Jump to content

oppgradering av 2,9


Z10an

Recommended Posts

Jeg har lest det meste av v6 tråder med stor iver de siste ukene, spesielt med tanke på oppgradering av 2,9 BC sierraen.

Ettersom dette er bilcross blir det snakk om ytterst budsjett-tuning. Har et par 2,9 og en 2,8 på hyllen og har en plan for bygget. noen spørsmål er det selvsagt også.

 

Planen er:

 

2,9 bunndel

2,9 toppene, hobbyportet og modifisert forbrenningskammer

30 grader ventilseter/ventiler

modifisert 2,9 plenum og matchet innsug

Lettet 2,8 svinghjul

Bronco headers fra summit.

 

Spørsmålene blir da:

 

2,8 stempler eller plane toppene 1,75mm og innsuget deretter. Hva får jeg mest igjen for, evt hva er minst arbeid?

 

Er det mer potensiale i 2,8efi spjeldhuset, eller er det likegyldig hva jeg velger her?

 

Ved å øke potensialet for luft inn og ut av maskineriet vil det gjerne bli gunstig med mer suppe. Jeg ser både dohc og 2,8 dyser er nevnt. Dohc blir i overkant, men vil 2,8 dysene muligens bli passe? Eller er det mer gunstig å mikke til ekstra btr og kjøre 5bar på fullgass?

 

Innspill mottas selvsagt med takk. Plenumet er påbegynt, og toppene ligger på hylle klar for vask og modifiserig.

 

De som har handlet fra summit tidligere: hvordan blir fraktkostnader og slikt? Henger meg gjerne på med noen andre hvis vi da ender opp med å spare endel på frakten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest det meste av v6 tråder med stor iver de siste ukene, spesielt med tanke på oppgradering av 2,9 BC sierraen.

Ettersom dette er bilcross blir det snakk om ytterst budsjett-tuning. Har et par 2,9 og en 2,8 på hyllen og har en plan for bygget. noen spørsmål er det selvsagt også.

 

Planen er:

 

2,9 bunndel

2,9 toppene, hobbyportet og modifisert forbrenningskammer

30 grader ventilseter/ventiler

modifisert 2,9 plenum og matchet innsug

Lettet 2,8 svinghjul

Bronco headers fra summit.

 

Spørsmålene blir da:

 

2,8 stempler eller plane toppene 1,75mm og innsuget deretter. Hva får jeg mest igjen for, evt hva er minst arbeid?

 

Er det mer potensiale i 2,8efi spjeldhuset, eller er det likegyldig hva jeg velger her?

 

Ved å øke potensialet for luft inn og ut av maskineriet vil det gjerne bli gunstig med mer suppe. Jeg ser både dohc og 2,8 dyser er nevnt. Dohc blir i overkant, men vil 2,8 dysene muligens bli passe? Eller er det mer gunstig å mikke til ekstra btr og kjøre 5bar på fullgass?

 

Innspill mottas selvsagt med takk. Plenumet er påbegynt, og toppene ligger på hylle klar for vask og modifiserig.

 

De som har handlet fra summit tidligere: hvordan blir fraktkostnader og slikt? Henger meg gjerne på med noen andre hvis vi da ender opp med å spare endel på frakten...

Var en tur innom hjemmeside og dette kan bli interessant. Virker å være fin produksjon.

 

Personlig har jeg sansen for 2,9 motoren. Den har imidlertid 2 - 3 store problemer.

1. Tidligere eiere.

Disse har i praksis vist seg som sløve og har så godt som uten unntak ALLTID slurvet med oljen. Resultatet er utslitt kamaksling, så dette må du/dere/sjekke og beregne oppgradert.

2. Innsugsmanifolden. Dette ER det største dritet på markedet. I England monterer de manifold og forgasser fra 2,8 motoren og får en ikke ubetydelig effektøkning. Ser for meg at et 2,8 forgasserinnsug + ett hjemmelaget bilcross adapter og 2 stk Volvo-Strømbergforgassere hadde forbedret resultatet ytterligere.

3. Eksosmanifolden, men denne har du heldigvis tatt høyde for.

 

Plane toppene 1,75 mm er det suverent enkleste. Husk å plane innsugsmanifolden på 3 sider også.

Hvis vi forholder oss til Ford som oppgir 9,0:1 i kompforhold, så vil denne høvlingen øke kompforholdet til ca. 10,3:1. Husk at dette er på originale forbrenningskamre og at komp.forholdet reduseres når disse blir bearbeidet til korrekt form.

Jeg mener personlig at man bør demontere hele motoren og se over lager, oljepumpe og porte opp overgangen fra oljepumpe til oljekanalen. Man kan da vurdere å plane blokken og stemplene 1,75 mm. Dette øker komp.forholdet fra oppgitte 9,0:1 til 10,9:1.

Hvis man planer både blokk, stempler og topper 1,75 hver så blir kompforholdet ca. 13,1:1 så det er muligheter her.

 

Jeg mener som sagt at 2,9 innsuget er det ultimate dritet og at 2,8 EFI manifolden er den i særklasse beste.

2,8 EFI manifold med nytt plenum i 2,8 MFI lignede stil blir bra.

 

Hvis man har en helt originalmotor som man trykklader 0,2-0,3 BAR da kan større dyser gi ett ok resultat.

Når man sugetrimmer er 5,0 BAR bensintrykk ved full gass en bedre løsning, men best av det billige er - javisst, 2,8 EFI sprutet og 5,0 BAR ved full gass.

 

Jeg har handlet fra Summit noen ganger og har konkludert med at hvis du tar prisen i summitkatalogen i $ og ganger med 10, så får du den totale prisen som du har betalt alt og når du har delene i heimen.

