Jump to content

Ulyd fra Phonoutganger?


sind-mag

Recommended Posts

Hei

 

Satte i ny spiller i bruksbilen for ca 3 mnd siden. Denne gikk plutselig i protect etter jeg la på vinterhjul (forrige mandag), prøvde med en annen spiller og der var alt ok.

Fikk ny spiller av forhandleren som jeg satte inn på fredag, kjørte ca 30 mil så begynte den med ulyd fra begge forsterkerne, hele tiden en irriterende men ikke veldig høy "booo" lyd pluss at det dunker krafig i subber når jeg skifter sang eller slår av spiller, dunkingen kan også komme helt uten at spilleren skifter sang eller jeg trykker på den(kun når jeg kjører). prøvd nye phonokabler fremdeles samme ulyden.

Prøde igjen å sette inn spilleren som jeg har hatt i bilen i 3 år før jeg først byttet, da er det ingen ulyder, med både nye og gamle phono kabler..

 

Specs:

Kenwood bt60u spiller http://tryland-tekniske.no/elementvisning.php?PID=435

Kikker frontsett av ukjent betegnelse, disse går rett på spilleren uten ulyder

3x xelent 10" subber, drives av en Xelent tx300a forsterker http://tryland-tekniske.no/elementvisning.php?PID=94 http://tryland-tekniske.no/elementvisning.php?PID=228

hertz 6x9 drives av xelent 4.60 forsaterker http://tryland-tekniske.no/elementvisning.php?PID=171

Har og en emphazer kondensator , tror denne er på en farad.

21 mm strømhabel fra batteri å bak, 21 mm jording på ca 0,75 m festet i setefestet bak

 

Noen som kan hjelpe meg med hva som kan være galt??

 

Bilen dette står i er en 93 scorpio stv om det har noe betydning

Edited by sind-mag

<img src="http://i33.photobucket.com/albums/d95/sind-mag/Bila/Utennavn.jpg" border="0" class="linked-sig-image" />

Link to comment
Share on other sites

Slike ulyder på linjeutganger pleier da rimelig ofte og være feil med jording, evnt. for dårlig jording...

Du har sikkert samme ulydene på høytalerne dine, bare at dette blir overdøvd når du spiller.

 

Det minner fælt om problemet på mange Pioneer før i tia, om jordinga var dårlig, så brente man en forbindelse inni spilleren, som resulterte i akkurat det problemet du har nå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner poenget ditt men synes det bare er så rart at ikke den gamle spilleren som har stått i i ca 3 år fungerer utmerket? Grunnet til at denne ble byttet ut var at jeg ville ha flere funksjoner.

 

Btw er ikke ulyd i høytalerne som er drevet rett fra spilleren..

 

Skal sjekke jordingspunkt for irr/rust i morra å ta en snakk med forhandleren

 

Edit: tenke jeg skal måle spenningfall også, hvor mye fall tror dere kan være akseptabelt bak på forsterker? måles med motor i gang eller av?

Edited by sind-mag

<img src="http://i33.photobucket.com/albums/d95/sind-mag/Bila/Utennavn.jpg" border="0" class="linked-sig-image" />

Link to comment
Share on other sites

Kondensatoren skal fjerne en god del dynamostøy, å når du fremdeles opplever slik støy så er det mulig du har en utfordring foran deg. Jeg hadde en Pioneer (som selfølgeli har en dynamostøy-forbannelse hvilende over seg) som var helt forferdelig. Jeg hadde aluminiumsfolie rundt signalkablene. Spiller og forsterker fikk samme jordingspunkt. Jeg jordet begge signalkablene. Kondensator. Å til slutt kjøpte jeg en støyfjerner, som du finner blant annet på Mekk. Med denne mellom spiller og signalkabler kom lyden seg veldig, men ikke helt. Slike støyfjernere er egentlig ikke anbefalt fordi det er så mye motstand i dem som gjør at du ikke får den fulle effekten du er ute etter, så det var en siste utvei.

