Jump to content

Detailing anyone?


Recommended Posts

Noen her inne som driver med detailing?

jeg har nå tenkt å ta opp igjen shining, så venter nå på noen pakker fra div buttiker så Kugaen og Transiten kan få seg en skikkelig polering og voksing..

 

Her er det som kommer..

 

Scholl Clay

Puck for Scholl voks/sealer

Div påføringsputer til dekk

Swissvax Car Bath 250 ml

Prikkbort

Chemical Guys Shaggy Fur Microfiberklut 3 pakk

Chemical Guys HYBRID V7- Quickdetailer/Sprayforsegling

Mothers Lammeull vaskehanske

Scholl Conspets våtslipekit

Chemical Guys 5050 Limited Edition Concours Voks

Chemical Guys Citrus Wash + Gloss, 450ml.

Chemical Guys Citrus Wash Clear, 450ml.

Chemical Guys EX Creme Glaze, 450ml.

Chemical Guys Diablo Wheel Gel, 450ml.

Chemical Guys Bare Bones Undercarriage Spray, 450ml.

Chemical Guys VRP Dressing2, 450ml.

Chemical Guys Synthetic Spray Detailer, 450ml.

Chemical Guys Grime Reaper, 450ml.

Krauss poleringsmaskin med bag

Scholl S17+ gold 1kg

Scholl S40+ 1kg

 

Fra før så har jeg liggende:

Hele Würth serien med polering og voks

Hele serien fra Autogly inkl HD wax

Div fra Mequiers

Gliptone Liquid Leather serien (Råeste jeg har opplevd av skinnbehandling)

Bilberry Felgrens

Prikkbort

Stabel med MF tørkehandklær og kluter.

 

 

Håper dette kan få litt liv i bilene.. :) Kommer nok til å oppdatere litt med noen bilder når jeg får satt igang..

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også startet med detailing og gjorde det for første gang sist fredag og har prøvd noe av de produktene du har bestilt

- Chemical Guys 5050 Limited Edition Concours Voks:

Tok et lag med denne voksen på bil og felger, ser ut som den greier å holde veldig mye bremsestøv vekke fra felgene iforhold til før og veldig lett å jobbe med :)

 

-Chemical Guys HYBRID V7- Quickdetailer/Sprayforsegling

Har denne også, men har ikke prøvd den skikkelig ennå.

 

- Mothers Lammeull vaskehanske

Kjempe kos å vaske bilen med denne hansken, driten henger ikke fast.

 

Det andre jeg har prøvd innen CG er maxi suds II og den funket perfekt og lukter knall godt også gummi/plastikk fornyer hypercoat funket utmerket på leguna leppen!

Og som "poleringsmiddel" brukte jeg CG sin glossworkz glaze som jeg trodde skulle ta vaskeriper etter svamp bruk før vaske hanske, men den gjorde bare bilen SINSYKT GLATT! siden jeg brukte denne før voks så tror jeg dette er grunnen til at voksen var så lett å smøre jevnt på så denne anbefales som en "shining" før polering og voksing :)

 

Sånn ble det etter en runde med poleringsmaskin og en runde med voksing med pad:

2012-05-12132404.jpg?t=1336854651

Link to comment
Share on other sites

Så bra ut det der ja..:)

 

Gleder meg og til å prøve 5050, noen sier den er bra andre ikke. I tilfelle så har jeg AG HD wax, den veit jeg av erfaring at er knallgod!

 

Men å bruke glaze som polering er vel noe du bør unngå. Glaze er jo kun glansforsterker, ikke noe polering i denne.

Glaze bør brukes mellom polering og voks for å få skikkelig glans og dybde..

Husk å la både glaze og voks få tid til å trekke seg inn i lakken, ca 10-15min..

