Jump to content

Sette inn RSturbo i 1,6 91 clx zet


Guest marius_bentzen

Recommended Posts

Guest marius_bentzen

8) Hei, jeg er nå HELT NY i detta forum greiene. Og skal nå prøve meg på følgende.

 

Hvor lett er det å sette inn en RSturbo motor (85-88 mod?) i en 1,6i CLX 91 mod?

 

Har hørt at jeg kan bruke innsprøytninga og det fra den gamle 1,6l. eren. Er dette sant?

 

Er det noe mer jeg bør bytte samtidig? Chiptrimme? Bensinpumpe? osv

 

Og til slutt. Er det noen som vet om en slik motor med hel/fin turbo???

 

Ring gjerne om du vet om noe til salgs: Marius 982 13389

 

PS, takker for interessen og syntes dette ser meget bra ut

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet.

Rst burde gå greit hvis du har CVHmotor.

Bør vel bytte til xr3i mk5 understell og brems med en slik motor. Chip er vel heller vanskelig siden det er mekanisk innsprut.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne siden står litt om Rst i vanlig Escort www.escort-xr3i.com/art1.html

Link to comment
Share on other sites

Guest marius_bentzen

Tja.. hører hva du sier... men er ikke helt med.

Vet at RSturboen har vanligvis mekanisk innsprøytning.

men jeg lurte på å bruke den jeg har i nå? altså elektronisk innsprøytning...

 

Den bilen jeg nå har er en vanlig CLX....

 

Du mener jeg bør bytte til XR3I understell, men hva er forskjellen?

Jeg tenkte jeg skulle gå for brembo skiver/klosser foran og prøve å få montert skivebremser bak.....

 

Ellers har jeg akkurat satt på et nytt Jamex 60mm senkesett....

 

Noe annet jeg bør gjøre/vite?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hører hva du sier... men er ikke helt med.

Du mener jeg bør bytte til XR3I understell, men hva er forskjellen?

Jeg tenkte jeg skulle gå for brembo skiver/klosser foran og prøve å få montert skivebremser bak.....

 

Ellers har jeg akkurat satt på et nytt Jamex 60mm senkesett....

 

Noe annet jeg bør gjøre/vite?

 

Nå er det noe som heter støtdemper, stabilisator stag, fjærbein, hovedsylinder og bremseservoforsterker bla bla.

Xr3i var jo kalibrert for 1.8L 130hk så da dugde vel ikke vanlig 1.4/1.6 komponenter antar jeg.

 

Blir vel litt som å sette 750gsx motor i Tsx. Sterk sammenligning, men du skjønner vel meningen?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hører hva du sier... men er ikke helt med.

Vet at RSturboen har vanligvis mekanisk innsprøytning.

men jeg lurte på å bruke den jeg har i nå? altså elektronisk innsprøytning...

Noe annet jeg bør gjøre/vite?

 

Står her på www.escort-xr3i.com/art1.html :

Then, the tricky and frustrating bit, the RS Turbo used a Bosch KE-Jetronic fuel injection system which is electronically controlled, whereas the XR3i used the Bosch K-Jetronic system which is mechanical apart from the sensors.

You would need the complete KE-Jetronic system with all the its mounting brackets, wiring loom, fuse and relay box and sensors. On top of that you'd need the engine management control box with all its wiring.

 

Ser ut som hele ledningsnettet trengs da blir det ikke så lett allikevel selv om motoren passer.

Link to comment
Share on other sites

Guest marius_bentzen

Jeg skjønner... men det var en kar som sa han hadde peiling, og han sa følgende:

 

dersom du setter i en rsturbo motor, vil den passe rett inn, og du trenger ikke å legge om noe elektrisk, bare å bruke den innsprøytningen jeg har, og det skulle vistnok derfor bare være å putte inn, koble om noe varmeapp. ledninger, og koble på eksos, sette inn intercooler og dure av gårde.

 

Burde bytte bensinpumpe og legge opp et par ekstra dyser.. og kanskje skippe for at den skulle "passe" bedre til den nye motoren....

 

så det blir jo noe annerledes enn å sette en rsturbo i en gammel xr3i?!?!

