kjakan2005 Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Har en 07 bensin 1,6 stv som hakker litt i (litt) kraftig akselerasjon. Dette kan typisk i 3,4 og 5 gir. Er akkurat som om bilen ikke får nok drivstoff eller luft når man trykker på gasspedalen, og da hakker som sagt bilen en del når man akselererer. Man kommer opp i riktig hastighet, men lurer jo selvsagt på hva som kan være galt her... Noen ting som er relativt enkelt for meg å sjekke, eller burde man ta det med på service med en gang?
Spock Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 (edited) Gir et tips om en ting som er enkelt å sjekke - den kjente "vann rundt pluggene" feilen. Ta ut plugghettene og lys med lommelykt nede i rommet under for å se om det er vann der. Sjekke alle 4 pluggene. Hvis plugghettene og rommet under er tørt men brunt av rustvann kan det allikevel være en fordel å bytte plugger, pluggledninger og coiler. Edited May 29, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005
kjakan2005 Posted May 30, 2012 Author Posted May 30, 2012 Gir et tips om en ting som er enkelt å sjekke - den kjente "vann rundt pluggene" feilen. Ta ut plugghettene og lys med lommelykt nede i rommet under for å se om det er vann der. Sjekke alle 4 pluggene. Hvis plugghettene og rommet under er tørt men brunt av rustvann kan det allikevel være en fordel å bytte plugger, pluggledninger og coiler. Muligens dumt spørsmål, men antar det sitter plugghetter over tennpluggene, og antar jeg må ta av plugghettene og deretter ta ut tennpluggene for å sjekke om det er fuktighet (rustvann) der nede)? Hvor sånn ca i motoren sitter tennpluggene hen? Noen andre grunner til at denne hakkingen i akselerasjonen kan ha startet?
bard Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 .. antar jeg må ta av plugghettene og deretter ta ut tennpluggene for å sjekke om det er fuktighet (rustvann) der nede)? Nei, la pluggene sitte. Vannet kommer fra oversiden og legger seg rundt utsiden av pluggene (og gir overslag). Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
kjakan2005 Posted June 2, 2012 Author Posted June 2, 2012 nå har jeg endelig fått sjekket opp dette. Tok av tennplugghettene, og helt riktig, så var det en god del brunt rustvann nede rundt tennpluggene. Jeg fikk fjernet mesteparten av dette vannet med en stor sprøyte. Vet ikke hvor viktig det er å få fjernet hver eneste dråpe. Tipper det siste kommer til å fjernes pga av varme, men spørsmålet er også om det kommer påfyll av vann framover. Jeg skjønner at dette å skifte tennplugger kan være noe som må gjøres regelmessig (eks hver 60000km / 3år), men virker litt voldsomt å skifte tennplugghetteledninger, tennpluggene og coil for dette her?? Har som sagt fjernet mesteparten av rustvannet nå, og får se hvordan bilen nå oppfører seg. Ser ikke bortifra at det ikke blir noen endring...