 

 

KVERNA, og der datt jeg av lasset ang å kjøpe bilen din.. :P

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig man må vente lenger, kommer an på temperatur i rommet og lakken. Bare ta fingertesten noen gang det så..:)

 

Absolutt, da glaze ikke har noe slipende effekt. Om bilen nett er lakkert ville jeg kanskje prøvd med en polish med lite slipeeffekt, fin pad på maskin og prøv deg fram med hastighet og maskinbevegelse. Prøv CG V38, det er en sluttpolish med lite slipemiddel, og ment for å fjerne hologram og små swirls.

Du med den bilen din burde ha prøvd C&G Blacklight som lakkforsegler. Denne hadde gitt en skikkelig "wet-look" med lakken din. Og evt neste gang fart over bilen med C&G V7. Denne er åp en måte lakkforsegler og glaze. Gir veldig fin dybde og glans.

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

Godt mulig man må vente lenger, kommer an på temperatur i rommet og lakken. Bare ta fingertesten noen gang det så..:)

 

Absolutt, da glaze ikke har noe slipende effekt. Om bilen nett er lakkert ville jeg kanskje prøvd med en polish med lite slipeeffekt, fin pad på maskin og prøv deg fram med hastighet og maskinbevegelse. Prøv CG V38, det er en sluttpolish med lite slipemiddel, og ment for å fjerne hologram og små swirls.

Du med den bilen din burde ha prøvd C&G Blacklight som lakkforsegler. Denne hadde gitt en skikkelig "wet-look" med lakken din. Og evt neste gang fart over bilen med C&G V7. Denne er åp en måte lakkforsegler og glaze. Gir veldig fin dybde og glans.

 

Takker for tips :D Dette skal huskes til neste shopping :D

Link to comment
Share on other sites

Men vil og anbefale deg å ha diverse typer polerpadder til maskina, dette for å prøve forskjellige typer i tilfelle du får hologrammer.

Et annet tips er CLAY! ;)

 

tror ikke clay er noe vits på en nylakkert bil.. brukte en ganske så myk poleringspute fra jobben som eg ble meget fornøyd med :) kjørte maskinen på ca 1000-1200 omdreninger.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe å si om den er nylakkert eller ikke, støv og asfalt setter seg like fort på nylakkert som gammel.. Og ut fra hva jeg husker har du vel brukt bilen før snøen/piggdekka forsvant... Utrulig hva som setter seg i lakken...:)

Link to comment
Share on other sites

Holder egentlig mer enn nok med å parkere i nærheten av trær før det setter seg partikler i lakken :) Clay er virkelig guds gave til de som shiner bil! :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Clay er en leire... Som tar tak i partikler som sitter fast i lakken. Partikler du ikke får vekk ved vask. dvs lakkstøv, asfalt, tjære ++++

Bruker man ikke clay før en polering så er det fort at polerpaden tar tak i de partiklene og drar de med seg rundt med paden og lager enda flere/værre riper.

 

Etter jeg så forskjellen på før og etter bruk av clay før polish. Polerer jeg aldri en bil uten å bruke clay først..:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker clay selvom jeg bare skal polere bilen "kjapt" men meg' nxt f.eks:-)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som driver med detailing?

jeg har nå tenkt å ta opp igjen shining, så venter nå på noen pakker fra div buttiker så Kugaen og Transiten kan få seg en skikkelig polering og voksing..

 

Her er det som kommer..

 

Scholl Clay

Puck for Scholl voks/sealer

Div påføringsputer til dekk

Swissvax Car Bath 250 ml

Prikkbort

Chemical Guys Shaggy Fur Microfiberklut 3 pakk

Chemical Guys HYBRID V7- Quickdetailer/Sprayforsegling

Mothers Lammeull vaskehanske

Scholl Conspets våtslipekit

Chemical Guys 5050 Limited Edition Concours Voks

Chemical Guys Citrus Wash + Gloss, 450ml.

Chemical Guys Citrus Wash Clear, 450ml.

Chemical Guys EX Creme Glaze, 450ml.

Chemical Guys Diablo Wheel Gel, 450ml.