 

 

Her er noen punkter:

 

Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

 

Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

 

Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

 

Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

 

Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

 

Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

 

Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

 

Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

 

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

 

Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

 

Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

 

Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

 

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

 

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

 

Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

 

Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

 

Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Dette er ALLTID relatert til dårlig jording, så jordingen er det første du bør sjekke. Trekk gjerne jord helt frem til batteriet, legg opp ny jord mellom batteri og karosseri også, samt en ekstra pluss fra dynamo til batteri. Har du et batteri som ikke er 10år gammelt, så har du heller ikke bruk for noen kondensator, så den kan du i grunn kaste.

Har du brent jordingen i signalutgangene dine, så kan du prøve å jorde skjermingen/ytterdelen av signalkabelen, og se om det hjelper (selvfølgelig ETTER at du har gjort alt det andre her)

Pluss fra batteri skal være adskilt fra signalkablene.

 

Du kan også med fordel koble frontsettet til forsterkeren i steden for bakhøyttalerene som sliter med å spille rent pga trykket fra suben. Greit du har ræva fronthøyttalere, men det er tross alt der du sitter og kjører, så da er det også der det er mest riktig å ha lyden. Gjør man en skikkelig jobb med fronthøyttalere, og har høyttalere av litt kvalitet, så er høyttalere bak i bilen helt overflødig. Høyttalere i hatthylla er bare tull dersom man har sub baki ;)

Link to comment
Share on other sites

Høyttalere i hatthylla er bare tull dersom man har sub baki ;)

Så pasasjerene skal bare sitte bak å høre på bass? Selv har jeg alltid hatt hattehyllehøytalere å sub i bagasjen. Du får mye mer diskant å mellomtone i hele rommet. Hvis du bare bruker frontsett i kombinasjon med sub så synest jeg lyden blir så feil. Det er så skarp lyd framme med bare lavfrekvens lyd bak. Selv har jeg alltid brukt 2 veis i dørene foran, 3 veis i hattehylla bak (med kasse) å sub i bagasjen. Jeg synest du får mer en suround følelse.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Så pasasjerene skal bare sitte bak å høre på bass? Selv har jeg alltid hatt hattehyllehøytalere å sub i bagasjen. Du får mye mer diskant å mellomtone i hele rommet. Hvis du bare bruker frontsett i kombinasjon med sub så synest jeg lyden blir så feil. Det er så skarp lyd framme med bare lavfrekvens lyd bak. Selv har jeg alltid brukt 2 veis i dørene foran, 3 veis i hattehylla bak (med kasse) å sub i bagasjen. Jeg synest du får mer en suround følelse.

 

Ja, hver sin smak, men med et frontsett som er montert skikkelig, med demping i døren, solid innfesting og riktig vinkel, så blir det lyd nok til alle i bilen. Du finner ingen konkurransebiler med høyttalere baki feks, rett og slett fordi lydbildet blir feil. Et "riktig" oppsett skal være slik at det høres ut som den som synger står midt på dashbordet ;) Ut ifra det du forteller, så har du hørt noen oppsett som er helt feil, bla fordi man ikke skal høre hvor suben kommer ifra når den har riktig delefrekvens osv. Selv så har jeg 6" basselementer foran, som spiller alt under 80hz, og 4" fulltone i dashen som spiller fra 80hz og opp, koblet til en 4 kanals forsterker som deler aktivt, og det spiller meget høyt, pent og med plenty trøkk. Skal nevnes at dette settet ikke er gratis, men veldig rimelig i forhold til hva man får. Også har jeg selvsagt en sub baki, som tar seg av alt under 60hz.

 

Men du har i det minste kasser på høyttalerene dine i hatthylla, så da slipper du ihvertfall at de låter crap pga trykket fra suben :)

Link to comment
Share on other sites

Ja som dere sier er smaken som baken :blush:

 

Jeg kommer til å fortsette med å ha høytalere bak å, stilt inn på den måten jeg liker å ha det.

