Jump to content

Ekstrautstyr til Focus 2012


Steffen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nylig blitt tilbudt firmabil, og havner da på en Focus stv. 1.6 TDCi 115 hk (har kun hatt Peugeot tidligere). Sitter og kikker på ekstrautstyrslister, og det er alltid like morro!

Er det noen som har kjøpt regnsensor med automatisk avblendbart speil? Ser det står at den inkluderer 'auto-lys', og lurer på hva dette er. Er det fjernlysene som automatisk blender ned? Beklager om dette er selvforklarende for alle andre! ;)

 

Ellers synes jeg dette ser ut som en glimrende bil, kan se ut som bagasjerommet er større enn på min nåværende Peugeot 307 stv også. Er det noen som har erfaring med bakovervendt barnesete i Focus'en, er det trangt?

 

På forhånd takk for svar! Gleder meg til å tre inn i Fords verden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har automatisk avblendbart speil og regnsensor på min gamle 2005 Focus. Det automatiske avblendbare speilet fungerer glimrende. Regnsensoren derimot synes jeg aldri setter i gang viskerne når den skal, ville heller hatt justerbar intervallvisker der. Autolys, går jeg ut i fra, er et opplegg som slår på nærlyset når det blir mørkt.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har en 2012 stasjonsvogn med det meste av ekstrautstyr.

Regnsensoren fungerer greit, men som det ble sagt, ikke alltid den er 100% slik jeg ønsker den, men du kan regulere sensitiviteten på den så det er egentlig ikke noe problem.

Automatiske lys har flere funksjoner. Er det mørkt så får du fjernlys. Kjører du inn i en belyst gate vil den normalt gi deg nærlys hvis det er nok lys fra gatelysene. Kommer det bil imot så blender den ned. Kjører du inn i en tunnel så gir den deg fjern/nærlys. Du kan også velge at bilen skal gi deg nærlys (og ikke bare LED kjørelysene) hvis det begynner å regne (koblet til regnsensoren regner jeg med). Lysene "svinger" også inn i svingen så du alltid har god dekning av lyset.

Alt i alt, så kan du stort sett sette lysene i auto og ikke rører noen ting. Det fungerer bra synes jeg.

 

Bakovervendt barnesete går greit, men det er ikke "god" plass. Er du lang (over 185 tipper jeg) og skal sitte i setet forran der barnesetet er, så kan det bli ubehagelig i lengden. Vi har et relativt stort barensete dog, så mulig det går bedre med andre modeller.

 

Ellers ville jeg gått for førerassistenpakken med BLIS, active city stop, feltvarsler, skiltdisplay og de greiene der.

 

Adaptiv cruisecontroll trodde jeg ikke at jeg kom til å bruke så mye, men tok det med alikevel, så jeg ville vurdert dette også. Nå har jeg hatt bilen en stund, og bruker den nesten på hver tur. Jeg syns den er vært pengene selv om jeg ikke kjører mye på motorvei. Også får man også advarsel om man nærmer seg en bil i for stor fart (den sier i fra om den regner ut at du må bruke mere en 30% bremsekraft for å unngå å kræsje med bilen forran. F.eks hvis bilen forran bremser ned uten at du merker det, så får du en "pling" og et display i dashbordet som gir deg beskjed om at då må slutte å dille med alle gadgetene, og heller konsentrerer deg om kjøringen :P ) Det kan høres ut som dette kan bli en plage, men 30% bremsekraft er faktisk ganske mye, så jeg har bare fått den en gang, og det var når jeg provoserte den fram. Dette fungerer også uavhengig av om cruisecontrollen er slått på.

 

Auto lukeparkering fungerer bra, men det er ganskje skjelden jeg bruker den, da jeg ikke er i byen så ofte for å parkere. Men det er jo høy gadgetfakor, så nå blir det nesten til at jeg leiter etter den trangeste luke jeg kan finne for å se om bilen takler det :)

 

Eneste jeg savner er ryggekamera, men det var ikke tilgjengelig når jeg bestilte. Det er tilgjengelig nå dog.

 

Nøkkelfri adgang og start er praktisk, men det eneste som er irriterende er at du ikke kan låse bilen automatisk når du går vekk fra den. Du må enten berøre sensoren på dørhåndtaket eller bruke FOBen...

 

Dieselvarmeren fungerer bra, men den har en knotete meny og komme inn til for å stille den inn, og det finnes heller ikke fjernkontroll for den, så hvis du er avhengig av å stille inn merer flexible tider for når den skal starte så er det litt knot... Det må planlegges for å si det sånn...

