Jump to content

mitt mk1 granada prosjekt trenger papirer


dingo84

Recommended Posts

har en 76' 4dørs basic altså 2 litern med manuell. Skal først sveise høyre kanal, hjulbuene bak, plata under fangeren og hjulbrønnen. Kunne tenkt meg å bytta bremsene foran til noe større i samme slengen likegreit, for har planer om å sette i en 302 v8 senere. På bileXtra sa de at 2,6 og 3.0 har samme bremser, stemmer det? Trenger nok bare å bytte fora til 2,6 sålenge de er ventilertte. Skal godkjenne en 302 på rundt 150 hk, og trimme den senere. Er det mer som må til for å overbeise bt i arendal? Kansje noen har papirer på alerede godkjent ombygging, og da ville jeg blitt glad hvis noen kunne sendt meg en kopi :) kan jo også henvise til perana utgaven i tilleg. Ford norge har vel info på det? Gleder meg syit til å bygge om og nyte v8 lyden. Men det jeg trenger er motorfester, travers, større radiator, riktig tenning som de originale kablene paaser i? Må ma flytte radiator lengre fram? Noen som vet hvor jeg kan skaffe motorfestene? Skal bruke en automat kasse som hører til 302'n, og hørt at originaltraversen passer i hulla på granadan. Takker mye for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen direkte erfaring med aktuelle modell og motor, men du må ha dokumentasjon på HK/NM på den nye motoren du skal ha i + at du helst bør ha dokumentasjon fra Ford om hvor mye HK/NM akkurat din bil (og med det mener jeg papir stempla fra de med ch nr) samt eventuelle endringer du må gjøre med bremser/understell for at det skal samsvare. Vet ikke om Ford gir ut sånn?

 

Motoren du skal ha inn må heller ikke veie mere enn Ford motoren, vet ikke om det er noe problem? Så må du ha kvittering på hvor du har fått delene fra.

1982 Granada 2.0 L - Bruksbørse!

+ Diverse gammel Volvo

Link to comment
Share on other sites

Bremsene på 2.6 og 3.0 er like, ventilerte skiver og calippere med mellomstykke. Dette er bolt on uten problemer. Bremsekraftforsterekeren er forskjellig fra rekke firer til V6, så den må du nok også bytte. Når du først er i gang ville jeg anbefalt calippere fra Mk2 2.8i, de har litt større bremseklosser. Klossene kommer både med og uten slitasjevarsler. Jeg ville også byttet til hovedsylinder fra 2.8i da denne har litt større stempeldiameter. Det er også ganske vanlig med V8 prosjektene at det benyttes 10" tromler fra Stasjonsvogn. Disse kan være litt vriene å få tak i.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Bremsene på 2.6 og 3.0 er like, ventilerte skiver og calippere med mellomstykke. Dette er bolt on uten problemer. Bremsekraftforsterekeren er forskjellig fra rekke firer til V6, så den må du nok også bytte. Når du først er i gang ville jeg anbefalt calippere fra Mk2 2.8i, de har litt større bremseklosser. Klossene kommer både med og uten slitasjevarsler. Jeg ville også byttet til hovedsylinder fra 2.8i da denne har litt større stempeldiameter. Det er også ganske vanlig med V8 prosjektene at det benyttes 10" tromler fra Stasjonsvogn. Disse kan være litt vriene å få tak i.

Er lik Bremsekraftforsterker på alle granada( mk1) med untak av 1.7 literen som er fra taunus.

Mest vanlig er ate men er og levert med girling.

Har godkjent byggesøknad på 302 i en 77 2 dr sedan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...