 

Men så til saken: var nede til forhandler å han så det samme som dere, støyfilteret er defekt å antagelig pga dårlig jord.

 

Så i ettermiddag har jeg røsket ut annlegget å skal nå forsikre meg om at jeg får nok jord når spilleren kommer tilbake fra reprasjon.

 

1 skal nå sette inn ett ekstra batteri, litt fordi jeg har hatt det i bilen før, men mest fordi det hjelper mere enn det kondisen gjør,

kabel mellom batteriene med sikring i begge ender og laderele, kabel fra batteri bak ut til forsterker(e) med sikring, er dette riktig framgangsmåte?? Ekstra ledning fra dynamo til batteri, er det noe jeg MÅ ha(grusomt trangt pga v6 og 4x4)

 

2 jord: forsto ikke helt det dere mente over med samme jordingspunkt. Bør/må dette være jordet i samme bolten bak, alså alle jordingene på samme plass?? Hvor stor bør bolten til jordinga være 10mm? ser jo at jeg hadde for dårlig jording, var bare skudd inn i festene til øvre gulv i bagasjerom(m6). Skal og ta å legge på en ekstra jordingskabel foran på batteri og ned til karoseri.

Hadde det evt vært bedre å sveise inn en m10 bolt i karosseri bak å ta jordinga fra den?

 

3 Bør jeg legge opp ekstra strøm og jord til spilleren også, evt jorde den i karoseriet på spilleren? Har bare orginalledningene der nå..

 

Blir heller ikke å sette inn igjen 3x10" kassa med forsterker, blir bare en 10" og en kicker kx 600.1 forsterker istedet.

 

 

Men nå SKAL jeg ha nok jord, for vil ikke ha dette problemet igjen <_<

 

Takker for svar folkens, lært mye nytt i dag :)

Edited by sind-mag

<img src="http://i33.photobucket.com/albums/d95/sind-mag/Bila/Utennavn.jpg" border="0" class="linked-sig-image" />

Link to comment
Share on other sites

Jordingen fra spilleren er ikke så stor som den fra forsterkeren, så det beste da er å trekke en ny jord fra jordpunktet i bagasjen å frem til spilleren. På den måten kan du forsikkre deg for at du ikke får spenningsfall. Hvor stor bolten er bak er ikke det viktigste, det viktige er at du har rent gods og at du har 12v der du monterer kablene. I gammle biler er som oftest det meste av karoseri sveist, men nye biler er mye limt. Da kan det bli utfordringer å finne gode koblingspunkt. Du kan eventuelt bytte ut kabelen fra dynamoen med en ny og litt større. Kablene svekkes over tid. Men kondensator ville jeg beholdt, for den kan hjelpe deg dersom du trenger mer strøm over et kort tidsrom (Ampertimer), for eks. ved bass slag så vil forsterkeren ha mye strøm på kort tid. Kondensatoren vil også allti lade seg opp å dermed forsikre deg for at forsterkerene får jevn strøm tilførsel. Ikke jord noe i huset til spilleren, der skal man bare koble til en liten remotelignende ledning som man trekker bak og isolerer. Akkuratt hvorfor må du ikke spør, for det vet jeg faktisk ikke. Har noe med radiostøy å gjør.

 

