Jump to content

ombygging av bremser bak


crazzzzyboy

Recommended Posts

Hallo

 

Har en 92' doch(zetec) med trommler bak. Ønsker meg skive bremser bak og har titta litt rundt på forumet men ikke funnet noe definitivt...

 

Men kan jo hende noen kan hjelpe meg....

 

Hva må gjøres for og få skiver bak og hva bør gjøres? Er det nødvendig og bytte hele bakstillinga eller holder det evt med og bytte "spindler" bak?

 

Kunne kanskje laget en klistret tråd med full oppskrift på hvordan gjøre dette riktig og på best mulig måte?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger skrudde drivaksler. Bruer fra bil som har skrudde aksler, pga hullet til drivaksel er større. Selve spindel/nav til skivebrems, her fins det 2 typer, cosworth, og V6/IS med skiver bak. Forskjellen er diametern på skiva, og derfor innfestningen til kalipper. Ny hånbrekkvaier trenger du, det beste er om du kjøper helt ny. Jeg anbefaler igrunn også at du kjøper helt nye kalipper. Hånbremsmekanismen i disse kalipperne er søppel, og det er nesten umulig å finne brukte kalipper der håndbrems fungerer helt 100%

Personlig ville jeg beholdt de mer driftsikkre og gode trommelbremsene bak, for å slippe unna de fårlige kalipperne :) Eventuelt kombinert trommler med skrudde aksler og diffbrems.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, den kan jeg skjønne :) Da bør du jo ha slissede og forbora skiver, og såklart nye kalipper :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

slissa og forborra skiver er ett must ;) calippere kan jeg evt sandblåse, pulverlakke og overhale ;) ovehalningskitt til calipere koster som regel ikke alle verden og er en ganske enkel jobb og gjøre :) lyst og fylle opp 17" compomotiv hjula mine både foran og bak :P

Link to comment
Share on other sites

Tips: Ebay.co.uk for kalipper :) Har du håndbremsmekkanisme som ikke fungerer så er det ett h******* å demontere. Kjøpte nye 4x4 kalipper fra UK til cossien min sist sommer, og det ble ca 16-1700kr en plass med alt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Et helvete nei? Lett som juling det :) litt trangt når segerringene skal på igjen. Det værste er å gjøre caliperne helt rein når en ikke har tilgang på blåsing ,spør du meg

 

Når parkbremsmekanismen ikke fungerer, og altså f.eks er rustet fast? Har prøvd, men betaler gledelig 1700kr for å slippe å stå å plages med fastrusta deler, og sandblåse og lakke opp kalippere :)

Med tanke på at man her i landtet ofte må ut med 500kr stk for kalipper som kanskje ikke fungerer så...

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok om jeg stjeler litt plass i denne tråden, og utvider spørsmålet litt?

 

Jeg lurte litt på det samme som trådstarter, men jeg har dohc 4x4, så har da allerede diffbrems og skrudde aksler orginalt. Men da trommelbremser.

Jeg har allerede oppgradert til cosw 4x4 bremser forran, noe som ga en enorm forbedring i bremsekraft i.f.t. de orginale 240mm bremsene som satt der. Så det jeg lurer på er om en oppgradering til skivebremser bak fra cosw 4x4 gir økt bremsekraft i.f.t. trommelbremsene. Sånn som det er nå så syns jeg den bremser for dårlig bak, og kunne tenkt meg og forbedret litt. Og når det kommer til forfengelighet så er det mindre nøye da bilen ikke er spesiellt pen å se til.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

åja. du vil merke stor forskjell. problemet ditt NÅ, kan være at du låser framhjula lenge før bakhjula. d skal jo sies at den sjangsen vil jo minske pga drivverket.men på min dohc hvor jeg har 260skiver forran låser framhjula seg lenge før bakhjula låser, er std tromler bak.

på turbo vogna mi har jeg 2wd cosw bremser forran og cosw 4x4 bak og den største vacum bremsekraft forsterkern. der har jeg d omvendte problemet. der låser bakhjula seg lenge før fram hjula :P som resulterer til en meeeget spennende bremse ballanse å man må jaggu passe seg i inngangene på svinga :P eller har du ræva forran deg :P

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

åja. du vil merke stor forskjell. problemet ditt NÅ, kan være at du låser framhjula lenge før bakhjula. d skal jo sies at den sjangsen vil jo minske pga drivverket.men på min dohc hvor jeg har 260skiver forran låser framhjula seg lenge før bakhjula låser, er std tromler bak.

på turbo vogna mi har jeg 2wd cosw bremser forran og cosw 4x4 bak og den største vacum bremsekraft forsterkern. der har jeg d omvendte problemet. der låser bakhjula seg lenge før fram hjula :P som resulterer til en meeeget spennende bremse ballanse å man må jaggu passe seg i inngangene på svinga :P eller har du ræva forran deg :P

 

det kan nemt være fordi du har justeret de bagerste kalibre ud med håndbremsen.

