Jump to content

granada modifikasjoner


rene`racing

Recommended Posts

tenkte me kune lage oss en tråd der me deler erfaringer og søknader/svar til bt for ombygging/modernifisering av granada,så det er bare til å slenge ut dokumentasjon og erfaringer!!

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

Go ide...

Holder på og få laget en søknad nå for og få gokjent 2,9 12v efi. med twinturbo..

Poster når den er sendt og jeg har fått svar.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

godkjennings papir fra ford til felger ned til 28 i innpress,

dokumentet er fremskaffet av jan samuelsen.

han har en ganske potent granada med 351 v8 og heftig understell/bremser.

Edited by rene`racing

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med den der!

Det var et saklig og redelig svar, som strakk opp en del retningslinjer for oss andre.

Med den der i bakhånd bør det ikke by på problemer å få godkjent min bil... :D

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Liker denne tråden :)

 

Skal til å skrive søknad ang ombygging til 302 v8 i min -83 Granada.

 

Håper at flere legger ut dokument fra prosessen med å få godkjent sine

biler.

 

Det er alltid god hjelp i å kunne refferere til lignende ombygginger når

man snakker med BT :)

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har papir på ombygging fra 2.3 til 2.8i, fra Ford, si ifra, men har ikke tilgang på scanner dessverre...

 

De papirene vil jeg gjerne ha! Du kjenner ingen med scanner eller noe da?

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
tuv på eiker senkesett.

her en link til min side, der har du papir fra ford som forklarer de vesentlige forskjellene fra 2.0-3.0 mvh

 

http://smg.photobucket.com/albums/v288/Gra...20av%20Granada/

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå fått skanna papiret, men får ikke lagt ut, verken i photobucket eller her pga. TIFF-fil ikke godkjent visstnok.

Prøvde å konvertere til jpg og gif men blir bare til 8i-fil som heller ikke blir godkjent.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

var innom biltilsynet i tønsberg, kjenner meg på godt å vondt etter att jeg godkjente min mk1 24v der.

 

Ble dratt inn i forhør i kontrollhall,dem hadde sett granada mk1 med v8..... og visste att jeg var rette mannen å spørre... he he

Ska si dem ble sjokka da dem dro opp datasystemet å fant en orginal granada v8 i norge:) he he

Så nå er ikke 5.0L v8 255 hk på standard 3 liter understell ulovlig....

Perana Power of south africa :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Legger ut søknaden min jeg.

Og svaret jeg har fått av biltilsynet....

 

Søknaden:

 

 

Svar fra BT.

 

Scan01.jpg

 

Scan02.jpg

 

Scan03.jpg

 

Scan04.jpg

 

Har sendt denne mailen til ford nå, i håp om litt hjelp derfra:

 

Ørjan Svardal Helland 29.05.2007

Grunnane 33

5251 Søreidgrend

 

 

Søknad om motorbytte i granada.

 

Hei, jeg har søkt biltilsynet om og få gokjent ett motorbytte i min Ford Granada 2.8i GL 1981mod. (skiltnr. KE72953) (rammeNr.WF0FXXGAGFBD91543 )

Til en 2.9i EFI motor fra en Ford scorpio, sammen med en del andre endringer og modifikasjoner.

 

Har fått ett positivt svar men trenger litt dokumentasjon fra dere, jeg har brukt en Ford Granada perana V8 som ble bygget i Sør Afrika av Basil Green Motors, med en 302 Windsor motor på 220hk som en av grunnene til att min bil vil tåle den planlagte motoroppgraderingen.

Men biltilsynet krever att jeg dokumenterer att det er samme spesifikasjonene på rammen i de to bilene. Att de tåler den samme effekten, så jeg trenger en bekreftelse fra dere på dette. Enten som ett skriv fra dere om att det er det samme, eller som en refferanse til delekattalog eller lignene.