Jeg rekner med signal å strømkabler ligger på hver sin side av bilen? Størmkablene vil lage et magnetfelt rundt seg (indusert spenning), å denne spenningen forstyrrer signalene i signalkablene (på samme måte som ved bruk av en mikrobølgeovn eller mobiltelefon som ringer eller får sms, du hører det i høytalerene fordi høytalerene spiller av det signalet denne induserte spenningen gir)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Jordingen fra spilleren er ikke så stor som den fra forsterkeren, så det beste da er å trekke en ny jord fra jordpunktet i bagasjen å frem til spilleren. På den måten kan du forsikkre deg for at du ikke får spenningsfall. Hvor stor bolten er bak er ikke det viktigste, det viktige er at du har rent gods og at du har 12v der du monterer kablene. I gammle biler er som oftest det meste av karoseri sveist, men nye biler er mye limt. Da kan det bli utfordringer å finne gode koblingspunkt. Du kan eventuelt bytte ut kabelen fra dynamoen med en ny og litt større. Kablene svekkes over tid. Men kondensator ville jeg beholdt, for den kan hjelpe deg dersom du trenger mer strøm over et kort tidsrom (Ampertimer), for eks. ved bass slag så vil forsterkeren ha mye strøm på kort tid. Kondensatoren vil også allti lade seg opp å dermed forsikre deg for at forsterkerene får jevn strøm tilførsel. Ikke jord noe i huset til spilleren, der skal man bare koble til en liten remotelignende ledning som man trekker bak og isolerer. Akkuratt hvorfor må du ikke spør, for det vet jeg faktisk ikke. Har noe med radiostøy å gjør.

 

Jeg rekner med signal å strømkabler ligger på hver sin side av bilen? Størmkablene vil lage et magnetfelt rundt seg (indusert spenning), å denne spenningen forstyrrer signalene i signalkablene (på samme måte som ved bruk av en mikrobølgeovn eller mobiltelefon som ringer eller får sms, du hører det i høytalerene fordi høytalerene spiller av det signalet denne induserte spenningen gir)

 

Ok da trekker jeg en ny jordingskabel fra jordingspunkt bak og frem til spilleren, og klipper den orginale?

 

Den tynne ledningen som jeg fester i huset på spilleren skal den bare "tapes" el lignende bak og ikke kobles til noe?

 

Strømkabel og signal kabel ligger på hver sin side i bilen ja,

 

Må rett å slett se om jeg får plass til kondensatoren der bak, skal den isåfall kobles før det ekstra batteriet eller skal det stå mellom det ekstra batteriet og forsterkeren som trekker mest strøm?

<img src="http://i33.photobucket.com/albums/d95/sind-mag/Bila/Utennavn.jpg" border="0" class="linked-sig-image" />

Link to comment
Share on other sites

Ok da trekker jeg en ny jordingskabel fra jordingspunkt bak og frem til spilleren, og klipper den orginale?

 

Den tynne ledningen som jeg fester i huset på spilleren skal den bare "tapes" el lignende bak og ikke kobles til noe?

 

Strømkabel og signal kabel ligger på hver sin side i bilen ja,

 

Må rett å slett se om jeg får plass til kondensatoren der bak, skal den isåfall kobles før det ekstra batteriet eller skal det stå mellom det ekstra batteriet og forsterkeren som trekker mest strøm?

Du kan bare klippe den, teipe den og ikke bruke den til noe.

 

Er slik jeg har forstått det ja.

 

Flott

 

Den skal stå mellom forsterker som krever mest strøm og batteri. Den kan også koples mellom batteri og begge forsterkere.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha 2 batterier?

Drit i å montere den kondensatoren, den har så lite for seg at den hadde ikke jeg gidda og montere rett og slett.

 

Forstod ikke helt hvorfor han skulle dra opp jord til spiller, fra jordingspunktet til forsterkerne? Hva skulle være hensikten?

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha 2 batterier?

Drit i å montere den kondensatoren, den har så lite for seg at den hadde ikke jeg gidda og montere rett og slett.

 

Forstod ikke helt hvorfor han skulle dra opp jord til spiller, fra jordingspunktet til forsterkerne? Hva skulle være hensikten?

Det hender at selv om jordingen er god både framme med spiller, å med forsterker så kommer det ladestøy/dynamostøy. Jeg kan ikke egentlig forklare hvorfor, men rekner med det har noe med Hz å gjør. Forstyrrelse av signal som forekommer av at strømmen ikke er den samme ved spiller og forsterker. Uansett hvor mange batterier du har så øker ikke bateriene sine Ampertimer, det er ikke det samme som Amper. Med mindre begge batteriene står i bagasjen, å det rekner jeg ikke med. Det blir anbefalt å ha et startbatteri forran, å "stereo" batteri bak. Kondensatorer har høy ampertime, men lav amper. Med andre ord, når subbene dunker å lys dimmer så er dette fordi batteriet/ene sliter med å gi ut så mye strøm (amper) over kort tidsrom. Så antall batteri har ikke noe med kondensator å gjør, med mindre du øker antallet batterier i bagasjen, eller med mindre batteriet i bagasjen er et batteri ment for stereo-bruk. Eksempelvis gule optima gelebatteri har en høy ampertime pga. dem er konstruert for dette bruket.