 

som sagt har jeg jo nye dempere som burde takle det.... og bremsene bør jeg ordne på.... også kanskje et stab stag mellom dempertårna foran???

 

takker masse for interessen!!

Kommer snart noen bilder av bilen.

 

Vet du om noen motor til salgs eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest RsTurboKim

Hvorfor ikke bare sette i en rs2000 motor når du først skal oppgradere motor... Da har du 150hp med en gang uten turbo...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner... men det var en kar som sa han hadde peiling, og han sa følgende:

 

dersom du setter i en rsturbo motor, vil den passe rett inn, og du trenger ikke å legge om noe elektrisk, bare å bruke den innsprøytningen jeg har, og det skulle vistnok derfor bare være å putte inn, koble om noe varmeapp. ledninger, og koble på eksos, sette inn intercooler og dure av gårde.

 

Burde bytte bensinpumpe og legge opp et par ekstra dyser.. og kanskje skippe for at den skulle "passe" bedre til den nye motoren....

 

så det blir jo noe annerledes enn å sette en rsturbo i en gammel xr3i?!?!

 

Er ikke mester på nyEscort.

Trodde det var mekanisk innsprut på alle CVH inntil Zetec kom i 92. Ser nå at CVH fikk "hjerne" i 89-90 da er du kanskje litt på vei allikevel?

 

Mk5 Xr3i brems er 260mm ventilert mot 240mm på vanlig Escort.

Bruk denne link for sammenligning av brems, fjæring og andre komponenter www.mekonomen.no/katalog.asp?butik=6024-000&sprak=N

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at motor og gir passer rett ned, innsprutmanifolden passer ikke rett på pga toppen på rst motoren er litt forskjellig. Så du må endten modifisere toppen for å passe på innsprutmanifolden eller modifisere innsprutsmanifolden for å passe på toppen.

 

Når det kommer til det elektriske på innspruten så trenger du endten en hjerne fra en engelsk fiesta rst eller en chip til den hjernen du har, bensinpumpa du har holder lenge.

 

Grunnen til at du skal montere xr3i(el Rs2000) drivverk på din er at alt er forsterket for å ta ekstra hkdreiemoment. Bremsene på Xr3i kom i to forskjellige utgaver 239mm og 260mm. 260mm er det som står orginalt på min så hvis du skal få dette prosjektet godkjent så er jo det et pluss. :wink:

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Guest marius_bentzen

jøss jøss.. se her ja......

 

hm.. dette ser jo lovende ut......

 

men tror dere den vil gå idet hele tatt med den chippen som er? eller nå jeg bytte den for å i det hele tatt få start på motoren?

 

Tenkte jeg skulle beholde drivverket og girkassa i første omgang...

 

og anskaffe brembo skiver foran, og kanskje prøve å få montert skivebremser bak.

Er det skiver bak på RSTurbo???

Er det noen som kan skaffe meg en så kalt rst motor?

Link to comment
Share on other sites

Guest RsTurboKim

Det er ikke skiver org. bak på rst..

Men det er ikke vanskelig å bytte te skiver...

Bare handle en overgang så du får festet calipperene...

Link to comment
Share on other sites

Guest marius_bentzen

:roll: Javel..... men må jeg bytte ut noen bremserør el. noe for å få på skiver bak?

 

Den insprøytninga som ikke passa helt på motoren.. hvor mye var det snakk om tro??? Hva må til liksom?????

 

Kunne jeg få den til å gå med standard chip?

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løper bort på ford og sjekker forskjellen mellom din bakaksling og en til rs2000 så ser du hva du trenger å skifte for å få skiver bak. Tror ikke du trenger å skifte noen bremseslanger men kan godt hende det er noe annet du trenger, feks håndbrekk kabelen.

 

Hvis du ser her http://st2000.s5.com/kejtoefi.html det omhandler ikke å sette på innspruten på en rst motor men her får du en oversikt over hva du trenger å gjøre.

 

Jeg har noen bilder av en ombygging som jeg kan sende deg hvis du er interessert.

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Guest marius_bentzen

da tror jeg jeg sier JA TAKK!! :wink: VELDIG BRA!

 

Send gjerne bildene til marius_bentzen@netcom.no

 

takk igjen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...