 

Alt i alt så fungerer det meste av ekstrautstyr bra, med noen få irritasjonsmoment...

Edited by Sleepy
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for glimrende gjennomgang av ekstrautstyr :)

Visste ikke at lysene også 'svingte' i svingene, det er jo positivt. Disse følger altså med når du kjøper regnsensoren på Titanium-modellen?

 

Jeg har veldig lyst på både førerassistpakken og adaptiv cruisekontroll, men jeg tror det blir for dyrt denne gang. Jeg kommer nok til å gå for dette, i tillegg til det som følger med på Titatnium:

 

Parkeringspakke 1 (Ryggesensor, el. innfelbare speil)

Sony-anlegg med DAB

Bi-xenon med LED

Regnsensor med aut. avblendbart speil + auto-lys

Reservehjul mini

Takrails

Fast tilhengerfeste

Dørkantbeskytter

Mørktonet glass

Dieseldrevet motor/kupévarmer

 

Ser ikke noe om ryggekamera, er dette inkl med parkeringsassistenten? Eller kommer det sammen med ryggesensorer?

Edited by Steffen
Link to comment
Share on other sites

Fast-/avtagbart tilhengerfeste og takrails er et must :)

 

Jeg har dieselvarmer på min, og er veldig sjelden jeg drar fra Jobb nøyaktig kl 15.00, så det er svært sjelden jeg har tidsinnstilt dieselvarmeren. Så jeg pleier heller bare å sette meg inn å tute å kjøre, tar som regel 3-4 minutter før varm luft begynner å blåse ut. Varmeapparatet er forøvrig helt fantastisk i Ford generelt.! Jeg kjørte i hele vinter med tempen på 22 grader, det holdt i massevis.. :)

 

Gratulerer med bestilling, da venter vi bare på at bildene skal komme :) Hvilken farge bestilte du?

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar som regel rundt 7 om morgenen, så da er dieselvarmern midt i blinken. Spesielt med tanke på at den ikke står under tak :)

 

Jeg bestilte Red Candy, så nå krysser jeg fingra for at den er like fin 'live' som den er på bilder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Candy red, meget fin farge :) Hvertfall når den er nypolert og koser seg i sola :) hehe.

 

Da er dieselvarmeren genial ja :) Men husk tommelfingerregelen, du skal kjøre like lenge som dieselvarmeren går.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Da redder du ihvertfall batteriet :) 15 min dieselvarmer = 15 min kjøring, osv. Da rekker batteriet å "lade" opp det den har brukt :)

 

Som noen nevner, så er det ikke mulig å få fjernkontroll på Focusen, men det er mulig på Mondeoen. Ganske enkelt fordi Focus har eber, og Mondeo har Webasto :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noe problem, siden jeg stort sett reiser på jobb til samme tid hver dag. Så jeg overlever med timer :)

Går det an å bruke kun motorvarmeren, eller må kupévarmeren brukes?

Link to comment
Share on other sites

Ah. Visste ikke at auto-lys inkluderte langlys og dimming av disse. =)

Og kan noen bekrefte at Bi-Xenon svinger med deg?

 

Dette ble vår bil:

 

 

Karosseri Stv

Versjon Titanium

Motor og gearkasse 1.6 TDCi 115 hk

6-trinns manuell

 

 

 

Brisbane Brown (Metallic)

Pur Charcoal Stoff

Hovedlys - Bi-Xenon (HID) med LED kjørelys

Motor/kupévarmer

Parkeringspakke 2

Setepakke

Dørkantbeskyttere på for- og bakdører

Dekktrykksvarsler

Mørktonet glass

Regnsensor med aut avblendbart speil

Takrails

Link to comment
Share on other sites

Ah. Visste ikke at auto-lys inkluderte langlys og dimming av disse. =)

Og kan noen bekrefte at Bi-Xenon svinger med deg?

 

Dette ble vår bil:

 

 

Karosseri Stv

Versjon Titanium

Motor og gearkasse 1.6 TDCi 115 hk

6-trinns manuell

 

 

 

Brisbane Brown (Metallic)

Pur Charcoal Stoff

Hovedlys - Bi-Xenon (HID) med LED kjørelys

Motor/kupévarmer

Parkeringspakke 2

Setepakke

Dørkantbeskyttere på for- og bakdører

Dekktrykksvarsler

Mørktonet glass

Regnsensor med aut avblendbart speil

Takrails

 

Bi-xenon svinger ikke , Focus har ekstra "svingelys " i hovedlysene

Link to comment
Share on other sites

"innerst" i hver lykt så ser man en liten H1 pære tror jeg det er, som tennes når man svinger.. Utrolig kjekt å ha :) Skarpt og fint lys!