 

Edit: Det med Hz blir nok trulig feil. Det må rett å slett være spenningsfallet som gjør at det blir forstyrrelser i signalet. Jeg er rimlig sikker på at Hz bare er et tema ved vekselstrøm? Ved vekselstrøm så er det iallefall slik: Hz = hvor fort strøm veksler mellom + og -.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det hender at selv om jordingen er god både framme med spiller, å med forsterker så kommer det ladestøy/dynamostøy. Jeg kan ikke egentlig forklare hvorfor, men rekner med det har noe med Hz å gjør. Forstyrrelse av signal som forekommer av at strømmen ikke er den samme ved spiller og forsterker. Uansett hvor mange batterier du har så øker ikke bateriene sine Ampertimer, det er ikke det samme som Amper. Med mindre begge batteriene står i bagasjen, å det rekner jeg ikke med. Det blir anbefalt å ha et startbatteri forran, å "stereo" batteri bak. Kondensatorer har høy ampertime, men lav amper. Med andre ord, når subbene dunker å lys dimmer så er dette fordi batteriet/ene sliter med å gi ut så mye strøm (amper) over kort tidsrom. Så antall batteri har ikke noe med kondensator å gjør, med mindre du øker antallet batterier i bagasjen, eller med mindre batteriet i bagasjen er et batteri ment for stereo-bruk. Eksempelvis gule optima gelebatteri har en høy ampertime pga. dem er konstruert for dette bruket.

 

Edit: Det med Hz blir nok trulig feil. Det må rett å slett være spenningsfallet som gjør at det blir forstyrrelser i signalet. Jeg er rimlig sikker på at Hz bare er et tema ved vekselstrøm? Ved vekselstrøm så er det iallefall slik: Hz = hvor fort strøm veksler mellom + og -.

 

 

hmmmm...... Om du paralellkobler to batterier, som du må gjøre for å holde deg på 12 Volt, så dobler du effekten både på amperetimer og ampere målingene.

"Ampere timer" er ratingen på hvor mye strøm et batteri kan levere i en time. f.eks 60AH, 60 ampere i en time. Har du to batterier kan du trekke 60 ampere i to timer før det er tomt.

Ampere derimot er ytelsen/starteffekten på batteriet, målt i en norm f.eks (EN).

Hvordan en (EN) måling er målt vet jeg derimot ikke.

 

Om du kobler spillern på et jordingspunkt foran eller bak, så har den allikavel "samme strømmen" som forsterkerne. Alt er jo koblet i chassiet, som igjen er koblet på et batteri, når lysene blinker i bilen så har du samme spenningsfall i hele jord kretsen, så sant kabler er godt nok dimensjonert.

Den største grunnen til at lys blinker ved bass er at dynamoen ikke greier/rekker å holde ladespenningen oppe på rundt 14 volt, denne faller da ned mot 12 volt, og der har batteriet nok og gi, så det er ikke der det problemet er som oftest.

Jeg hadde ikke dratt en tynn kabel bak i bagasjen for å jorde spiller.

Jo lengre kabel, jo større tverrsnitt må du ha på den pga. spenningsfall.

Har ikke vært borti problem med dynamostøy pga. at spiller er jordet foran.

Bare sørg for gode jordingspunkt. Godt rengjort for lakk/korrosjon og dritt.

 

Det er vel anbefalt å ha to batteri som er mest mulig like.

Hvis du da ikke har skillerelè, så du kan bryte forbindelsen mellom batteriene når motor ikke går.