 

Jeg legger ved søknaden jeg har sendt til biltilsynet som vedlegg til denne mailen, og svaret jeg har fått fra biltilsynet.

 

Håper på en positiv tilbakemelding, og litt hjelp til og få en god gammel ford på veien med litt oppgradert ytelse.

 

 

Mvh.

 

Ørjan Helland

 

 

Noen som har noen andre gode tips eller ideer. For og få bilen gokjent?

 

Synes det er rart att de skal ha pappir på att senkesetet skal tåle de ekstra 70hk. Vekter og bremser, og topphastighet blir jo så godt som likt. Er jo umulig og få noen fjører som er gokjent med dette oppsettet. Noen som har noen tips der?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt snakk om at det finnes EN granada med orginal V8 i norge. Denne kan være til god hjelp til deg, og kanskje eventuelt til meg etterhvert. Jeg husker ikke helt antall hk, men mener det lå på 200-250. Hvis du klarer å spore opp denne, så kommer du glatt gjennom denne godkjenningen! Det har jeg tenkt å gjøre hvis planene mine om 2,9 twinturbo går i oppfyllelse. Hold meg/oss oppdatert :)

 

Edit: Leste bare svaret fra tilsynet jeg, så ikke at du allerede er på sporet. Dette senkesettet er jo vel også godkjent til denne V8'eren? Trenger vel ikke mer bekreftelse enn det?

Edited by Vebba

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var DEN lefsa da! De liker å gjøre ting vanskelig. Får se hva Ford svarer da, men jeg har en anelse. Kanskje Ford England, eller Tyskland er bedre.

 

Står jo aldri noe om motoreffekt i Tuv papirer til senkesett????

Tror ikke det hjelper så mye å bytte bremsene bare bak, det er jo foran det er mest effekt av dem.

Link to comment
Share on other sites

Oioi :mellow:

Det var en voldsom tilbakemelding gitt. Synes det virket veldig pirkete. Brodern var innom BT på kontroll med sin bil og når de så polyforingene hans fikk han nesten klapp på skulderen. De er nok livredde for å ta på seg ansvar, skjønner jo det, men å pirke på at en skal ha TUV papirer på foringer, helt alvorlig.

Tviler på Ford gidder hjelpe så mye, men referanser til andre godkjente Granadaer kan vel hjelpe på.

 

Ekkren hos BT i Bergen virket greiere. En kompis snakket med han , og fikk litt mer positiv respons. Kanskje en prat med han kunne være tingen?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Likte godt å skrive brev han saksbehandleren....

 

Forstår ikke helt det at det skal dokumenteres at senkesettet tåler mer hk.

Er det ikke bare vekt og høgde på bilen som står i Tuv papirene da? Tysken min er ikke eksisterende, så jeg

har aldri finlest Tuv papirer, men det eneste jeg kan tenke meg står der om effekt/moment er antall Nm.

 

En annen ting: Eksisterer det Tuv papirer på noe som heter poly-foringer?? Det er jo ikke vanskelig å se etter om foringene

passer på bilen. Etter en slik ombygging som er beskrevet her skal de jo ut å prøve bilen uansett. Er det ikke da godt nok at

bilen oppfører seg tilfredstillende?? Den vil jo være bedre å kjøre enn når den var ny....

 

 

351RS: Hadde ikke du alu-foringer i traversen og klokka bak når du godkjente din? Eller monterte du de senere?

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, alt var på, å de gikk igjenom hele bilen. Poly var jo åsså nevnt i min søknad, men hørte ikke et kvekk om det. Mener det står i regelverket at det skal være minst like bra som orignalt. Å at poly oppfører seg akkurat som gummi, bare stivere vet jo alle.

 

Er nok en mulighet for at dette er en liten paragraf-rytter.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...
Guest Lynvingen
Noen som har prøvd å sette i en 2,9i motor som brukes i en scorpio i en 2L granada?

 

Det går helt fint. Hadde 2,9efi i granada bilcrossbilen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...