 

det må du ikke. så overbremser den i bag.

 

 

du skal skruge kaliberen ind, og så justere ud med bremsepedalen.

 

jeg kørte med 4x4 kalibre og mondeo skiver i for sammen med cos 4x4 komplet bagbro, sammen med den lille std bremsecylinder på min sierra GT. det virkede perfekt, dog justerede jeg kaliberne ud 1. gang med håndbremsen, og så blokere den i bag før for.

 

men sierraen har en ganske god opbygning af bremsekræsen, under vaccumforstærkeren sidder en lille cylinder i ca 15grader, hvis jeg ikke husker forkert så sidder der inden i den en kugle som ruller frem/tilbage alt efter hældningen på bilen når man bremser, den gør så at hvis bilen synker meget med næsen når man bremser så tildeler den lidt mere bremsevæske til bagenden.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt en del med 253 skiver bak, og jeg vil påstå at jeg oppfatter trommelbremsene som bedre enn de. 253mm skivene var av standard solide typen, kalipperne fungerte bra utenom parkbrems. Det som ofte gjør susen med trommler er å gi de en god sevice :) Vaske de god og rein, kontrollere mekkanismen både til selvjustering og håndbrems, eventuelt skifte hjulsylindrene om de lekker. Etter en slik service bruker jeg gjerne å stille ut bremsebandene manuelt, slik at de akkurat subber litt mot trommeln men ikke bremser. Om du får bort unødvendig slakke så gir det markant mye bedre bremser bak.

Det er faktisk en grunn til at det er først de siste årene man har begynt med skivebremser på lastebiler og tyngre maskiner. Trommler er rett og slett mer solid og driftsikkert. Det er først når behovet for rask nedkjøling overveier ulempene med den korte levetiden til skiver og klosser at jeg ser fordelen med skiver bak. Greit nok at trommler trenger litt vedlikehold innimellom, men om man vasker de en gang i året når man skifter hjul så holder det lenge. Mens skivebremser derimot raskere blir ødelagt om de ikke blir brukt ofte og hardt nok, eller i motsatt fall slites for raskt ut.

Til hverdagsbruk der man ikke bruker full bremsekraft fra toppfart hele dagen lang ser jeg derfor alt i alt flere fordeler med trommler bak enn skiver, spesielt med søppel håndbremsmekanismen Ford har valgt å bruke.

Lastebilen jeg kjører til daglig som har 8stk trommler har faktisk enormt skarp bremsefølelse :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

man justerer da ikke pedalen ut med parkbremsen mekanismen. trår bestandi på pedalen for å få ut stemplene. å deretter justerer håndbrekk vaieren.

problemet er lasteventilen som ligger på innerskjermen forran som er justert etter 240mm skiver og tromler. en sierra med std bremser bremser ganske bra bak orginalt. å når man oppgraderer bremsene til nesten det dobelte jo så sier d sitt at ballansen blir endra.

men skal sies d at jeg er blitt vant med denne ballansen og syns at den er litt morsomt egentli

 

truckdriver. d kommer an på hvem som kjører bilen da. idag varer et sett skiver og klosser opp mot 100 tusen km sånn ca

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Vist de ikke ruster opp før det da... Men det 4dobbelte skal ikke være noe problem med trommler bak :)

Og dette er en gammel Sierra med søppelkalipper, ikke moderne bil ;)

Kan til sammenligning ta den lastebilen jeg kjører fast, som har kjørt snart 160K kunn nede i gruva(tilsvarende ca 1mill+ etter vei), og knapt nok synlig slitasje på bremser, mens den bilen som har skivebremser og er kjørt ca 130K(en del etter vei) har slitt ut 2 sett med klosser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...