rs88 Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Hei, sliter med ett problem med min escort rs turbo motor. Kjøpte nye lager,nye stempelringer,nye pakninger i hele motor og overhalte hele motor samt ny turbo. Så startet jeg den opp, den kokte ikke, den gjikk fint på tomgang, så kjørte jeg en tur, så såg jeg bilen bynnte å koke å gi fra seg kjøle vannet,den stoppet og mistet olje trykket, så peilet jeg oljen og såg det var kommet bensin i oljen, og etter det startet den ikke uten start kabler.Grunnen til at jeg overhalte motor var at forrige eier sa turboen var gåen, siden den røyk blått, så skiftet jeg turbo men fortsatt så røyk den ved gass pådrag, prøvde også å skifte til en ny overhalet topp men til ingen nytte. og etter å ha overhalt blokken også så lurer jeg på om kansje den er sprukket, noen som vet??? blokken er ikke borret og den er original 1.6l. såg heller ingen antydning til sprekk i den da jeg overhalte den. kan det være noe annet galt med motor enn blokka??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AEG470 Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Hei, høres for meg ut som du har kjørt den varm og havarert!! Hvis du har fortsatt å kjøre etter den begynte å koke eller helt til oljelampa begynte å lyse(oljetrykket forsvant) ja da ville jeg sett meg rundt etter en bytte motor Men jeg ingen spesialist da. Kan jo være mange årsaker til kokinga, eks. monteringsfeil.(toppakning/skjev topp) Er jo toppen som pleier å gå da og om du kjørte til oljetrykket forsvant eller bilen stoppa er d jo mye annet som kan takke for seg. Kan jo ha været sprekker i blokka/toppen fra før som du ikke har oppdaget også. mvh. Og lykke til link. Porsche smell Det man ikke dør av, gjør deg sterkere! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Ble det gjort kontrollmålinger på motor før/under montering slik at du vet at ting er på stell?Eller ble det kun byttet lagre etc. og montert i sammen igjen uten å sjekke?Siden du skriver at hele motoren er overhalt. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs88 Posted December 30, 2011 Author Share Posted December 30, 2011 Ble ikke gjort noen kontroll målinger nei, kun overhalt og honet å satt sammen og oppstartet. Men prøvde jo med 2 forskjellige topper,toppene som jeg prøvde var en ny steg 2 topp fra burton og en annen en jeg hadde liggende. Da jeg hentet bilen røyk det noe voldsomt blått ved gasspådrag og tomgang,og det luktet olje, trudde det var turbo men det var det ikke, og etter flere ting jeg prøvde og bytte desto værre ble motoren.Da jeg hentet den kokte den ikke, men det skjedde etter at den ble overhalt og alt skiftet, så kansje skjedd noe galt under overhalingen da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Det der hørtes ikke ut som oppskriften på suksess dessverre.Det er ikke veien å gå på en gammel turbomotor. Vil på det sterkeste anbefale få noen som kan motor til å kontrollere den, og på den måten kunne finne ut hva som må gjøres med den. Og da mener jeg en som kan måle lagerklaringer, form på sylindre etc.For det er stor fare for at det er noe galt med selve motoren slik du beskriver det.Det er jo også en fare for at noe har skjedd under "overhalingen". Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
AEG470 Posted December 31, 2011 Share Posted December 31, 2011 Motor.Min link link. Porsche smell Det man ikke dør av, gjør deg sterkere! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs88 Posted December 31, 2011 Author Share Posted December 31, 2011 Hmm, hva tror dere om den motoren der da? noe å gå for? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Hmm, hva tror dere om den motoren der da? noe å gå for?står solgt i annonsen men, har en blokk som blei målt her i sommer og da var måla helt standar på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs88 Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 Står solgt fordi jeg kjøpte den. Så da skifter jeg motor istedet og beholder den som står i som delemotor.Så da spørs om hva slags turbo jeg skal ha, noen som kan anbefale en til motoren i linken? kansje en original rs-t holder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 kjør den std vis du ikkje vil legge noen kr i å få satt den skikkeli opp. men vis du vil ha mer efekt så hadde eg vurdert å fått porta den og oppjustert den skikkeli+ kansje ein kurant t3 turbo. hadde ein ombygget for noen år tilbake og trur det var org turbo på den, men var ein ganske heftigt oppsatt topp på den og den var faktisk meget frisk. heilt noke anna en dei som bare var bytta turbo og chip+++ trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs88 Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 Men ser vel egentli grei ut som den er motoren,uansett så stopper det vel ved ca 200hk ved original sprut på rsturbo.Så jeg går vel for ny steg 2 turbo fra burton, chippet hjerne har jeg, samt grs alu-intercooler og radtec alu radiator, Så satser på 200 holdbare hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now