like lenge som orginale.

Orginalplugger er for meg førstevalget på en orginal motor, og NGK på andreplass. Men nye Denso plugger er så klart bedre enn ødelagte plugger. Og bilen din er av nyere modell en de jeg tenker på. Så noen umiddelbare problemer tviler jeg på at du får :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...