Jump to content

7x13 et-7 felger på Taunus?


IceTurbo

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om hvor langt ut vil 7x13" felger med et -7 være på en mk1 taunus ? :)

skal ha på 2" senk og 175.50-13 dim dekk på :)

 

 

Disse e sigler på, tror dere det vil passe fint på en sølv farga taunus :)

 

http://www.koolart.no/products/7x-13-jbw-superlight-black-4x108

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Vil du ødelegge de få kjøreegenskapene som finnes på Taunus , så er dette en god ide'!

 

Hvis du derimot synes det er greit å kunne bruke bilen litt , så velger du lovlig inpress og rulleomkrets.

 

Hvis du legger inn 5,5x13 et 41 og 165-13 her , så kan du se hva som funker.

Innpress under 33,5 er ulovlig , og rulle omkretsen må være innenfor 5 %+-

 

http://home.halden.net/madmax/webpages/dekk_beregn02.htm

 

 

http://www.motormann.no/felg/

 

Vil du vite mere om hvorfor , send ei meld.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Vil du ødelegge de få kjøreegenskapene som finnes på Taunus , så er dette en god ide'!

 

Hvis du derimot synes det er greit å kunne bruke bilen litt , så velger du lovlig inpress og rulleomkrets.

 

Hvis du legger inn 5,5x13 et 41 og 165-13 her , så kan du se hva som funker.

Innpress under 33,5 er ulovlig , og rulle omkretsen må være innenfor 5 %+-

 

http://home.halden.net/madmax/webpages/dekk_beregn02.htm

 

 

http://www.motormann.no/felg/

 

Vil du vite mere om hvorfor , send ei meld.

Ja kjenner til reglene :)

 

Bilen blir ikke brukt til daglig, blir "show" bil for det meste :P Grunnen til e lurte er att e har null kunskap om valsing av hjulbuene, så går det så er e fornøyd :)

 

tenkte å sette på 3.44 bakaksel så blir det ikke så ille høyt turtall :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Turtallet er det minste du trenger å bekymre deg for.

 

Med dette oppsettet ødelegger du hele hjulgeometrien foran , og dermed blir bilen helt ræva å kjøre , grenser til det farlige.

 

Hvis du tenker deg en linje i gjennom bærekulene og ned til bakken , og ei senterlinje i gjennom hjulet å ned til bakken , hvor begge disse to punktene treffer bakken er nøye beregnet i fra fabrikk , og endring av dette (Skrubbvinkel/skrubbradie) medfører stor forandring i styreegenskaper / stabilitet.

 

Har du tenkt over hva som skjer med kraft x arm i forbindelse med fjæringsegenskaper med så stor forandring i innpress?

 

De felgene du linker til er beregnet til Capri / Escort , ikke til Taunus og dobble a-armer.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn Slåstad.

Beklager at jeg blander meg inn i denne tråden,men jeg trenger noen råd ang hjulstilling fra akkurat DEG.

Jeg har 40 mm senk på min Taunus og har 15" felger med ET 35 (altså lovlig innpress) og 195/55x15 dekk noe som er 0.2% avik fra org rullediameter.MEN bilen sporer veldig og må gjetes hele tiden.Har du noen råd ang innstillinger av hjulvinkler etc?

Edited by Kolbjørn

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn Slåstad.

Beklager at jeg blander meg inn i denne tråden,men jeg trenger noen råd ang hjulstilling fra akkurat DEG.

Jeg har 40 mm senk på min Taunus og har 15" felger med ET 35 (altså lovlig innpress) og 195/55x15 dekk noe som er 0.2% avik fra org rullediameter.MEN bilen sporer veldig og må gjetes hele tiden.Har du noen råd ang innstillinger av hjulvinkler etc?

 

Det første en bør gjøre hvis man har senket en Taunus , er å tenke på hva som skjer med castervinkelen da nedre bærebru står mere vannrett.

da vil casterstaget/reaksjonsstaget dytte bærebroen bakover , slik at man får mindre castervinkel og dermed en lite retningsstabil bil.

Neste punkt er når en senker bilen slik at man får mere negativ camber (hjulet heller inn i toppen) ,så må man kompansere dette med å sette spissingen til 0 eller faktisk intill 1mm spredning.

Når hjulene heller inn , vil de hele tiden prøve å svinge inn mot senterlinjen av bilen. (tenk deg ei kjegle du triller bortover bakken)

 

Hvis alt dette er på plass , men bilen fortsatt sporer , ville jeg sett på dekktypen.

Noen dekk er helt umulig å bruke på visse biler pga bratt skulder /sporfølsomhet.

 

Ditt valg av innpress og dekkomkrets er perfekt til Taunus , da du holder deg inenfor alle de parametere ingeniørene har beregnet/prøvd ut på disse bilene.

 

Var ikke bare tomskaller de som bygde bilene i utgangspunktet...

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.Kjører på Falken ziex ze 912.Gode dekk på tørrt føre i allefall.Med 24 mm whiteline stabstag framme,justerbare GAZ dempere og powerflex foringer ligger bilen veldig godt på veien.Audi A3 hadde ikke muligheter til å henge på i svingene.Etterhvert blir det 2 stk 16mm stag bak.

Edited by Kolbjørn

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...