Dette pga. at batteriene vil "slite ut" hverandre med å konkurere om å holde høyest spenning.

Så to like, eller skillerelè for at batteriene skal holde lengst mulig.

...Har jeg hørt. Er ikke sikkert dette stemmer så godt.

 

Angående kondensator.. les her:

 

http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Er du ikke på litt tynn is her? Om du paralellkobler to batterier, som du må gjøre for å holde deg på 12 Volt, så dobler du effekten både på amperetimer og ampere målingene.

 

Ja, men det jeg mener er at når et batteri er bak å ett er foran vil det være for stort spenningsfall i kabelen foran som går bakover til at batteriet kan levere "dobbel" mengde i lag med det andre batteriet i bagasjen. Det var derfor jeg skrev at "med mindre du har to batteri bak", altså paralellkoblede batteri som har en kort avstand til forsterkeren.

 

"Ampere timer" er ratingen på hvor mye strøm et batteri kan levere i en time. f.eks 60AH, 60 ampere i en time. Har du to batterier kan du trekke 60 ampere i to timer før det er tomt.

Ampere derimot er ytelsen/starteffekten på batteriet, målt i en norm f.eks (EN).

Hvordan en (EN) måling er målt vet jeg derimot ikke.

 

Ampertimer er korekt, hvor stor mengde amper et batteri kan levere ut i løpet av en time. Men amper er ikke stareffekten, men medngen strøm batteriet inneholder. På samme måte som en sier en bensintank er 60l, fordi den "rommer" 60liter bensin.

 

Om du kobler spillern på et jordingspunkt foran eller bak, så har den allikavel "samme strømmen" som forsterkerne. Alt er jo koblet i chassiet, som igjen er koblet på et batteri, når lysene blinker i bilen så har du samme spenningsfall i hele jord kretsen, så sant kabler er godt nok dimensjonert.

 

Men karroseriet har desverre mange dårlige skjøter, rust punkter o.l. Dette er ikke tull. Mange, men selfølgeli ikke alle. Men jeg har hørt flere som har opplevd susing (ladestøy) pga. dette spenningsfallet.

 

Den største grunnen til at lys blinker ved bass er at dynamoen ikke greier/rekker å holde ladespenningen oppe på rundt 14 volt, denne faller da ned mot 12 volt, og der har batteriet nok og gi, så det er ikke der det problemet er som oftest.

 

Å dette problemet kan man fort eliminere ved bruk av f.eks en kondensator/ekstra batteri.

 

Jeg hadde ikke dratt en tynn kabel bak i bagasjen for å jorde spiller.

Jo lengre kabel, jo større tverrsnitt må du ha på den pga. spenningsfall.

 

En spiller krever ikke mye strøm, så tverrsnittet trenger ikke være så stort.

 

Det er vel anbefalt å ha to batteri som er mest mulig like.

 

Går fint å ha et "stereo" batteri bak å vanlig startbatteri foran.

 

Hvis du da ikke har skillerelè, så du kan bryte forbindelsen mellom batteriene når motor ikke går.

Dette pga. at batteriene vil "slite ut" hverandre med å konkurere om å holde høyest spenning.

Så to like, eller skillerelè for at batteriene skal holde lengst mulig.

...Har jeg hørt. Er ikke sikkert dette stemmer så godt.

 

Ikke nødvendig så lenge batteriene har samme spenning, å det er det i dette tilfellet.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at batteriene bør være så like som mulig med tanke på ampere, hvis ikke så vil det dårligst batteriet ødelegge det beste.

Det er heller ikke nødvendig å trekke noen jord fra spiller og bak til samme pungt som forsterker. Men å oppgradere kablene i motorrommet er VIKTIG, ekstra pluss mellom dynamo og batteri, og ekstra jord mellom batteri og karosseri, dette gjør underverker for lading og jord.