Spock Posted June 2, 2012 Posted June 2, 2012 (edited) Det er viktig at du får tettet selve lekkasjen - det er vann som kommer inn via spylerdysene på panseret. Ford har en fiks for dette, hvor de bytter ut pakningene mellom spylerdysene og panseret. Dette er det ikke sikkert holder. Anbefaler at du selv bruker en form for tetningsmasse/silikon. Sjekk også om det er tett periodevis etterpå. Letteste måten å fjerne vannet er å bruke en tynn slange og suge/hevert metode. Husk også at "kammeret" hvor pluggene er montert er delt opp i to kammere - det er en delevegg omtrent midt på - slik at du må sjekke vanndybde på de ytterste pluggene på hver side - du må også tømme vannet to steder. Dette er en konstruksjonsfeil som Ford tar seg godt betalt for å fikse. Forrige eier på min bil betalte over kr 5000,- for å tømme vann, bytte spylerdysepakninger, skifte plugger osv på merkeverksted bare noen måneder før jeg kjøpte bilen. Bare et par uker etter at jeg kjøpte bilen sjekket jeg for vann - og jammen badet ikke pluggene i vann... Jeg brukte rikelig med tetningsmasse rundt spylerdysene og det har vært tett siden. Slikt rustvann kan lede strøm veldig bra (det tørre rustbelegget også) - slik at du kan få en direkte kortslutning - og det er ikke coilene laget for. Men start med å få pluggene tørre og rene (vask også plugghettene) - og tett rundt spylerdysene. Skulle bilen fortsette å fuske så kan du begynne å skifte ut tenningsdeler, begynne med pluggene og plugghettene/pluggledningene. Edited June 2, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005
kjakan2005 Posted June 3, 2012 Author Posted June 3, 2012 Spock, veldig god og nyttig input her. Ser du har skrevet noe om disse spylerdysene i en annen tråd her på forumet. Var ganske mye rustvann i begge kamrene, og fikk mest mesteparten av vannet. Skal nå prøve å få vekk den siste fuktigheten. Deretter må jeg prøve å finne ut hvordan dette vannet kommer inn. Slik jeg leser det som blir skrevet er det like greit å gå igang med silikonsprøyten istendenfor å betale Ford 5000kr for å gjøre denne "paknings-jobben". Spylervæsken går fra beholderen via slanger til spylerdysene. Ut i fra hva du sier er det her det lekker vann ned i motorrommet og ned mot plugghettene? Hvis dette skal stemme må det jo lekke ganske store mengder spylervæske? Og hva med regnvann? Regnvann på frontruten og panseret går kanskje også samme veien? (eller hvorfor skulle regnvann komme ned i motorrommet og rundt plugghettene via spylerdysene?) Hvordan fant du ut hvordan denne "silikon-jobben" skulle gjøres på spylderdysene? Hva er det som skal fylles med silikon egentlig? (redd for å tette feil ting her)
Spock Posted June 3, 2012 Posted June 3, 2012 (edited) Det er ikke spylervæske som er problemet - men det lekker nok litt av det også. Det er regnvann som lekker inn. Spylerdysene er montert via hull i panseret, mellom panser og spylerdyse er det en pakning - originalt en dårlig pakning, en oppgradering av denne pakningen ble produsert etterhvert. Men selv den holder ikke bestandig tett. I tillegg har ventildekslet på motoren en dårlig design som gjør at det lett renner inn vann i de omtalte kammerene, samtidig som de er tette nok til å gjøre fordampning ueffektiv. Med stor sannsynlighet har alle Focus II med 1.6 bensin det problemet, men det er nok flere faktorer som avgjør om det blir kritisk, bruk av garasje, mye småkjøring og hvor mye nedbør det er. Både Volvo og Mazda bruker de samme motorene - Volvo har faktisk et eget deksel på motoren. Vet ikke om plasseringen av spylerdysene på Volvo, men dekslet stopper uansett vann. En løsning er faktisk å skaffe seg et slikt deksel - fint å ha et Volvo merke på motoren Men det er nok adskillig billigere å bruke silikon/tetningsmasse. Jeg tok og løsnet spylerdysene, smurte godt med tetningsmasse der jeg kom til og presset dysene på plass igjen, smurte av overflødig masse på oversiden. Smurte på litt ekstra på undersiden - pent sett fra undersiden ble det ikke - men tett! I ettertid sjekker jeg etter vann i motoren like ofte som jeg sjekker olja. Jeg har fjerne den gummiproppen som er plassert midt i - slik at jeg kan se ned uten å måtte løsne plughettene hver gang. Leser man på nett så er det massevis med sure Focus eiere som har opplevd dette - flere løsninger er det å finne også - silikon/tetningsmasse fiksen er det mange som er fornøyd med. Edited June 3, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005
kjakan2005 Posted June 4, 2012 Author Posted June 4, 2012 Har lagt godt med gjennomsiktig silikon under (tok opp dem opp fra panseret) og litt rundt spylerdysene. Skal gått gjøres at det lekker mye regnvann inn fra oversiden nå. Litt redd for å klæsje for mye silikon på undersiden osv, i tilfelle jeg må ha disse løs en gang. Har også fått renset plugghettene ganske bra og fjernet så og si det meste av vannet rundt plugghettene (ligger bittelitt rundt selve tennpluggene som er veldig vanskelig å få opp, men skulle tro dette skulle fordampe etterhvert). Får vel følge med om bilen vil hakke i framtiden nå da. Vanskelig å si om "skaden allerede har skjedd", eller om det nå blir bra bare det ikke kommer nytt vann inn...
