Jump to content

Stiv bakaksel, når er grensen for at forsterkning burde monteres?


alelys

Recommended Posts

Hei og hopp :)

 

På p100'n er bakakselen kun skrud fast til bladfjærene. Har planer om større motor men det er lang fram i tid(antagelig neste vinter), men bilen skal uansett brukes friskt nå ^_^

 

Hva er det som bestemer for når det burde/må monteres 2-link / 4-link / W-link på bakstilingen?

Bilen skal også få senkeklosser på ca 9cm som da igjen utsetter bakstilingen for mer hjuling?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye erfaring med så små biler med bladfjæring. Men på litt større kjøretøy merker man veldig god forskjell på om drivakselen er montert bare i bladfjær som oppheng eller om den er festet med stag i tillegg. V-stag er f.eks veldig vanlig, da det holder akselen både i lengderetning og sideretning.

På en P100 med litt mer seriøs effekt ville jeg nokk ivertfall ha valgt W-link. Det kan du jo montere uten å omarbeide hele bakstilling. Om det er snakk om veldig seriøs effekt ville jeg nok hatt litt flere stag i tilleg. Vet ikke hvor mye fjærene til P100 tåler, men fjærer som knekker pga overbelastnig er en svært uhyggelig opplevelse, selv om man har fult av stag som holder aksel.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye fjærene til P100 tåler, men fjærer som knekker pga overbelastnig er en svært uhyggelig opplevelse, selv om man har fult av stag som holder aksel.

 

Overbelastning av motoreffekt så bladfjærene knekk !? Eller mener du mest sansynelig vekt av ting jeg har oppi planet?

Det er 980kg + - nyttelast bak på en P100 :)

 

Har nå fått bygd om til volvo 1040 aksel, så blir det montert inn locker ettervært og det selges nå baklokk bergenet for W-link til volvo :)

 

Om jeg sier ca 300 - 400 hester på 295bakdekk...

Har lånt noken felger og prøvd på bilen 11" ble noe for bredt uten breding :lol:

20120203_163704.jpg

 

 

 

V stag da tenker du slikt da:

154_0603_03_zjeep_suspension_four_link_lingofour_link.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...