Kondensatoren blir også overflødig dersom man har nok spenning, bra batteri og god jordin, da får man ikke spenningsfall med mindre man trekker mere strøm en det dynamoen klarer å levere, og da må man i tilfelle ha større dynamo.

 

Trådstarter: Som jeg skrev over her, så pleier setebeltefestet å være et godt pungt å jorde i, ta feks et av de i midten bak/under setet, og bruk skikkelige kabelsko på ledningene. Det å sveise inn et pungt kan også fungere fint, men da bør du sveise på en plass med en bærebjelke under feks, men dette blir da tilnærmet det samme som setebeltefestet ;)

Skal du ha høyttalere koblet til spilleren, så kan det også være greit å oppgradere konstantstrømmen til spilleren, og trekke denne direkte fra batteriet. Gjør gjerne det samme med jordingen.

Denne ledningen fra spillerens chassie kan du bare drite i, den har ikke noe for seg på måten forklart over her. Hadde du derimot brukt lederen som ofte brukes som remote, og ligger i midten av phonokablene, til spillerens chassie i den ene enden, og forsterkerens jord, så hadde du muligens sluppet å brenne spilleren din. Det er nemlig dette den ledningen egentlig er til, men de fleste bruker den til remote ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke nødvendig å trekke noen jord fra spiller og bak til samme pungt som forsterker.

•Prøv å holde kun ett jordingspunkt.

 

Denne ledningen fra spillerens chassie kan du bare drite i, den har ikke noe for seg på måten forklart over her. Hadde du derimot brukt lederen som ofte brukes som remote, og ligger i midten av phonokablene, til spillerens chassie i den ene enden, og forsterkerens jord, så hadde du muligens sluppet å brenne spilleren din. Det er nemlig dette den ledningen egentlig er til, men de fleste bruker den til remote ;)

•Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

 

Kilde: Bil Radio Spesialisten

 

Selv har jeg aldri hatt problem med startbatteri foran og stereo beregnet batteri bak :) Å det jeg har lest overalt når det gjelder ekstra batteri så er det at så lenge Volt har den samme verdien så ødelegger ikke batteriene hverandre.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

"Volt har den samme verdien"

 

Du kan jo ikke koble sammen to batterier med ulik spenning da vettu.

 

Men to batterier på 12Volt vil aldri helt nøyaktig holde samme spenningen selv om dem er 12V batterier.

Problemer har du nok ikke hatt nei. Men det korter ned levetiden.

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

eg har aldri hatt problemer med dynamostøy... har hatt signalkabler av tynneste type på krys å tvers med hovedpluss... har altid hatt kraftige jordinger både til kaross og motor og kraftigere +fra dynamo til batteri. men tenk litt på kva dynamo du har også da det faktisk er den som skal holde spenninga oppe... vis du har 4ekstra lys varme på full guffe og sterio på 1000vis av watt så sliter den stakkars gamle 50-70am dynamoen... og da hjelper det lite å koble på enda eit batteri som den skal mate på...

 

ja og 2 forskjellige bateri i sammen korter ned leve tid på begge... er derfor du ikkje skal ta ut 12v av eit batteri på 24v anlegg da batteri blir ødelagt...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Sierra-Ole, jeg tror du skal lese det bilradio"spesialisten" skriver en gang til.

 

Klippet fra siden du linket til:

"Ved montering av forsterker er det en gylden regel å legge en ekstra kabel mellom radioens chassis og jordingspunktet til forsterkeren. Ved forskjell i jord mellom radio og forsterker vil forsterkeren kompensere feilen ved å trekke jord gjennom signalkabelen. Det fører til overbelastning av radioens linjeutganger og vil gi kraftig støy. Ved å legge opp en slik kabel, vil du forhindre en slik belastning"

 

Også motsier de dette litt i setningen du la ut etterpå da, hehe.... Det har jo ikke noe for seg å feste denne ledningen i spilleren, og bare la den ligge isolert baki bilen, hva skal det være godt for? Også kaller de ledningen for remoteledning i tillegg, hehe.... Men det er jo "spesialister" det er snakk om så :P

De fleste tror den kabelen i senter av signalkabelen er til remote, men det er den da altså ikke, dette er en kabel som skal jorde spilleren til forsterkeren. Jeg har visst dette i snart 20år, men det er fortsatt mange som ikke er klar over dette, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

 

De fleste tror den kabelen i senter av signalkabelen er til remote, men det er den da altså ikke, dette er en kabel som skal jorde spilleren til forsterkeren. Jeg har visst dette i snart 20år, men det er fortsatt mange som ikke er klar over dette, dessverre.

