Jump to content

Mondeo III 2002 (bensin)


RsturboS2

Recommended Posts

Hei.

jeg kjøpte en mondeo i høst ( ca uke 41).

 

Den persjone jeg kjøpte den av sa at han hadde hatt et fult oljeskift i sommer. Og at den ikke hadde noe mere enn normalt forbruk av olje. ( hva enn det betyr).

 

Denne har nå begynt og bruke olje helt plutselig ?? jeg tenker hva som er mere enn normalt.

 

jeg var ute og kjørte en dag bare en tur på butikken.. så i en sving tente olje lapa men den slokket like fort igjen og har i senere tid ikke lyst.. så jeg fylte på umiddelbart en liter olje ( castrol).

 

1: hva kan være grunnen til at den har begynt og sluke olje ?

 

2: jeg var under bilen og rett på framsiden av bunn panna fant jeg en svart rund kopp som var veldig oljete olje søl. hva er dette? lekkasje?

ser ikke noe oljesøl der bilen står parket..

 

 

Ser mistenkelit ut som noe oljefilter tull? den runde koppen sitter om trent der som på det bilde viser. nederst der.. skal ut og ta bilde!

 

 

Motor

 

3: bilen er en ford mondeo 2002 III godt litt langt da.. 220.000 ca. men i utgangs punktet var i orden så skulle jeg tror det kunne gå litt til.

 

jeg fårstår ikke hvorfor den skal sluke olje nå.

 

denne peile pinnen er litt rar og.. virker som den er for slakk kanskje den måler feil ? den er så slarkete.. hele greia er rart.

 

ber om noe Gode forslag til hva jeg skal sjekke her.

Edited by RsturboS2

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

Den svarte koppen er oljefilteret ja. Du kan jo ta ett oljeskift hos NAF til 1kr(pluss prisen av olje) og se om det hjelper. Skal være noe pakninger der som kan ha begynt å lekke.

 

Ellers hjelper det nok å dra bilen litt ut på girene, og la den bremse ned på turtall innimellom, ikke at det skal ha noe direkte påvirkning på oljeforbruket, men da får man renset opp litt inni motoren.

 

Fyll opp olje til max-streken på peilepinnen(sørg for at den sitter helt nede på plass når du peiler) og kjør 1000km. Oljeforbruket bør ikke overgå 1L iløpet av den tiden, på noen bil egentlig.

Link to comment
Share on other sites

har samma modell eg og med 1,8 bensin som er gått 262000km.. min bruker ikkje stort av olje. har fylt ca 2dl. siden siste oljeskift for snart 1500km siden.

 

er litt vrien og få helt skikkelig tett pakninga på filtert. strammer du for mye skviser du den bare ut og da lekker det.

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Den svarte koppen er oljefilteret ja. Du kan jo ta ett oljeskift hos NAF til 1kr(pluss prisen av olje) og se om det hjelper. Skal være noe pakninger der som kan ha begynt å lekke.

 

Ellers hjelper det nok å dra bilen litt ut på girene, og la den bremse ned på turtall innimellom, ikke at det skal ha noe direkte påvirkning på oljeforbruket, men da får man renset opp litt inni motoren.

 

Fyll opp olje til max-streken på peilepinnen(sørg for at den sitter helt nede på plass når du peiler) og kjør 1000km. Oljeforbruket bør ikke overgå 1L iløpet av den tiden, på noen bil egentlig.

 

fant det ut det selv. etter vært litt vanskelig og beskrive men ser ut som det er en del søl der. nå er det for mørk og se noe vettugt idag.. så blir i morgen.. men høres veldig rart ut til en bil som har rulla 220.000. vi for se om det blir bedre dette. tror jeg kjører ganske greit.

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

Min har gått 300000 :)

og bra er det ! synes det er rart at den skal begynne og bruke olje etter 220.000 helt plutselig. bare fordi jeg har kjørt lillehammer bergen 4 ganger. kanskje det er fjellovergangen den ikke trives med? hehe.

 

lurer på om jeg skal ta et fullt oljeskift..

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...