 

Om det går ann å bruke motorvarmeren uten kupevarmer er jeg jommen meg ikke sikker på. Har egentlig aldri tenkt på det, ganske deilig å komme til varm bil :) hehe.

 

Dieselvarmeren er ihvertfall helt knall å bruke som tileggsvarmer om vinteren :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Holder på å sette op min nå, er det noen som har prøvd 1,0 125 hk bensin ?

 

Min blir Colorado Red :)

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Jepp hadde 125 ecoboosten på prøve, ente med å bestille en 150HK bensiner.

Masse trøkk i ecoboosten, går ca som min gammle 2.0 130 HK focus.

Annbefales absolutt hvis du er ute etter en hverdagsbil.

Fet lyd i motorn når du drar på i 1 giret

Link to comment
Share on other sites

DA er det lagt inn ordre på 1 stk colorado red stv 1.0 125 hk :)

 

2-3 mnd ventetid....... men vil tro det er verdt det :)

 

Grunnpris kr 265 500,00

 

Valgt ekstrautstyr

Colorado Red kr 0,00

Pur Charcoal Stoff kr 0,00

Hovedlys - Bi-Xenon (HID) med LED kjørelys kr 6 500,00

Motor/kupévarmer kr 5 900,00

- Drivstoffdrevet parkeringsvarmer med tidsur (ikke tilgjengelig til 1,6l 125 HK flexifuel)

Førerassistpakke kr 12 500,00

- Titanium - Active City Stop, blindsone informasjonssystem, filskiftevarsler, LaneKeeper, føreroppmerksomhet-overvåkning, trafikkskiltgjenkjenning, automatiske fjernlys, el innfellbare sidespeil, regnsensor og avansert kjørecomputer. Ikke i kombinasjon med 1,6l 125 HK PowerShift og Citypakke 1 og 2. Sport - Active City Stop, blindsone informasjonssystem, filskiftevarsler, LaneKeeper, føreroppmerksomhet-overvåkning, trafikkskiltgjenkjenning, automatiske fjernlys, avansert kjørecomputer, oppvarmet frontrute, el innfellbare sidespeil og regnsensor. Ikke i kombinasjon med 1,6l 125 HK PowerShift og Citypakke 1 og 2. Trend - Active City Stop, blindsone informasjonssystem, filskiftevarsler, LaneKeeper, føreroppmerksomhet-overvåkning, trafikkskiltgjenkjenning, automatiske fjernlys, avansert kjørecomputer, oppvarmet frontrute, el innfellbare sidespeil, regnsensor og tåkelys. Ikke i kombinasjon med 1,6l 125 HK PowerShift og Citypakke 1 og 2.

Titanium Pluss pakke kr 4 500,00

- Nøkkelfri adgang og start, el innfellbare sidespeil og mørktonet glass

Parkeringspakke 2 kr 4 500,00

- Parkeringsassistent, parkeringssensorer foran og bak, elektriske vinduer bak (Trend og Sport), tåkelys (Trend) og el innfellbare sidespeil. Ikke i kombinasjon med 1,6l 125 HK PowerShift

Setepakke kr 1 000,00

- Trend , Sport - (manuell 4-veis justering av passasjersete samt korsryggstøtte på fører- og passasjersiden) Titanium - (manuell 4-veis justering av passasjersete samt korsryggstøtte på passasjersiden)

Navigasjon kr 5 900,00

- 5'' fargeskjerm, 6 høyttalere, inkl Bluetooth handsfree m/stemmestyring og USB

Dørkantbeskyttere på for- og bakdører kr 650,00

Stylingsett kr 10 400,00

- (inkl skjørt foran og bak, sideskjørt, fargede bremsecalipere og spoiler) Ikke i kombinasjon med adaptiv cruisekontroll og tilhengerfeste, kun i kombinasjon med 17'' eller 18'' aluminumsfelg

18" 5-eikers aluminiumsfelger (D2UD5) kr 4 500,00

- Ikke i kombinasjon med reservehjul og 1,0 100 HK EcoBoost

Dekktrykksvarsler kr 300,00

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...