alelys Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skybert Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Er det glassfiber du mener så er det å sørge for rengjort og lakert overflate på blekksiden og hel og fast glassfiber på motsatt del. Disse limes sammen med spesiallim som ikke flekser noe. det må være gode anleggsflater. Håper dette er til hjelp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
fordp100cossie Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 (edited) jaja Er det en "egen" lim for dette eller er det bare å bruke en veldig sterk lim?så er det bare å spakle en fin overgang fra glassfiberen til selve bilen?Det er like mange meninger om dette som det er biler med breddere Hvis jeg skulle gjort det på en bil til meg selv så ville jeg som Skybert sier godt rengjort, skikkelig mattet ned og solid sterk lakk på stålet. Så ville jeg brukt glassfibervev og polyester som lim i mellom delene. Glassfiberdelen må slipes i overgangen før liming sånn at det ikke er en 5 mm tykk kant som ligger rett på stålet. Slip kanten "ut i null". Bruk glassfibervev og polyester mellom delene, og over hele overgangen til slutt. Min tanke er at prøv å unngå å bruke flere forskjellige typer produkter. Det lager som regel bare trøbbel. Hvis du bruker et annet type lim i tillegg til stålet og glassfiber så er det tre komponenter som beveger seg forskjellig i forhold til hverandre. Bruker du glassfiber som lim, så er det tross alt bare glassfiber og stål i skjøten. Mye sikrere. Mener jeg Vanlig sparkel brukes kun helt til slutt som "finsparkel". Det er den vanlige sparkelen du vanligvis ser har sprukket opp a la bildet du viser... EDIT: Ikke bruk popnagler! Og om du skulle gjøre det, så MÅ disse fjernes! Bruk selvborende skruer som fjernes igjen eller wise-grip eller begge deler. Edited April 8, 2012 by fordp100cossie Alt for høyt og altfor lavt er akkurat passe... 1996 Chevrolet Tahoe 6,5td, altfor høy1991 Ford P100 1,8td, altfor lav2004 Toyota Avensis D4D stasjonsvogn, akkurat passe.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skybert Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 jaja Er det en "egen" lim for dette eller er det bare å bruke en veldig sterk lim?så er det bare å spakle en fin overgang fra glassfiberen til selve bilen? Det er eget lim og spakkel ja. Da jeg holdt på med dette så bestilte jeg fra mattig. Jeg brukte å matte begge limflatene,var ikke overgangen naturlig slik så brukte jeg å slipe kanten i null slik at når delene med lim presses mot hverandre så dro jeg overskuddslimet slik at det dekket over skjøten på utsiden også før jeg spakklet. Med dette limet og spakkelet så kan du bruke bilen når tempen er under null ute også uten at det sprekker. Problemet med blekk-glassfiber er nettopp at du må ha noe mellom som tar seg av materialenes forskjellige bevegelser ved tempforskjeller og vibrasjoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS2k Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 En ting man ikke må glemme er at stål og plast/glassfiber oppfører seg helt forskjellig.Stål utvider seg ulikt hva glassfiber gjør når temperaturen øker. Og motsatt.Det vil mest sannsynlig sprekke opp, bare snakk om tid.Snakker selv av erfaring.Satt på glassfiberbredding på escorten min for noen år siden.Det ble gjort etter alle kunsten regler, med spesialprodukter.Det holdt et par år før sprekken kom. Og det var ikke fordi limet løsnet. Mitt tips er å legge skjøten om mulig til karroseriskjøter eller feste med popnagler osv.Da sparer du mye arbeid og risikoen for å bli j**** forbanna da første skrekken kommer. Andreas Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now