 

$50 = 500 NOK.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Synd jeg ikke har 2,8 efi ledningsnett og hjerne da. 2,8 dysene på 2,9 blir for mye uten turbo altså? Da blir det øke trykket ja.

Jeg har ikke 2,8 forgasserinnsug, og har aldri vært særlig glad i stromberg. Blir nok 2,9 innsug og plenum ja, modifisert etter oppskrifter her på forumet. dvs, jeg har en dobbel 45 dellorto på hyllen. Kanskje den kan parres på et 2,8 gasserinnsug?

 

Ingen som vet om 2,8 spjeldhuset har noe for seg?

Har det noe hensikt å øke volumet på plenumet oppover? Altså legge i en cm eller tre når det likevel skal sveises sammen igjen?

 

Motoren jeg har kjørt med siste sesongen tikker fint lite, men det er vel aldri av banen å bytte kammen til noe grommere likevel...

ser www.kmcams.no tilbyr å slipe om 2,9 kammer. Noen som har fått gjort dette? Sliper dem da etter en gitt profil eller kan man til en viss grad påvirke?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok 2,9 innsug og plenum ja, modifisert etter oppskrifter her på forumet.

 

jeg har en dobbel 45 dellorto på hyllen. Kanskje den kan parres på et 2,8 gasserinnsug?

 

Ingen som vet om 2,8 spjeldhuset har noe for seg?

Har det noe hensikt å øke volumet på plenumet oppover? Altså legge i en cm eller tre når det likevel skal sveises sammen igjen?

 

Motoren jeg har kjørt med siste sesongen tikker fint lite, men det er vel aldri av banen å bytte kammen til noe grommere likevel...

ser www.kmcams.no tilbyr å slipe om 2,9 kammer. Noen som har fått gjort dette? Sliper dem da etter en gitt profil eller kan man til en viss grad påvirke?

Det fungerte godt for meg iallefall. En helt origial 2,9 går revva, men bare med modifisert innsug og bedre eksos så ble det betydelig forbedring. Gikk lett i turtallsperre på 3. gear automat. :)

 

Det er fullt mulig ja.

 

2,8 Spjeldhuset er som alt annet større og mye bedre enn 2,4 og 2,9 utgaven, men når du åpner 2,4/2,9 plenummet så trekker hver og én sylinder inn luft fra begge gasspjeldene samtidig. Dette øker derfor den totale kapasiteten. Behovet for større gasspjeld avtar derfor noe.

 

Når man snakker om sugemotor, og for flødet og effekten sin del, så kan egentlig ikke plenummet blir for stort. Dette er én av grunnene til at 2 x dobble forgassere funker så godt - uendelig stort plenum.

Høyere plenum og tykk spacer mellom manifold og plenum bør helt klart vurderes.

 

Du kan vanligvis påvirke, men hvis du blir for grådig så må du nok belage deg på å montere Dellorto forgasseren. I tilfellet spør etter samme profil som Saab 96 brukte i rally. De hadde profiler med navn som 7,2 og 7,6.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri kjørt disse motorene med automat, men ser at det skal mye til å treffe sperren på 3. gir med type9 box og 3.92 for std motor.

 

Plenumet er påbegynt og det blir nok noe økt volum der. Plenumspacere har jeg også tenkt litt på ja. kan jeg benytte POM her, eller er alu å foretrekke? Og ettersom jeg likevel har et 2,8efi spjeldhus blir nok det satt på...

 

En tanke som slo meg: 2,8 manifolden er bedre, men hva med 2,8 plenumet? er det gunstig å benytte alt fra 2,8efi'en?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri kjørt disse motorene med automat, men ser at det skal mye til å treffe sperren på 3. gir med type9 box og 3.92 for std motor.

 

Plenumet er påbegynt og det blir nok noe økt volum der. Plenumspacere har jeg også tenkt litt på ja. kan jeg benytte POM her, eller er alu å foretrekke? Og ettersom jeg likevel har et 2,8efi spjeldhus blir nok det satt på...

 

En tanke som slo meg: 2,8 manifolden er bedre, men hva med 2,8 plenumet? er det gunstig å benytte alt fra 2,8efi'en?

Du skal få se at dette endrer seg raskt. ;)

 

3. gear på en automat er det samme som 4. gear på en manuell og så har jeg 3,64:1 diff., men man må trekke fra for litt sluring i converteren.

4. gear som er elektrisk aktivert OD virket ikke pga effekt "speed sensor" og derfor ble turtallsperren veldig tydelig.

 

Bare det blir tett så kan du bruke hva som helst.

 

Det er jo slik at det optimale er at en innsugskanal bør begynne med en fin trakt slik at luften trekkes inn fra alle 360 gradene og så går "rake veien" inn til innsugsventilen - se Cosworth manifold og plenum.

 

2,8 EFI manifolden blir derfor helt ok med litt porting. Plenummet derimot, i stedet for å ha 6 stående trakter, har 6 stk. 90 graders bend vridd innover mot midten, og hvor kanalen ikke kan trekke inn luft fra oversiden pga plenumstaket eller fra undersiden pga plenumsgulvet. Jeg mener derfor at hele plenummet er en blombering og effektsabotør designet for å kvele motoren på høye turtall.

 

2,8 EFI manifold, 6 stk flotte trakter og noen platebiter til ett nytt 2,8 MFI eller Cosworth lignende plenum er det rette å gjøre her.

 

Hele 2,4/2,9 innsugssystemet er tilpasset 2,4 motoren. 2,8 gass spjeldene er tilpasset en 2,8 L motor så disse er større og mer passende til ett slikt motorvolum og effektpotensiale.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...