 

dette viste ikke jeg :whistling:

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Også motsier de dette litt i setningen du la ut etterpå da, hehe.... Det har jo ikke noe for seg å feste denne ledningen i spilleren, og bare la den ligge isolert baki bilen, hva skal det være godt for? Også kaller de ledningen for remoteledning i tillegg, hehe.... Men det er jo "spesialister" det er snakk om så :P

Hehe, akkuratt dette har jeg også lurt på. Det var defor jeg skrev tidligere; ikke spør meg hvorfor, men. For når du bare isolerer en ledning så har den ingen funksjon. Slik jeg forstår det iallefall.

 

"Volt har den samme verdien"

Du kan jo ikke koble sammen to batterier med ulik spenning da vettu.

Klart du kan. Seriekobling for å øke Volten. Da kan du bruke forsjellig Volt batteri.

 

Edit: Jeg har enda begge batteriene, å de lever i beste velgående. Noe de har gjort i MANGE år. Et gele batteri å et vanlig syrebatteri.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått gjordt ferdig (tror jeg) dette med bilen, ikke fått tilbake spilleren enda men.

 

Dette har jeg gjordt, så kom gjerne med tilbakemelding på hva jeg har gjordt feil, oversett, eller kunne vært gjordt bedre.

 

1 lagt opp ekstra jording fra batteri foran til karroseri, festet den til skruen i panser hengslen.

 

2 satt inn batteri baki, med skillerele

 

3 jordinga tok jeg fra setefestet bak(pusset godt rent) og opp på batteri og derfra bort til den største forsterkeren. Den andre forsterkeren er liten så den jordet jeg på ett joringspunkt bak (pusset godt rent her å)

 

4 byttet begge phonokabler

 

5 strømmen går fra: batteri foran - sikring- skillerele- sikring- batteri bak- sikring på begge ledninger til forsterker .Sikringene står ca 15 20 cm fra batteri.

 

6 tenkte å oppgradere ledningen fra dynamo til batteri, hvor tykk bør den være? sikring på denne?

 

har ikke remote ledning i phonokablene.. Men det har vært så mange forskjellige svar om dette, så trengs den? hvordan SKAL den være? Kan jeg bare bruke en vanlig ledning på 0,75 mm2? har jo selvfølgelig remote til forsterkerne, men dette går på egen kabel fra spilleren.

Har heller ikke fått målt spenningstap, pga måleapparatet sto fult av vann :mad2:

 

Nå må dere korrigere meg! ;) gjerne med idiotforklaringer så jeg er sikker ;)

 

På forhånd takk

Edited by sind-mag

<img src="http://i33.photobucket.com/albums/d95/sind-mag/Bila/Utennavn.jpg" border="0" class="linked-sig-image" />

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på at ekstra betteriet har god kontakt med stor kabel som går fra dynamo. "Remote" ledningen blir det samme som jeg sa tidligere å legge opp en ekstra jord kabel til spilleren. Jeg ville gjort det. Du kan jorde kabelen til spilleren eller du kan bare montere den i baken på spilleren sitt chassi. Om du kobler den andre enden i forsterkeren sinn negative input eller du monterer den i jordingspunktet til forsterkeren gjør samme nytten.

 

Edit: Ja du kan bruke den kabelen. Bare ikke "bytt" ut den orginale kabelen med den. Det letteste er å bare jorde den i spillerens chassie å legge den bak til jordingspunktet til forsterkeren.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...