Chemical Guys Bare Bones Undercarriage Spray, 450ml.

Chemical Guys VRP Dressing2, 450ml.

Chemical Guys Synthetic Spray Detailer, 450ml.

Chemical Guys Grime Reaper, 450ml.

Krauss poleringsmaskin med bag

Scholl S17+ gold 1kg

Scholl S40+ 1kg

 

Fra før så har jeg liggende:

Hele Würth serien med polering og voks

Hele serien fra Autogly inkl HD wax

Div fra Mequiers

Gliptone Liquid Leather serien (Råeste jeg har opplevd av skinnbehandling)

Bilberry Felgrens

Prikkbort

Stabel med MF tørkehandklær og kluter.

 

 

Håper dette kan få litt liv i bilene.. :) Kommer nok til å oppdatere litt med noen bilder når jeg får satt igang..

 

 

hehe, eg har litt å sette meg inni ang bilvask ser eg :)

 

Skulle polert bilane her, men då treng eg altså:

Scholl clay?

Poleringstoff, er det wurth eller autoglym som gjelder? Ser du har begge

Voks, er det wurth eller autoglym som gjelder? Ser du har begge

 

Den clayen, er det nok en bør ha maskin til eller er det berre å gnure i vei?

Er det wurth eller auto

 

Noke meir en bør ha for eit greit resultat?

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

Vis du skal "litt" mer enn å vaske bil så kan jeg sette opp lite steg for steg.

 

1* Avfetting-Prickbort og IronX til hele bilen og felgene.

2* Stor bøtte med gritguard, god såpe av kvalitet og en god vaskehanske, ikke svamp.

3* Clay og smøremiddel. Stort sett alle merker av clay holder mål. Som smøremiddel kan du evt bruke en spruteflaske med litt varmt vann og litt av den gode såpa.

4* Skikkelige microfiberkluter til å tørke bilen.

5* Polering, kommer litt an på skader på lakk og slike ting, men kunne kanksje rådet deg til å kjøpe en kombinasjonspolish med 2stk polish, en grov og en fin. DA maskin, puter til maskina.

6* Nye fluffy mikrofiberkluter til å buffe vekk polish.

7* Voks, Autoglym HD er en veldig bra voks, lett å jobbe med.

 

Problemet når man "bare" skal polere bil, så baller det bare på seg, man trenger plutselig mer og mer.

Kan råde deg til enten 2 versjoner som blir billigere å kjøpe produktene hver for seg.

1: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=426 Inneholder det du trenger (-maskin) til å få en bra behandling utvendig.

2: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=427 En veldig bra pakke med alt du trenger til innvendig og utvendig.

 

 

Lykke til! fortell hvordan det går.:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri kjøpt autoglym, teknologien der er alt for gammel og det er for mye "hvitt" i produktene deres, som er tydelig hvis man kommer borti plastikken. Samt at jeg personlig syns det er alt for tungvint å jobbe med. Men selvfølgelig, sikkert bra produkter. Men etter min mening så er det mest "gamlinger" som bruker det, da de etter MIN mening ikke tør å gå over til noe annet.

 

Würth har jeg aldri prøvd noe av, men jeg bruker utelukkende bare meguiars og swissvax. Enkle produkter å bruke/jobbe med, samt at resultatet er fortreffelig.. Prisforskjellene mellom da f.eks Meg, Würth og AG har jeg ikke sjekket :)

 

Clay skal absolutt ikke på noen som helst måte være i nærheten av en maskin, den skal brukes for hånd :) Det er også viktig med et smøremiddel som gjør at clayen glir ordentlig, jeg pleier å bruke last touch detailer fra meg', men du får kjøpt et "kit" på f.eks bilxtra hvor det følger med spray og claybar :)

 

Hvis du ser her så har jeg en liten oppskrift på hvordan ting kan gjøres:

 

* Bruk prikkbort, og la det virke i 10-15 min. - spyl godt godt godt av men masse vann

* Vask over hele bilen med en drøy shampo f.eks Meguiars NXT generation car wash, meget god shampo. Bruk vaskevått, mikrofiberklut eller en svamp av denne typen.

