Jump to content

Comp. dist 2,8V6


Sierra"2.0iS

Recommended Posts

Jeg var nettopp nede i garasjen å sjekka. Det jeg kommer frem til er 40mm sånn grovt med skyvelære.

 

2,8 stemplene er helt flate om jeg ikke tar helt feil

stemmer det

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

2,8 stemplene er helt flate om jeg ikke tar helt feil

 

Ok, så noen bilder av et stempelsett til 2.8 på en nettside, og det så ut som de hadde en liten negativ dome.

 

Takker for raskt svar, er på jakt etter stempler som skal brukes i et lavbudsjett 2,2 liter OHC motorbygge.

94mm borring og 79mm slag; 2193ccm.

Er det noen bra stempler til grei pris å finne noen sted? Burton har noen, men veldig dyre.

Fant noen rimelige på www.cologneengines.com men usikker på kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Her dukket det opp litt ja, 2,9 stemplene har litt smalerer ringer og dermed mer fristene å bruke, men dish'en er nok i største laget til å gi nok kompresjonsforhold, skal prøve å havne runt 10:1

Men 2,8 stemplene var jo veldig hyggelig på pris, selv om en må kjøpe et sett med 6stk.

Link to comment
Share on other sites

Neida.

http://www.summitracing.com/parts/UEM-S1174-1-0MM/

http://www.summitracing.com/parts/SLP-W433NP40/

 

Hvis du bytter ut 1993 ccm med 2193 ccm så øker kompforholdet fra 9,2:1 - 10,0:1. Flate 2,8 stempler vil gi dette resultatet og kan derfor innledningsvis virke som å være det rette valget.

 

Personlig hadde jeg likevel valgt 2,9 stemplene og planet blokk og topp til kompresjonsforholdet ble som ønsket. ;)

Dette resulterer i ett bedre forbrenningskammer og mindre friksjon og begge deler er å foretrekke.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja frister mest å gå for 2,9 stempler, koster $125 for et sett med 6stk, regner med dette er uten ringer, men uannsett billig.

Har et par ferdige topper som er planet og med en squish på 1,1mm skal jeg havne på ca 9,85:1 om jeg regner med 12ccm volume på dish'en.

Går jo muligens å dreie av disse stemplene 1mm og minske dish'en med 2-3ccm

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det slik:

Komp. høyde OHC: 40,3 mm.

Komp høyde 2,9: 38,8 mm.

KOmp høyde 2,8: 38,4 mm og/eller 38,9 mm.

 

Hvis du følger linken så ser du at stemplene også selges enkelvis. Ringer er ikke inkludert.

Stempler: http://www.summitracing.com/parts/UEM-S1199-1-0MM/

Ringer: http://www.summitracing.com/search/Bore-mm/94-000mm/Second-Ring-Thickness/1-75mm/Oil-Ring-Thickness/3-5mm/?Ns=Rank%7cAsc

 

Hvis man regner på en 2,9 motor med 93 mm borring *72 mm slag:

49 ccm i toppen.

8,5 ccm i pakningen.

Helt flate stempler som ligger likt med blokken så får man 9,505:1 i kompforhold.

Motorene er oppgitt til 9,0:1 og dette krever kun 3,64 ccm i tillegg, så 12 ccm volum i dish er ikke reelt.

 

Når motorer bygges med stempler som går "rett og og stabilt" som det disse 2,9 stemplene gjør, så bør du definitivt knipe squish klaringen ned til ca. 0,8 mm. 2,9 motorene har dette originalt. Differansen mellom stempler flush med blokken og 1,2 mm toppakning og stemplene 0,4 mm over blokken og 0,8 mm squishklaring utgjør ca. 3,40 ccm.

Dette indikerer at det reelle dish volumet i 2,9 stemplene må være ca. 7,0 ccm for ett kompforhold på 9,0:1.

 

2,9 stemplene har forøvrig en komphøyde som er 1,55 mm lavere enn originale OHC stempler så dette burde passe greit til din strokerveiv og OHC blokk og OHC topp kan i tillegg planes mye.

 

med en squish på 1,1mm skal jeg havne på ca 9,85:1 om jeg regner med 12ccm volume på dish'en.

Med utgangspunkt i dine tall:

Hvis du planer blokken og kniper squishen fra 1,1 mm til korrekte 0,8 mm så øker kompforholdet fra 9,85:1 - 10,16:1. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så at stemplene også selges enkeltvis, men prisen på 4stk i løs vekt overstiger prisen for en "sixpack"

Vurderer faktisk om jeg bestiller 2 sett, så blir det nok til to motorprosjekter til.

Målt på de OHC stemplene jeg har liggende, så er comp.dist ca 41,6mm, Coswort stemplene jeg har her har comp.dist 40,5 og det stemmer vel egentlig med OHC råder med C-C 127mm (5") og Cosworth C-C 128,5mm(5,060")

Uansett så blir det å gå for 2,9 stempler, så får man ta justeringene etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Tok kontakt med motorverksted for avtale om borring idag, og de nektet å bruke disse stemplene fra Keith Black.

Hadde for svake skjørt, og det oppstod skjørtebank veldig raskt. Da blir det også skummelt å kjøre med liten squish-høyde.

Ble anbefalt Sealed Power.

Akkurat.

Det var nytt for meg. Sealed Power er iallefall enda billigere. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ja var faktisk ennå billigere og ikke så dyp dish, men noe større dia.

Antar at disse er ligner 2,9 Mahle stemplene. De andre ligner 2,9 Ford stemplene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...