Jump to content

2.0 TDCI vibrasjoner rundt 1800-2000 rpm


daimen

Recommended Posts

Kjøpte for 4mnd siden en brukt Mondeo mk3 2.0 TDCI, fra Ford. Jeg registrerte da at det var en vibrasjonslyd rundt 1800-2000 rpm, som kom helt uavhengig av fart. Nevnte det for selgeren som så ringte verkstedet som mente hardnakket at lyden ikke var "farlig", og sannsynligvis kom fra noen paneler eller lignende som ikke var dempet, de hadde prøvd å finne ut av det, uten hell. Dum som jeg var trodde jeg på dette..

 

Kom så over dennetråden som beskriver lyden akkurat slik jeg opplever det. Siden bruktbilgarantien er gått ut satser jeg på å prøve å fikse dette selv. Har forstått det slik at det kan være svinghjulet, noe som må fikses på verksted og fort blir dyrt, men det kan også være strammeren som er forholdsvis enkel å bytte. Korrekt? Viss jeg prøver meg på å bytte strammeren først, hva er det jeg trenger å bestille av deler til dette? Ser for eksempel at mekonomen har en del som heter "spenner, for drivreim" og en som heter "spennrulle, for drivreim". Regner også med at jeg bør bytte reimen i samme slengen?

 

Håper noen kan oppklare litt her :)

Link to comment
Share on other sites

Så du mener jeg bare kan droppe å bytte strammeren selv, og rett og slett sende den rett på verksted for å bytte svinghjul? Noen anelse om hva en slik reparasjon vil koste?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være begge deler, vanskelig å si uten å ha hørt lyden. Prøv å lokalisere hvor den kommer fra. Skal du først skifte strammer så skift minst løpehjul og reim i tilegg. Og ta en nøye kontroll av svingningsdemperen på veiva

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...