* Gå over hele bilen med Claybar fra Meguiars, jeg bruker proffserien(blå leire) men "forbruker" utgaven(hvit leire) er også helt suveren, og vi bruker faktisk vann med litt såpe i som "glidemiddel", her er det viktig å være veldig nøye - jeg kan bruke inntil 15-20 minutter på en dør.

* Vask over hele bilen med en gang til

* Tørk over hele bilen

* Fyr løs med en lakkrens, og her bruker jeg Meguiars #105 Ultra Cut Compound(proff) men forbruker utgaven er Meguiars Deep Crystal Step 1 Paint Cleaner, her brukes en sirkulerende maskin - Vær forsiktig så ikke lakken skades.

* Videre løper vi over til poleringen, Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish(proff) men forbruker utgave er Deep Crystal® System Polish - Step 2, og her bruker vi en DA maskin - Her anbefales det å bruke good tid, la produktene fordele seg godt utover lakken desto lengre desto bedre.

* Så kommer vi til lakkforseglingen, og her bruker vi Meguiars MG 20 Polymer Sealant(proff) men forbruker utgaven her er Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3, den sistnevnte er ikke helt på nivå med MG 20'n hva det gjelder holdbarhet, men funker bra og gir et strålende resultat. - Dette produktet skal påføres i et tynt lag på bilen og det skal tørke i ca 20-30 minutter avhengig av temp, og tørkes av med mikrofiberklut.

* For å få et rått resultat så anbefales det å gå over bilen med Swisswax concorso, da blir det vanvittig.

* På dekk bruker jeg Meguiars Endurance® Tire Protectant High Gloss - funker fantastisk -proffutgave All Seasson Dressing

* På plast bruker jeg Gold Class™ Trim Detailer - proffutgave All Seasson Dressing.

 

Husk alltid rene fine mikrofiberkluter, Swissvaxen må/bør fjernes med en lammeullsklut.

 

Edit: og som 2.8i sier ironX er jo fantastisk til sitt bruk, men er ikke alltid nødvendig :)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Würth sine polish er veldig bra til gode priser. Her kan du se resultat av handpolish (øverst) på en Volvo V40, og maskinpolish (nederst) på en Mercedes jeg tok for 2 år siden. Blei brukt P10 + P40.

 

07052010332.jpg

08052010333.jpg

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

Det er så natt og dag mellom biler som blir polert ordentlig og de som bare får oppleve "esso polish" :) :D

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Würth sine polish er veldig bra til gode priser. Her kan du se resultat av handpolish (øverst) på en Volvo V40, og maskinpolish (nederst) på en Mercedes jeg tok for 2 år siden. Blei brukt P10 + P40.

 

 

Hva slags maskin brukte du med wurth sine produkt? Har den poleringsserien stående på jobben, og tenkte å prøve det :)

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hva slags maskin brukte du med wurth sine produkt? Har den poleringsserien stående på jobben, og tenkte å prøve det :)

 

Brukte faktisk den gang biltema roterende, med autoglym pad til P10 og Autoglym finish pad til P40...:) Værdt å prøve vil jeg si!

 

2,8iTIC:

Kom til Bergen og vask Caprien min :)

 

Hehe hva med å ta caprien hitover?? :P

Kan ta det dagen før fordtreffet??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun roterende maskin. Gidder ikke kjøpe en maskin til, da de fort koster opp mot tre ark for en skikkelig en eller? Eller er det umulig å ungå "swirls" uten DA maskin eller?

 

Jeg har fått tips om å kjøpe microfiberkluter på EUROPRIS, da disse er omtrent like gode som meguiars sine og mere enn gode nok. Billige er de og. Innvendinger??

 

Step 3 meguiars påføres for hånd sant?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...