griped Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 (edited) Hei, jeg sliter litt med at batteriet på sierran min lader ut. Jeg har funnet ut at den ledningen som går fra pluss polen på batteriet til tenningslåsen og sikring nr.9 går delevis til jord. Hvis jeg drar ut sikring 9 og kontakten inn på tenningslåsen så måler jeg 625ohm til jord. Er dette normalt? Jeg legger med koblingsskjema der jeg har markert ledningene som lekker til jord. Den er markert med rød og jeg har satt en strek på tvers der jeg har isolert den ifra. Takk for svar Edited November 23, 2011 by griped Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Hvor måler du den motstanden mellom, pluss ledning på batteri og jord? Mål heller hvor mye amp den trekker, for å se hvor mye forbruk du har. Stereo og klokke er de som skal trekke litt, ellers er ettermont alarmer ofte årsak til slikt. Sigarett tenner hender også at de drar strøm selv når de ikke er i bruk Link to comment Share on other sites More sharing options...
griped Posted November 22, 2011 Author Share Posted November 22, 2011 Begynte med å ta ut batteriet og måle motstand mellom + og -. Der var det full kontakt pga. dynamoen. Koblet ifra dynamoen og prøvde igjen, fortsatt en del kontakt fra + til -. Det er jo mange ledninger som går inn på + polen til batteriet. splittet opp disse for å måle hver enkelt for å identifisere hvilken ledning som "lekker". Fant ut at det var ca 500ohm mellom + til forsterkeren og jord. Tok denne bare helt vekk. Til slutt var det denne ledningene som går til tenningslåsen hvor det var 625ohm mellom enden på denne (hvor den går på batteriet) og jord. Håper det var til hjelp Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Man måler ikke motstand, når man søker etter strømforbruk. Kopl i serie og mål amp, evt bruk en prøvelampe, mellom pluss på batteri og pluss kabel og se hvor sterkt det lyser. Så tar du ut en og en sikring, for å finne kretsen du har forbruk i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
griped Posted November 22, 2011 Author Share Posted November 22, 2011 Ok, skal prøve det i morgen da. Men denne ledningen skal da ikke gå til jord på noen som helst måte. Så da burde den jo ikke gi utslag på multimeteret mellom den og jord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Kan være tenningslåsen eller kontakten før, som har noe overslag. Eller noe annet, som kan være koplet innpå kretsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
griped Posted November 23, 2011 Author Share Posted November 23, 2011 Tar jeg på prøvelampen, så blinken den pulserende som om den gikk igjennom et rele... laster opp en film av det snart. Hva fan er dette for noe?? Her har dere en film. Takk for hjelpa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Det kan være stereoen eller evt alarm. Dra ut sikringen eller kopl fra stereo og klokka og se om du forsatt har noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
griped Posted November 23, 2011 Author Share Posted November 23, 2011 Den blinker x-antall ganger før den stopper. Er det kanskje noe med at hjernen finner på dette pga den har blitt resatt og starter opp på nytt? Problemet med bilen var hvertfall at dynamoen ikke ladet. Så nå fungerer den mye bedre og sviver finere også Regner med det bare skal være sånn på den ledningen jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Bra du fant ut av det da. Mangen biler, som har litt pulsering i kretsn, når allt er avslått Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Du er en dårlig feilsøker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now