Spock Posted June 4, 2012 Posted June 4, 2012 Høres bra ut. Har du blit kvitt fuskingen? Fikk du noen feilmelding i dashboardet når motoren fusket? Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005
kjakan2005 Posted June 4, 2012 Author Posted June 4, 2012 (edited) har ikke fått kjørt bilen etter silikonjobben. Etter at jeg hadde fjernet et par dl med rustvann i helgen kjørte jeg en liten tur, og da hakket bilen i bratt oppoverbakke (jeg tenkte at dette kanskje handlet om at det var noe vann igjen og når hellingen ble stor i oppoverbakke kunne kanskje dette påvirke tennpluggene?). Har ikke fått prøvd noe mer nå, men har jo regnet litt siste døgnet, så får følge med under plugghettene for å sjekke om det kommer vann inn. Kommer med oppdatering om en stund når jeg har fått kjørt bilen litt mer... fikk forøvrig ingen feilmeldinger i dashbordet nei Edited June 4, 2012 by kjakan2005
kjakan2005 Posted June 16, 2012 Author Posted June 16, 2012 Nå har jeg kjørt en del småturer og sjekker nedi rundt tennpluggene hyppig. Ser ikke ut som det kommer mer vann nedi rundt tennpluggene, men bilen hakker fremdeles veldig i lav hastighet (ved akselerasjon) og spesielt når man kjører i bratte oppoverbakker. Jeg er ikke sikker på hva coil er for noe, en på en bilbutikk (bil xtra) påsto at coil var de fire greiene over tennpluggene, jeg trodde dette var tennplugghettene jeg (som vi har snakket om tidligere i denne tråden). Kjøpte meg nye tennplugger og verktøy for å skifte dem, tenkte at det ikke skader å skifte dem (og det er ikke gjort noen gang tror jeg, bilen har kjørt nesten 120k km). Noe spesielt jeg burde tenke på når jeg skal skifte tennplugger? Noen tanker rundt hvorfor bilen hakker framdeles (selv om rustvannet er fjernet)?
Christer_Martinsen Posted June 16, 2012 Posted June 16, 2012 Skift tennpluggene, hvis bilen fusker like mye er det garantert coil. Har skiftet mange av disse pga dette. Kan også være tennkabler, men mest sannsynelig coil. Han som du pratet med på Bilxtra kjenner sikkert ikke til motoren din, i og med at han mener det sitter en coil på hver tennplugg. Det gjør det som regel kun på nyere biler. så ja, det som sitter på toppen av pluggene er tennkabler / hetter, og hvis du følger disse så går de til coilen din. Når du tar av tennkablene, så drar i "sokkel" delen, og ikke i selve ledningene. Det kan også lønne seg å ta litt fett på gjenge på pluggene, samt jeg alltid kontrollerer elektrodeavstanden på pluggene. Dette er ikke noe du må, men kan lønne seg. Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4
kjakan2005 Posted June 18, 2012 Author Posted June 18, 2012 mye gode tips for meg i denne tråden. Har nå fått skiftet tennpluggene og hadde en 5min kort kjøretur igår. Virket veldig mye bedre, så ser ikke bortifra at problemet er løst nå. Ingen sak å lære seg hvordan man skal gjøre ting på en bil med svært gode svar på dette forumet (selv om kanskje ikke tennpluggeskifting kan defineres som veldig krevende akkurat...). Takker for tips =)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now